Gå til innhold

Krav om felles lader kan bety trøbbel for Apple


Anbefalte innlegg

Hmm, jeg har aldri noensinne ødelagt verken ladekabler eller ladere fra Apple, enda jeg kjøpte min første ladbare Mac i 2001 (iBook), og har både MacBook Pro, iPod, iPad og iPhone.

 

Hva gjør dere med deres ladekabler og ladere egentlig, i og med at de ødelegges hele tiden? Drar dere ut pluggene etter ledingene?

Ja, det er dette som ødelegger laderne. Det er ikke alle som vet så godt at de faktisk klyper tak i pluggen og ikke ledningen når de kobler fra...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe gir mening i det du sier, men det viktigste punktet feiler: Standarden som per i dag står i fare for å bli valgt, er en dårligere teknisk og brukbarhetsmessig løsning. Dette gangner ingen forbrukere, og har også minimale miljømessige fordeler så lenge man fremdeles bundler ladere med telefonene.

 

Bundlingen er et 100% separat problem, som lett kan løses ved at man fjerner ladere fra eksen, og seller disse billigere som en bundle ved kjøp av ny telefon, dersom man trenger det.

 

Micro USB har ikke de nødvendige faktorene som gjør den til en vellykket standard. Den er for liten, for mekanisk svak, og kan bare settes inn en vei. Senest i dag observerte jeg min 90 år gammle bestemeor slite med en Doro meg (facepalm) MicroUSB plugg. Den idioten som sørget for at en telefon for eldre og svaksynte brukte verdens minste og mest upraktiske ladeplugg burde fått sparken. Jeg sliter med å se hvilken vei den skal i, og man kan da tenke seg en 90åring med dårlig syn. Jeg har microUSB ladepluggg på corsair headsettet mitt, og den er helt ubrukelig. Skal jeg lade, så må headsettet ligge på bordet, om jeg tar det på så skal det ikke mer enn en liten bevegelse på hodet før den mister kontakten, og alt blir stille.

 

Disse faktorene har derimot Lightning. Den kan brukes begge veier. Pluggen har en enkel konstruksjon uten noe finmekanikk på (denne sitter inne i telefonen i motsetning til USB). Pluggen er stor nok til å være håndterbar selv om man er frossen på hendene eller har feks gikt. Den har og nok motstand til at telefonen ikke faller ut om man løfter den etter kabelen.

 

Selve kvaliteten på kabelen kan man også lett gjøre noe med ved et kjappt søk på "Strong braided lightning cable" på Amazon eller ebay, og vips får man en ny og slitesterk kabel i posten omnoen uker, for rett over hundrelappen.

 

 

 

Men, poenget mitt er ikke at Lightning burde være standarden. Det er at USB overhode ikke burde være standard, da den ikke er laget for formålet i det hele tatt. Den er bare brukt fordi den var allerede standardisert (til ett helt annet formål) og dermed enkel å adoptere. Hensyn til bruk ble feiet under teppet.

Utvikle en skikkelig kabel og plugg, så er jeg fornøyd. Men, per Julafen 2013 er den beste laderen fremdeles Lightning, ikke micro USB.

Ja visst lightning ladern var laget av noen som bryr seg om holdbarhet så ville det sikkert vært sant.. apple bryr seg bare om høy inntjening pr solgt enhet. Produsenten spesifiserer ikke engang hvor de kjøper glass og hvilken type det er. du kan regne med at apple laderne gikk på anbud til de som kunne produsere den billigst etter apple sine spesifikasjoner. Jeg hører kun om apple ladere som blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Strømkabler til mobiltelefoner sku vært laget med samme prinsipp som det vi begynner å se på smartklokker. Nærmeste ingen mekanisk kobling, men sterke magneter som holder de på plass. Vanntett kobling som ikke lar seg ødelegge om det kommer ett rykk i ledningen eller om noen trør på telefonen under lading. dagens løsninger med plugg som går inn i telefonen virker avleggs etter min mening.. må finnes en bedre løsning i tillegg til QI lading.

Lenke til kommentar

Noe gir mening i det du sier, men det viktigste punktet feiler: Standarden som per i dag står i fare for å bli valgt, er en dårligere teknisk og brukbarhetsmessig løsning. Dette gangner ingen forbrukere, og har også minimale miljømessige fordeler så lenge man fremdeles bundler ladere med telefonene.

 

Bundlingen er et 100% separat problem, som lett kan løses ved at man fjerner ladere fra eksen, og seller disse billigere som en bundle ved kjøp av ny telefon, dersom man trenger det.

 

Micro USB har ikke de nødvendige faktorene som gjør den til en vellykket standard. Den er for liten, for mekanisk svak, og kan bare settes inn en vei. Senest i dag observerte jeg min 90 år gammle bestemeor slite med en Doro meg (facepalm) MicroUSB plugg. Den idioten som sørget for at en telefon for eldre og svaksynte brukte verdens minste og mest upraktiske ladeplugg burde fått sparken. Jeg sliter med å se hvilken vei den skal i, og man kan da tenke seg en 90åring med dårlig syn. Jeg har microUSB ladepluggg på corsair headsettet mitt, og den er helt ubrukelig. Skal jeg lade, så må headsettet ligge på bordet, om jeg tar det på så skal det ikke mer enn en liten bevegelse på hodet før den mister kontakten, og alt blir stille.

 

Disse faktorene har derimot Lightning. Den kan brukes begge veier. Pluggen har en enkel konstruksjon uten noe finmekanikk på (denne sitter inne i telefonen i motsetning til USB). Pluggen er stor nok til å være håndterbar selv om man er frossen på hendene eller har feks gikt. Den har og nok motstand til at telefonen ikke faller ut om man løfter den etter kabelen.

