Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

I ca et år har jeg spart til mac, og har nå 8k. Problemet mitt er at jeg ikke aner hvilken mac jeg burde kjøpe. Før var planene mine helt klare, jeg skulle kjøpe macbook pro uten retina, altså den billigste til 8800. Nå er jeg ikke like sikker, for jeg vil jo på en måte ikke ha en gammeldags mac heller. For det blir mer og mer vanlig med retina.

Jeg bruker sjelden cd rom, heller netflix og lurer derfor på om jeg heller burde kjøpe macbook air 13 tommer til 8000. Jeg er ikke så veldig god til å se på prosessorer og sammenligne og har heller aldri hatt en mac før, håper noen av dere kan hjelpe.

Macen skal brukes til redigering av filmer i imovie, youtube, facebook og netflic for det meste.

Blir veldig glad for svar!

Hilsen en jente på 13 år

(unnskyld for at innlegget ble langt, tok med mye unødvendig, haha).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er lav vekt og god batterilevetid viktig ville jeg gått for MacBook Air, hvis ikke ville jeg gått for MacBook Pro 13 Retina. Den er bedre på nesten alle punkter, blant annet har den høyere oppløsning, IPS-panel (som gir bedre farger og innsynsvinkel) og kraftigere prosessor. Dog koster den 10990kr, så da må du isåfall spare litt lenger.

Lenke til kommentar

For meg så virker det som om du er ei jente som er opptatt av å ha ei maskin som ser pen ut, og som fungerer. Du vil nok også ha mac på grunn av at den ser pen og at mac er dyrt. Nesten som en merke maskin kan sammenlignes med merkeklær. For noen så kan mac være helt konge, men i ditt tilfelle og til din bruk så bør du heller gå for en billigere maskin. Det finnes en rekke maskiner langt under ditt prisnivå som takler oppgavene dine!

 

Du vil da også spare en rekke penger! Dette er gunstig for seg og du kan heller bruke de pengene som du får igjen på noe annen fornuftig, samt at du vil få en pc som fungerer helt konge til arbeidet ditt! Tenk på det før du kjøper deg en mac! En maskin til 40000,- bør se bra nok ut og den kan takle arbeidet ditt fint. Hvis du vil at jeg skal komme med forslag til deg så kan jeg godt gjøre det også .

 

Bare til å si ifra det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det med retina skjerm rr bare et navn Apple bruker. Samsung lager skjermene til apple. En såkalt "Retina skjerm" på en iphone er en vanlig amo-lcd/led. På en pc er det lcd/led full hd. De vil bare at detskal høres mere fancy ut. Forskjellen på retina og ikke retina er som regel ips/ikke ips. På de bærbare er det også oppløsningen det er snakk om. Du kunne fått mye mere for pengene fra f.eks dell/lenovo. Men hvis ikke er macbook bedre en air, ville klart gått for en macbook pro. Men disse pcene fra apple er oppskryt.

 

Er forsovet enig med BirgerCaC. Kjøp en windows pc, og spar penger/ få en bedre pc for samme pris.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/acer-aspire-v5-571g-156-hd/794754

Her har du f eks en maskin som er godt nok til ditt bruk hvis det ikke er snakk om tung redigering her. Regner med at det er enkel redigering det er snakk om og det kan du like gjerne gjøre i windows movie maker. Finnes bedre modeller enn denne også til den samme prisen, men det er bare for å gi deg ett innblikk i hva du faktisk kan spare på å kjøpe en windows maskin.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/acer-aspire-v5-571g-156-hd/794754

Her har du f eks en maskin som er godt nok til ditt bruk hvis det ikke er snakk om tung redigering her. Regner med at det er enkel redigering det er snakk om og det kan du like gjerne gjøre i windows movie maker. Finnes bedre modeller enn denne også til den samme prisen, men det er bare for å gi deg ett innblikk i hva du faktisk kan spare på å kjøpe en windows maskin.

 

En acer :D og ikke en probook :p

Lenke til kommentar

Det med retina skjerm rr bare et navn Apple bruker. Samsung lager skjermene til apple. En såkalt "Retina skjerm" på en iphone er en vanlig amo-lcd/led. På en pc er det lcd/led full hd. De vil bare at detskal høres mere fancy ut. Forskjellen på retina og ikke retina er som regel ips/ikke ips. På de bærbare er det også oppløsningen det er snakk om. Du kunne fått mye mere for pengene fra f.eks dell/lenovo. Men hvis ikke er macbook bedre en air, ville klart gått for en macbook pro. Men disse pcene fra apple er oppskryt.

Er forsovet enig med BirgerCaC. Kjøp en windows pc, og spar penger/ få en bedre pc for samme pris.

