Gå til innhold

STOR HARDDISK, HVORDAN.


olufla

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på dette med kjempestore harddisker: 120-160GB.(IDE) Er det slik at dersom jeg har en 166 Pentium,(gammel maskin) så er det ikke sikkert at hovedkortet støtter så stor harddisk. Jeg vet at dette kan i såfall ha noe med BIOS å gjøre. Har hørt rykter om at den største harddisken som blir støttet er på ca 120 Gb.

Håper noen kan gi meg tips. Har tenkt å kjøpe en 160 Gb harddisk. Og har IKKE tenkt å flashe opp BIOS.

Håper på tips.

 

Max

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATA-33, 66 og 100 støtter disker opp til ca 137,4 GB.

ATA-133 støtter større disker

SCSI har ingen begrensning.

Veldig gamle BIOS'er har problemer med disker med fler enn 4096 sylindere, men hvis du har brukt disker som er større enn 8,4 GB på den maskinen før uten problemer så skulle det ikke være noe problem med det.

Husk også at Win95 offisielt ikke støtter disker større enn 32 GB. Hvorfor er jeg ikke sikker på, Microsoft gikk ut med en pressemelding i 1999 som sa dette men forklarte ikke hvorfor...

 

Daius

Lenke til kommentar

Vet det finnes programmer hos HD produsenter som overkjører GB grensene som finnes i bios, 160 gig på en 166MHz, no problem. Du får lete etter det

 

Quote:


On 2001-10-18 23:22, olufla skrev:

Hei,

Lurer på dette med kjempestore harddisker: 120-160GB.(IDE) Er det slik at dersom jeg har en 166 Pentium,(gammel maskin) så er det ikke sikkert at hovedkortet støtter så stor harddisk. Jeg vet at dette kan i såfall ha noe med BIOS å gjøre. Har hørt rykter om at den største harddisken som blir støttet er på ca 120 Gb.

Håper noen kan gi meg tips. Har tenkt å kjøpe en 160 Gb harddisk. Og har IKKE tenkt å flashe opp BIOS.

Håper på tips.


Max


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...