Gå til innhold

Hvilken studieretning for å jobbe med utvikling/drift av programmer/systemer


Unlikely

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går for tiden et utdanningsløp som ikke var rett for meg og ser meg derfor etter andre muligheter.

 

Jeg har interesse for utvikling/drift av programmer/systemer og ønsker å utforske mulighetene innenfor et slikt yrke, men samtidig mangler jeg nødvendig matte fra VGS.

 

Det er tre muligheter:

  • Forkurs for også ta bachelor i dataingeniør
  • Matte som privatist for også ta bachelor i informatikk
  • Bachelor i IT og Informasjonssystemer (krever ikke noe annet enn generell studiekompetanse)

Hva er det som skiller disse studiene? IT og Informasjonssytemer krever jo ikke noe ekstra matte, og vil kanskje derfor heller ikke gå nok i dybden innenfor programmering?

 

Hvilke jobbmuligheter har man innenfor disse utdanningene?

 

Bachelor i IT og Informasjonssystemer er veldig fristende da den ikke krever denne ekstra matten og den virker også å være mer "generell" og kanskje noe "bredere", mens de to andre er litt mer spesialiserte. Noen som vet hva denne linjen konkret går ut på?

 

Tidligere erfaring:

Fullført IKT-Servicefag med meget gode karakterer

Gjennomført 2 års lærlingtid med beste karakter/vurdering

Fullført påbygging, studiespesialiserende med meget gode karakterer

Endret av Cheesepolice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på hva du mener med at du "ikke kommer i dybden i programmering" innen for IT og Informasjonssystemer, selv om du ikke har matten... iallefall den linjen der jeg går, har 6 programmeringsfag. (Du kan velge bort 2) så, minimum 4 programmeringsfag, hvilken matte du må ha for å komme i "dybden" i programmering som du kaller det spekulerer jeg på, matten er mer for å gå videre til en master slik som jeg ser det.

 

Jeg kan ta de fagene jeg har iallefall:

Grunnleggende programmering: (Python)

Javabaserte applikasjoner: (Java)

Webprogrammering (javascript)
Mobile applikasjoner og tjenester (Java, Android)
Algoritmer og datastrukturer (Diverse programmering + matte)
Skriptprogrammering (Bash programmering)

 

Jeg ville sett på kompendiet om det var "verdt" det for meg å ta den ekstra matten, det måtte i såfall være fordi det var programmeringsfag/språk som jeg virkelig ønsket meg. Programmering i mine øyne er forståelse, først og fremst. Som noen av de jeg har jobbet med sier. Å lære seg det grunnleggende er ikke så fryktelig vanskelig, å bli god å programmere, som med mye annet, tar tid. Sitter man og jobber med ett språk, så blir man bedre i det, så lenge man får på plass det grunnleggende og jobber med det, så kommer en god del av seg selv etter en stund.

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fordypningsemner er emnene du kan velge 4. og 5. semester, det er valgfag:

http://www.uia.no/portaler/student/studierelatert/studiehaandbok/13-14/it_og_informasjonssystemer_bachelorprogram

 

Jeg vil anbefale å ta et av semestrene som utvekslingsstudent, spesielt hvis du vil jobbe innenfor konsulentbransjen. Du blir en del mer ettertraktet.

 

Alle linjene du nevner vil du stille ganske likt på når du skal søke jobb, bare sørg for å gjøre så mye du kan ut av de tre årene, få kontakter og få gode karakterer :) Hvis du vil ta deg bryet, så kan det være bedre å ta utdanningen som ingeniør, som kanskje ser finere ut på papiret, men det er opp til personen hvor mye man lærer uansett linje...

Jeg har tatt denne linjen på samme grunnlag som deg, allmenn linje, men var ikke særlig motivert til noe ekstra matte. Motivasjonen øker ganske kraftig hvis man studerer noe man er interessert i :) Jobber nå som konsulent med .NET, C#, Microsoft SQL(datavarehus) +++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...