Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MB 190E starter ikke.


iKent

Anbefalte innlegg

Hei. har en 190E merc, 1991 modell, 1.8L.

 

vi har nå i snart en måned prøvd å få liv i den uten hell(delvis). det er gnist på pluggene, hører at bensinpumpa går når vi vrir på tenninga, og det lukter bensin når vi prøver å starte, har bytta coil, har bytta kamsensor. Starter heller ikke på startgass når vi har prøvd dette.

 

Det som er ganske spesifikt er at vi kan prøve å starte den i 10-20 minutter, etterfulgt at den faktisk starter og går på tomgang og den kan da gå fint på tomgang i 10-20 minutter, men hvis vi trykker inn gassen bare bittelitt så vil den stoppe, og være død igjen.

 

Vi tror dette kan være en elektronisk feil, men er usikkre på hvor vi skal starte og lete.

 

ER det noen her som har forslag til hvor vi skal se etter feil og eventuelt hvordan vi kan rette det opp? :)

 

Mvh Frustrert bileier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart den ikke fyrer på startgass. Det indikerer en svak gnist eller feil timing. Smeller det i innsuget osv? Prøv å slå inn gapet på pluggene en anelse og se om det hjalp. En gnist i friluft sier oss egentlig ingenting da det er tyngre for den å hoppe under trykk i sylinderen. Tenningslampe/startgass er noe man kan bruke for å kostatere at man faktisk har gnist mens pluggen sitter i. Du har også bytta coil og jeg lurer på hvorfor.

 

Kompresjon/timing er også noe man kan trekke inn her. Man kan jo høre på en motor når man kjinner om du har kompresjon eller ikke. Den klassiske starte-motor lyden. Man kan alltids lure på om kjede har hoppa over en tann, kjinne lyden er det samme, men boooop boooop når man gir gass og motor stopper. Du har kjede så jeg tviler, men et sted i feilsøkingen er dette noe man MÅ vite. Den går jo også på tomgang.

 

For mye kjinning og drukning i bensin kan også vaske sylinderene helt rene. Du har ikke nok kompresjon og stempelringene er helt tørre. Dette er mer kjent på nyere biler, men det skal vre sagt. Du hører det på kjinnelyden.

 

Magefølelsen sier meg uansett at motoren din druker i bensin. Alt er "soaked" og det får ikke startgassen til å anntenne. Du kan f.eks skru ut plugga, la ting tørke og prøv med startgass. Da bør det bli anntyding til liv eller så peker jeg på gnist. Startgass som ikke anntenner har jeg også vrt borti. Utvanna billig drit. Sjekk at den brenner.

 

Disse her har vel den runde luftfilter boksen som ligger over motor. Midt oppå der sitter det en gummipropp eller ligninde. Nedi det hullet skal det sitte en 5mm umbraco. Dette er da Co skruen og på en 91mod tror jeg det kan vre plombert, men det skal gå ann å få bort den. Prøv å sjokk den skruen ved å dytte den hardt ned et par ganger så det løsner. Ikke juster noe som helst enda. Du trenger en lang umbraco nøkkel. Prøv der.

 

Ellers så er pumpe rele en klassisk vinner på disse her. Det store monster releet som sitter foran fører i motorommet. Jeg vil da anta at det er et TD signal (trigger digital som de så fint kaller det) som kødder. Dette er en sikkerhet de har lagt inn så pumpa ikke skal ga uten gnist osv. Mye krøll kan skje her og vi har alle bytta x antall sånne.

 

Kom med update!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...