Gå til innhold

Filter holder for firkantede filtere


Anbefalte innlegg

Jeg har lagd en ny type filter holder for firkantede filtere i 100 mm størrelsen. Den kan lages for andre filter-størrelser også. Jeg har kalt den for Novignett. Søk på nettet, alt står der. Kort fortalt så forårsaker holderen ingen vignettering. Det gjør holdere fra LEE og Cokin, og alle de som ser ut som disse (det gjør de alle). Med min holder er det bredden på filteret som er begrensningen, ikke filter holderen.

 

Jeg ønsker kun å formidle at denne holderen finnes slik at de som skulle ønske det kan lage en selv, eller sette den i produksjon for egen regning og gevinst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter selvfølgelig filterholder. :)

 

Det er de bildene jeg har. Kan godt ta noen flere om det er genuin interesse for en slik holder. Jeg fikk laget den i Oslo, firmaet har den liggende inne i CAD-programmet sitt. Poenget med holderen er at den ikke stenger for lyset som skal treffer sensoren. Det er jo derfor man får vignettering. Samtidig må en få filtrene så nærme linsa som mulig. Det er for å få utnyttet bredden på filtrene maksimalt. Trenger jeg forklare det ? Tar man filteret langt nok fra linsa så vil jo kantene på filteret vises og snart er det bilde av filteret man tar, ikke av motivet. Jeg synes det er rart at filterholder-produsenter ikke har forstått det, men de ønsker jo å selge de holderne de allerede produserer samt enda større og derfor dyrere filtre. Cokin fortalte meg at de ikke ønsket å produsere holderen da det ville går ut over salget på de holderne de allerede har. Novignett holderen skal fungere på alle vidvinkler uten fast solblender. Men den bør kunne tilpasses denne typen også. Jeg håper på napp hos en ganske ukjent filterholder-produsent, Progreyusa. Lynn Radeka der synes den var interessant.

Lenke til kommentar

...

Designet selv om veldig kul er ikke unik og Lee filters har et slikt løsning, SW-150 - den er spesielt laget for Nikon 14-24mm - jeg har brukt den og den sitter ekstremt nært front elemente på objektivet og det var ingen vignettering å rapportere om selv på 14mm. Og ved å bruke "SW-150 System Adaptor" kan man også feste den til andre objektivet. Så strengt tatt, kan man si at løsningen finnes.

 

Alternativet er fra LucrOit http://lucroit.com/SHOP/ og er også ganske OK

 

Problemet er ikke holdere men prisen på filtere - for meg går det helt fint å bare holde filter foran objektivet...

 

Når det er sagt, så syns jeg det hadde vært kult å designet et open-source design som folk kunne 3D printe og modifisere på - f.eks. basert på det arbeidet som du har gjørt

Lenke til kommentar

GCardinal;

 

Hadde jeg vært bevandret i 3D CAD så hadde holderen vært på nett for lengst. Da kunne hvem som helst tatt det med til et firma med de rette maskinene og fått holderen freset ut. AutoCAD kanskje, eller er det bedre opensource? Koster litt, 2400,- i Oslo, men bedre det enn å kjøpe stadig større filtre. Interessant det du sier om 3D printer. Men det ligger langt unna min kunnskap. Kan du eller andre hjelpe her hadde det vært supert.

 

Jo, holderen min er unik. Det finnes andre holdere som tar større filtre og derfor unngår vignettering, men designet er det samme; filterholderen skygger for lyset men løser problemet med større filtre. 100 mm filter er det langt flere av enn 130 mm og 150 mm filtre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...