Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe pc.


Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Har litt penger til over nå i julen og vil derfor (endelig) gå til innkjøp av ny stasjonær.

 

Men siden jeg er helt grønn når det kommer til hva som er bra og hva som går godt i lag så lurer jeg på om noen kunne vært så grei og tatt seg tid til å sitte sammen den beste pcen de klarer til ca 17-20k.

 

Skjerm trenger ikke være inkludert, men hadde vært greit om dere kunne kastet den med så jeg vet hvilken skjerm jeg evt. burde kjøpe.

 

Håper noen tar seg tid :) Takker på forhånd for alle bidrag!

 

 

Edit: (trenger ikke, men kan, komme ferdig. Har lenge hatt lyst å prøve å sette sammen en pc selv)

Endret av Lychnobite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal lage et build for deg som du kan ta i utgangspunktet. Så kan du heller ta noen små forandringer.

 

 

 

Nå laget jeg et oppsett på dustin.no for deg til underkant av 13 000kr.

 

Det mangler dog skjerm her.

 

Kainbettet er smaksak, men la her ved et stilrent, støysvakt og godt bygget kabinett.

250GB SSD, du vil ikke angre på at du tar en i den størrelsen, jeg selv sitter med en på 500GB.

 

Skjermkortet er nå så som så, så lenge AMD R9 290X ikke har tredjepartskjøler enda. Da hadde jeg så klart lagt det ved istedenfor.

 

Strømforsyningen er veldig bra, god byggekvalitet og på hele 750W, du trenger egentlig ikke så stor, men kjekt å ha :)

 

 

CPU kjøleren la jeg nå bare med for støyen sin del, denne kan du også bruke viss du finner på å overklokke en gang. Dette er den beste kjøleren viss du tenker på kroner vs ytelse.

 

8GB ram, dette kan du nå fint doble viss du føler for at du trenger mer.

 

 

 

post-89286-0-61284700-1387273048_thumb.png

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nesten ikke vits å gå for 780Ti enda!

 

Du må nesten vente til Lightning, Classified osv kommer for at det skal "svare" seg å gå for "Ti" versjonen, da de fleste overklokkede 780 korta nesten når opp til stock 780Ti.

 

 

Men uansett, viss du venter så kommer AMD R9 290X snart ut med tredjeparts kjøler på fra ASUS, MSI osv. Da er det kortet å gå for!

 

 

 

Men uansett, godt du likte lista mi :) Og som sakt, tar du den i utgangspunktet og så flekker litt ekstra på så får du en super pc.

 

Vil også si at du bør ikke bruke mer en 15k kroner på selve pcen, resten av budsjettet bruker du på en super god skjerm og andre diverse ting som mus og tastatur.

Men husk skjermen! er den du ser på i 99% av tilfelle når du sitter på dataen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg står valget mellom Gigabyte GTX 780 GHz ed. (ikke Ti), eller Asus R9 290 DC2 (jeg forutsetter at Non X kommer i det følgende. Link til Gigabytes tilsvarende modell). Begge kortene vil ha gode temperaturer og sannsynligvis tilsvarende pris og ytelse. Så da er det bare å tenke på hva man foretrekker:

 

Asus R9 290 DC2

- Trolig mer ytelse for pengene... Hvis Gigabytes modell er en pekepinne.

- Mantle? For meg er dette av liten betydning.

 

Gigabyte GTX 780 GHz

- Shadowplay. Å ha muligheten til å recorde noe som allerede har skjedd er herlig. For andre er dette sikkert irrelevant.

- G-Sync. Tja. Før g-sync er kommet ordentlig inn på markedet er det kanskje på tide å oppgradere skjermkortet igjen. Man (her menes "jeg") bytter skjerm sjeldnere enn skjermkort.

 

- Utseende? Gigabytes GHz ed. og Asus' DC2 (sannsynligvis) har begge backplates og er tilfredsstillende å se på.

- Medfølgende spill. BF4 følger tilsynelatende med R9 290 mens tre andre spill følger med 780. Vet ikke hvor lenge disse bundlene varer.

 

Ellers kan man gå litt opp i prisnivå til Asus R9 290X DC2. Jeg ville ikke gått for GTX 780 Ti akkurat nå. For lite bang for the bucks.

Endret av manoqueen
Lenke til kommentar

Er så og si ferdig med valg av deler osv. Men stusser på om jeg skal ta INTEL CORE I5 4670K 3.4GHZ 6MB S-1150.

 

Eller om jeg skal oppgradere til INTEL CORE I7 4770K 3.5GHZ 8MB S-1150

 

Priseforskjellen er ca 1000kr. Er det verdt den ekstra tusenlappen? Er i5'en "god nok" for de nyeste spillene på maks grafikk osv.

 

som sagt er jeg helt grønn dette :)

Endret av Lychnobite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...