Tror du har misforstått litt når det gjelder hva Retina-skjerm betyr. Det har ingenting med IPS eller ikke-IPS, men at oppløsningen er såpass høy at man ikke kan se pikslene fra normal avstand.

 

MacBook Pro 13 Retina gir faktisk veldig mye for pengene i forhold til andre maskiner i samme kategori. Så nei, man får ikke en Ultrabook med like gode spesifikasjoner til en lavere pris.

Endret av Aerow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den maskinen fra på komplett er veldig mye dårligere enn Macbook Pro 13 Retina. Mye dårligere prosessor, ikke SSD, mye dårligere skjerm med dårlig oppløsning. I tillegg har Acer et frynsete rykte og er kjent for mye billig ræl. Det er heller ikke nevnt at dette er en 15 tommer mens trådstarter så på primært 13 tommere. Om man skal komme med alternativer er det greit at disse faktisk er alternativer, og ikke noe helt annet.

Lenke til kommentar

Nå en budsjett ultrabokk er bedre en macbokk fjaset, er 13 jeg og. Tenkte på macbook, men fant ut at man brenner seg på låret, og faktisk ødelegger maskinen seg selv, in one way.

En billig-Ultrabook som er bedre enn MacBook Pro 13 Retina? Den maskinen vil jeg gjerne se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, men trenger hun en SSD til det hun skal bruke maskinen til? Trenger man en bedre prosessor for det hun skal bruke maskinen til? Og oppløsningen holder? Gjør den ikke? Hun vil spare masse penger på det, og denne maskinen jeg kom med var bare en maskin etter ett kjapt søk på komplett sine sider. Det finnes bedre maskiner i den prisen.

 

Og du skal ikke bry deg om rykter! HP har dårlige rykter og i og med at de hører ett rykte så missliker de HP. Uten å egentlig ha prøvd en HP maskin i hele sitt liv! Dermed har de ikke grunnlag for å si noe som helst! Acer maskinen har det hun trenger, og hun trenger ikke å betale for masse hun ikke trenger!

Lenke til kommentar

En billig-Ultrabook som er bedre enn MacBook Pro 13 Retina? Den maskinen vil jeg gjerne se.

Det handler ikke om bedre eller dårligere. Det handler om å får en maskin som takler hennes bruk og som fungerer optimalt, men som er rimeligere enn en mac. Man tenger f eks ikke å kjøpe en gaming maskin til 12.000 om man skal være på internett og skrive litt.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om bedre eller dårligere. Det handler om å får en maskin som takler hennes bruk og som fungerer optimalt, men som er rimeligere enn en mac. Man tenger f eks ikke å kjøpe en gaming maskin til 12.000 om man skal være på internett og skrive litt.

 

Jeg er nogenlunde enig i det, men FreeGameFinder mener han fant en veldig billig Ultrabook som er bedre enn MacBook Pro 13 Retina, den maskinen vil jeg veldig gjerne se. Nei, man trenger ikke en spillbærbar som koster 12K til surfing, men MBPr 13 er heller ikke en spillbærbar. Det er flere fordeler ved å velge en MacBook Pro 13 Retina istedenfor en bærbar til fire-fem tusen. For å nevne noen:

 

* Den har en fantastisk skjerm som er utrolig behagelig å se på. Gode farger og høy oppløsning er faktisk veldig viktig når man driver med bilderedigering.

 

* Den er musestille under bruk, imotsetning til de fleste billige bærbare.

 

* Byggekvaliteten er i en klasse for seg selv, samme med pekeflaten som er fantastisk.

 

* Batterilevetiden er faktisk på hele 9 timer, noe som er utrolig kjekt.

 

* Man må heller ikke glemme at MBPr 13 har en ganske habil prosessor og en kjapp SSD. Dette gjør at maskinen blir utrolig rask i bruk.

 

* Og sist, men ikke minst så holder Apple-produkter seg veldig godt på bruktmarkedet, så selger man maskinen blir det ikke så fryktelig dyrt.

 

...og mye mer. Dette er etter min mening verdt den høye prisen. Om det er det for trådstarter eller ikke får hun vurdere selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du jobber hos Apple så du har nok utrolig mye bra å si om de maskinene tenker jeg meg.

Her kommer jeg med noen argumenter mot å ha en win maskin til 4-5 k!

 

*Mye billigere

*Blir ikke like fort varm som mac kan bli

*Like god byggekvalitet til samme penge (glassfiber, metall)

*Maskinen trenger ikke å være kjapp når man ikke har behov for at den er rask.

*Bedre oppgraderingsmuligheter

*Enkelt å fikse feil selv i maskinen. Noe som kan bli mer vrient i en mac

 

Kan også nevne mye mye mer som er til fordel for en maskin som leverer deg det du trenger for pengene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...