Gå til innhold

Hydroponics - Framtidig dyrkning -


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har sett og lest mye om nettopp hydroponics or vertikal farming. For dem som ikke vet hva det er kan jeg raskt forklare.

 

Hydroponics går ut på å plante alt mulig rart av planter uten jord. Ved hjelp av riktig mendge ernæring, vann og oksygen. Det kan også gjøres innendørs for å slippe dårlig vær og masse forskjellige sykdommer som ofte kan drepe plantene. Innendørs trenger du lys og riktig temepratur/fuktighet.

 

Ved hjelp av disse faktorene kan du "perfeksjonere" forholdene for en type plante og dermed øke hvor fort den vokser, og ikke nok med det med tanke på at du ikke lenger er avhengig av været i naturen/sessongene kan du drive hele året rundt.

 

Hydropnics kan gjøres vartikalt, kan derfor spare VELDIG mye plass. En kan bygge høye bygg og bruke hver etasje som felt. Dette vil gjøre det mulig å plante midt i en stor by. Dette vil årsake til mindre trafikk/transport, altså mindre utslipp, med tanke på hvor mye av transporten vi gjør idag er pga mat.

 

Det høres fint ut, og nesten for godt til å være sant. Her er et eksempel på noen som har perfeksjonert det.

 

http://spread.co.jp/ <- Hjem side - Trykk på Engelsk

 

Dette er et japans firma. Nettsiden deres er ikke så informativ, men et enkelt google/youtube søk og du finner at du trenger.

 

Et slikt system bruker et helvetes mye strøm. En kan bruke vindmøller, vanndrift og sollys som energi. Men det virker nesten for overdrivent mye strøm, og det må koste veldig mye å kjøpe inn alt utstyret for å klare å lage så mye strøm. Eller?

 

Mitt poeng med hele posten er å spørre om en ting jeg ikke har klart å fatte.

 

Det japanske firmaet Spread Co kontrollerer ALT, også kunstig lys. Det gir derfor mening at de kan holde på året rundt. Dette er noe jeg har forstått og lest mye om.

Men...

det er andre slike "bygg", greenhouses som ikke har lys på samme måte som Spread, de bruker et grønnhus for å kontrollere varmen og fugtigheten, men bruker sola for lys. De holder også på hele året rundt. Det er her jeg blir frustrert.

 

La meg forklare litt mer slik at ingen svarer for fort på det jeg lurer på.

 

Hydropnics gjør slik at en kan få si f.eks tomater hver 2-3 måned, året rundt når lys er tilstede. Men jeg forstår ikke hvordan noen grønnehus, med bare sola kan holde på året rundt.

 

Er det fordi dem er rundt ekvator og får derfor mye sollys året rundt? Her er et par eksempler på grønnehus som holder på året rundt, men uten kunstig lys.

 

 

HydroNov Inc - http://www.hydronov.com

http://www.youtube.com/watch?v=Xbp14MEaZ58

 

Grow Ponics - http://www.growponics.co.uk

http://www.youtube.com/watch?v=o1QXCnC-2h4

 

Det er VELDIG mange slike på youtube. Jeg forstår ikke helt hvordan de kan holde på hele året selv under vinter med lite lys. Jeg har tenkt meg selv til døde og klarer ikke å helt fatte det hele. Kunstig lys gir vel bedre utkomst vil jeg tro, med tanke på stabiliteten med lys mendge i forhold til solen som kommer ujevnt. Eller?

 

Takk til alle som svarer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, du.

 

Har dyrket planter og grønnsaker hjemme ved hjelp av et hydroponic-system i flere år. Ettersom jeg bare har en liten leilighet, kjøpte jeg et kvalitets dyrketelt på nett. Veldig tilfreds med automatikken og plassen jeg sparer. Bruker en ballast med HPS og ME pærer etter hvilket stadiet de er i.

 

Hydroponic har ikke noe med lys å gjøre. Hadde det vært planter i jord ville de trengt lys på lik linje for å klare seg. Om vekster dyrket med hydroponic er mer følsomme og utnytter lys i større grad vet jeg ikke, men tviler. Så vil bare si at dette er land hvor det er varmere og lyser mer. Selv når det er overskyet kan det gjøre jobben til en grad ettersom strålene fortsatt kommer igjennom, bare ikke direkte. Vi blir solbrente på høyfjellet selv om det ikke er direkte varmt eller overskyet, så mulighet for å utnytte strålene. Men er det kaldt ute er de nødt til å bruke strøm for å varme og kontrollere fuktigheten i hvert fall.

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar

Nei, men han lurte på hvordan drivhusene på nettet klarer seg uten kunstig lys. Så en annen ting er at i andre land kan solen være lengre oppe, selv på vinteren

 

Den satt som smack. Tenkte ikke på solstrålingen, trodde at den ville vært for svak til å gjøre noe nytte. Var oppe til 5:00 igår og letet etter svar på dette, hahah.

 

Enda et spørsmål...

Det har seg slik at sessongene bestemmer når f.eks tomater og alt annet er ferdig vokst. Tomater utendørs vokster 1-2 ganger i året, og det er fra mai til august/sep vil jeg tro. Mitt andre spørsmål slik at jeg kan forstå dette litt bedre, det er ikke solen som bestemmer hvor mange ganger i året, men heller fuktighet og temperatur utendørs som bestemmer dette. Forstå meg riktig nå, det er solen som bestemmer både fuktigheten og temperaturen i naturen, men jeg tenker i forhold til vekst i grønthus. Så lenge forholdene er optimale året rundt i et grønt hus så har det ingenting å si hvilken sessong solen er i, for sola er jo for det meste alltid til stede over oss. Altså, solen sender ikke forskjellige stråling som effekter fotosyntesen annerledes i forhold til sessongene.

 

Det spørsmålet ble dårlig formulert, men tror en som kan dette forstår det såpass fort. :)

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert på dette, men hvis vi tar utgangspunkt i Norge kommer det an på hva som dyrkes. Dersom man har et godt isolert drivhus, kan en f.eks. dyrke rosmarin eller mombresia. Og ved god isolasjon og oppvarmet drivhus er det mulig å holde appelsin-, citrus- og oliventrær levende uten å måtte klippe ned helt.

 

Vet ikke eksakt hvordan strålingen påvirker om vinteren, men viser at det er mulig. Og da i andre land vil det være fullt mulig å dyrke det meste over vinteren så lenge varmen, fuktigheten og lyset reguleres i forhold til vekstens ønsker. Bare synd vi har mye mørketid da ting vokser best med sollys - sommer eller vinter

Endret av Jahdu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...