 

Selve kvaliteten på kabelen kan man også lett gjøre noe med ved et kjappt søk på "Strong braided lightning cable" på Amazon eller ebay, og vips får man en ny og slitesterk kabel i posten omnoen uker, for rett over hundrelappen.

 

 

 

Men, poenget mitt er ikke at Lightning burde være standarden. Det er at USB overhode ikke burde være standard, da den ikke er laget for formålet i det hele tatt. Den er bare brukt fordi den var allerede standardisert (til ett helt annet formål) og dermed enkel å adoptere. Hensyn til bruk ble feiet under teppet.

Utvikle en skikkelig kabel og plugg, så er jeg fornøyd. Men, per Julafen 2013 er den beste laderen fremdeles Lightning, ikke micro USB.

Lightning pluggen er ikke så logisk oppbygget. Det du sier at micro usb er mekanisk svakere er nok riktig, men levetiden er normalt mye lengere enn enheten du skal lade.

Problemet med lightning pluggen er at alle fjærmekanismer som skal til for å gi god kontakt og holde pluggen på plass sitter inne i telefonen, mens micro usb har svakhetene i pluggen. Skulle du få en feil med pluggen på iPhone må du mest sannsynlig sende inn hele telefonen på service, mens micro usb kontakten vil ha mye større sjanse for å oppføre seg som ny om du bare kjøpe ny kabel.. micro usb er også mye billigere å erstattet. Mytrendyphone tar f.eks 102kr for en original HTC lader med kabel.. det er billiger en lightning kablen alene. Apple lader og kabel er dyr nok til at du vil få tollgebyr i tillegg. Da snakker vi om ca 470kr mot 141kr med frakt for HTC ladern..

Endret av Thor1978
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... Men, poenget mitt er ikke at Lightning burde være standarden. Det er at USB overhode ikke burde være standard, da den ikke er laget for formålet i det hele tatt. Den er bare brukt fordi den var allerede standardisert (til ett helt annet formål) og dermed enkel å adoptere. Hensyn til bruk ble feiet under teppet.

Utvikle en skikkelig kabel og plugg, så er jeg fornøyd. Men, per Julafen 2013 er den beste laderen fremdeles Lightning, ikke micro USB.

Lightning er politisk umulig så jeg tror ikke den blir/ble vurdert, det tekniske er således irrelevant. Du kan ikke innføre en teknisk standard i en verdensdel når ett selskap står fritt til å kreve lisenspenger. (Du nevnte monopol tidligere...)

 

Jeg er, som nevnt, mest fornøyd uten kabel og plugg. Mobile enheter burde være nettopp det, mobile. Innfør QI.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

En standard bør

1) ha så lite spec som mulig

2) kunne utvides lett uten å bryte kompabilitet

3) være billig, både for produsenter og forbrukere

 

Når der kommer til ladeplugg så er microUSB ikke perfekt, men den eneste jeg har har problemer med er en som kom bundlet med en multilader til DS, 3DS, GBASP og 30pin Apple. Og jeg er svært hardhendt med dem, drar etter kablene etc. Men den er litt liten, at en plugg skal kunne settes i begge veier er ikke et must, men sikkert fint for dem med dårlig syn.

 

Lightning er absolutt en god plugg, men en elendig standard. Den gjør alt for mye og er alt for dyr til det.

Lenke til kommentar

Lightning er politisk umulig så jeg tror ikke den blir/ble vurdert, det tekniske er således irrelevant. Du kan ikke innføre en teknisk standard i en verdensdel når ett selskap står fritt til å kreve lisenspenger. (Du nevnte monopol tidligere...)

 

Jeg er, som nevnt, mest fornøyd uten kabel og plugg. Mobile enheter burde være nettopp det, mobile. Innfør QI.

Jeg er usikker på hvordan QI fungerer med etui på. Om det er hensiktsmessig å ha det innebygd? Nå får du kjøpt QI til de mest populære telefonene. En plast film som plugges i ladekontakten og legges innenfor etuiet. selv iPhone støtter det. Til one x+ får du etui med QI innebygget. kontakten forblir ledig, pga pogo pin løsningen i skallet på one x+. Apple skaper helt klart mye trøbbel med hele lightning konseptet. Nå er det masse lightning utstyr som ikke fungere lenger pga de ikke har chipen som vertifiserer at det er orginal apple kabel. chipen er nødvendig etter iOS7 ble lansert. Apple ønsker ikke at andre skal lage lightning tilbehør uten å betale lisens til apple.. Endret av Thor1978
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er usikker på hvordan QI fungerer med etui på. Om det er hensiktsmessig å ha det innebygd? ... Apple ønsker ikke at andre skal lage lightning tilbehør uten å betale lisens til apple..

Jeg har QI i telefonen, dvs. QI kompabilitet er medvirkende til valg av telefon. Jeg har ikke prøvd case løsninger, men antar de funker. QI har flere ulemper, men totalt sett er det mye bedre enn kablet lading (min vurdering).

 

Du har jo f.eks 2-1 produkter som LuguLake, PowerPack+Lader. Veldig praktisk på f.eks. lengre flyturer. Også med innstikk plate (intern) til telefoner uten QI.

 

Apple kommer ganske sikkert med trådløs lading etterhvert. Det blir sikkert noe lisensbelagt og sikkert funksjonelt. Bejublet som noe nytt og unikt av eplefolket og totalt uegnet som standard (nettopp pga lisensiering).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...