Gå til innhold

Hvordan installere "pickup" på akustisk gitar?


Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen.

 

Jeg har en akustisk Martin D-16RGT gitar som jeg ønsker å installere en "pickup" (IKKE mic) i, å gjøre den akustisk/elektrisk. Jeg skal koble den til mitt "audio interface" (Focusrite Scarlett 2i4) og spille direkte inn på den, for så å overføre det til min PC.

 

- Omtrent hvor mye vil dette koste, og hvor kan det gjøres hen? Jeg bor i Holmestrand (muligens Horten eller Tønsberg?). Jeg har ingen erfaring, så det rådes vel ei å gjøres på egen hånd... har hørt at det ikke er så vanskelig, men ønsker helst å unngå unødige vågestykker.

 

 

- Er det visse "pickup" merker/sorter som egner seg mer/er bedre enn andre? En spesifikk en for min gitar som du kunne ha anbefalt muligens?

 

- Vil det låte like godt som en original akustisk/elektrisk gitar?

 

- Hva med enten "L.R Baggs Element" eller "LR. Baggs M1A" eller "LR Baggs Lyric"? Har hørt godord om samtlige. Men for all dels skyld, del med meg andre typer/merker.

 

- Vil jeg trenge noe mer enn dette for å gjøre min akustiske gitar til en akustisk/elektrisk gitar?

 

Takk så meget!

Endret av LetThisEndNoah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.gitarhuset.no/Produkter/Mikrofoner/Instrumentmikrofoner/Dean-Markley/Dean-Markley-Pro-Mag-Grand-Acoustic-pick-up-403015A-p0000003323

 

Tenker du trenger noe ala slikt jeg? En pickup som du monterer i lydhullet på kassen til gitaren. Skal være ganske enkelt tror jeg. Aldri brukt noe annet enn mikrofon når jeg spiller akustisk.

 

 

Her er en video om montering som du kan sjekke ut. Dersom gitaren allerede har innebygget jackplugg kan du bare benytte hullet til denne, eventuelt lodde på ledningene fra mikrofonen til den gamle pluggen.... Skal du bore hull i kassen bør du tenke deg om 5 ganger først. Ville ikke gjort det på en dyr gitar, hvertfal ikke om jeg ikke hadde hatt peiling på hva jeg drev med.

 

Ps.. Ikke tro at din Martin vil bli forandret til en heavy metal gitar med en slik pickup. Du kan spille rock med en smuule gain, men det skal være ekstremt lite for å unngå feedback...

 

En akustisk gitar er og blir en akustisk gitar, med eller uten en slik pickup.

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.gitarhuset.no/Produkter/Mikrofoner/Instrumentmikrofoner/Dean-Markley/Dean-Markley-Pro-Mag-Grand-Acoustic-pick-up-403015A-p0000003323

 

Tenker du trenger noe ala slikt jeg? En pickup som du monterer i lydhullet på kassen til gitaren. Skal være ganske enkelt tror jeg. Aldri brukt noe annet enn mikrofon når jeg spiller akustisk.

 

 

Her er en video om montering som du kan sjekke ut. Dersom gitaren allerede har innebygget jackplugg kan du bare benytte hullet til denne, eventuelt lodde på ledningene fra mikrofonen til den gamle pluggen.... Skal du bore hull i kassen bør du tenke deg om 5 ganger først. Ville ikke gjort det på en dyr gitar, hvertfal ikke om jeg ikke hadde hatt peiling på hva jeg drev med.

 

Ps.. Ikke tro at din Martin vil bli forandret til en heavy metal gitar med en slik pickup. Du kan spille rock med en smuule gain, men det skal være ekstremt lite for å unngå feedback...

 

En akustisk gitar er og blir en akustisk gitar, med eller uten en slik pickup.

 

Takk for din respons. Skjønt, kjøpte jeg nettopp "LR Baggs Lyric Acoustic Guitar Pickup". Kostet meg 1300 nok. Jeg skal få fagkyndige til å installere dette systemet for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...