Gå til innhold

n00b-distro, low-end hardware


Anbefalte innlegg

Jeg solgte nettopp en pII 333, 66mhz fsb, 384mb ram, 6 gb hd, ukjent kontor-grafikkort til en kar som gjerne vil prøve ut Linux. Vi avtalte at jeg skulle installere en egnet distro og avlevere boksen til han innen noen dager.

 

Hva gjør jeg? Jeg lurer på Redhat + apt-get og lett-lett wm. Jeg har inntrykk at det er minst tull med Redhat, hvis man først får satt det opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

distro: Mandrake er bra. Det var faktisk min første distro og det gikk uten problemer. Det er lett å installere og du trenger omtrent 0,001 dataskills for å installere.

 

lett-wm: *box... *boxene krever lite ressurser og ser rimelig fin ut. jeg anbefaler openbox.

Lenke til kommentar

Hmm ja det er sant, Redhat skal jo være så himla treigt.

 

Kommer nye Mandrake eller Suse med ferdige alternativer for lettvekts wm? Mandrake 9.0 hadde Icewm som alternativ.

 

Hvordan er det å installere Knoppix på en boks som dette? Er det noen som har installert Knoppix fra cd-en?

 

hmm googla litt og fant denne:

http://www.freenet.org.nz/misc/knoppix-install.html

 

Det virker jo fantastisk lett!

Lenke til kommentar

Hva med Debian?

"Problemet" med Debian er at innstaleringen kan være litt tricky. Så er det enkelt å bruke, med mye lett tillgjengelig via apt-get. Om du setter det opp så kan du også finpusse innstaleringen relativt mye så du ikke får med en masse helt unødvendig stæsj som tar maskinkraft.

Lenke til kommentar
Hvordan er det å installere Knoppix på en boks som dette? Er det noen som har installert Knoppix fra cd-en?

Jeg har gjort det. Var ikke verre enn å skrive en liten kommando i console så startet den installasjonen. Den var nesten like lett å forstå som redhat installasjonen tilogmed :)

 

Jeg har nå rulla inn Libranet på boksen. _All_ hardware ble automatisk satt helt riktig opp! Dog er gratisversjonen nokså amputert. Det blir litt hektisk apt-getting etterhvert!

 

Dagens distro-anbefaling for newbies med antikvarisk boks : Libranet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...