Gå til innhold

Hvilket Elinchrom kit anbefales?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare på forskjellen mellom D-Lite og BRX, men tenker som regel at hvis man har råd så er det bare å kjøre på.

 

Jeg bruker D-Lite 4, men har også tilgang på D-Lite 2 i studioet jeg bruker. Studioet er ca 5 m bredt og kanskje 8 m langt. Jeg tar sjelden store grupper og har ennå ikke opplevd å ikke få nok effekt med D-Lite 4, men jeg ser at jeg ofte jobber på maks effekt og at lampa er relativt nærme modellen (bruker oftest Octabox 135 cm). Jeg driver sånn halvveis og følger med på bruktmarkedet etter ei sterkere lampe, men kommer nok til å beholde de to andre fortsatt.

 

Jeg ville definitivt ha gått for softbokser. Paraplyer har for meg blitt en "nødløsning" når jeg vil ha opp noe kjapt eller ha det veldig portabelt. Jeg syntes en paraply gir for lite kontroll med lyset. Jeg har også byttet ut softboksene som fulgte med settet og bruker stort sett octabox 135 cm eller deep octa 70 cm. Syntes begge disse funker bra (men litt til hvert sitt bruk), men merker at disse krever endel mer effekt enn softboxene som fulgte med.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på forskjellen mellom D-Lite og BRX, men tenker som regel at hvis man har råd så er det bare å kjøre på.

 

Jeg bruker D-Lite 4, men har også tilgang på D-Lite 2 i studioet jeg bruker. Studioet er ca 5 m bredt og kanskje 8 m langt. Jeg tar sjelden store grupper og har ennå ikke opplevd å ikke få nok effekt med D-Lite 4, men jeg ser at jeg ofte jobber på maks effekt og at lampa er relativt nærme modellen (bruker oftest Octabox 135 cm). Jeg driver sånn halvveis og følger med på bruktmarkedet etter ei sterkere lampe, men kommer nok til å beholde de to andre fortsatt.

 

Jeg ville definitivt ha gått for softbokser. Paraplyer har for meg blitt en "nødløsning" når jeg vil ha opp noe kjapt eller ha det veldig portabelt. Jeg syntes en paraply gir for lite kontroll med lyset. Jeg har også byttet ut softboksene som fulgte med settet og bruker stort sett octabox 135 cm eller deep octa 70 cm. Syntes begge disse funker bra (men litt til hvert sitt bruk), men merker at disse krever endel mer effekt enn softboxene som fulgte med.

Hvilken blender og ISO bruker du?

 

En venninne av meg kjøpte et kit med to BRX500, og bruker paraplyer, softbox, låvedør med mere. Men hun ønsker gjerne å bruke reltativt åpne blendere. Og det blir ikke mulig da det ikke er mulig å dempe blitsene nok ... Men så har hun et studio på 3x5m.

 

Så jeg vil tro at styrke avhenger av studio-størrelse og ønsket blender?

Lenke til kommentar

Det er et poeng jeg glemte å nevne i forrige post. Med 135 cm octaen klarer jeg så vidt å dempe lyset nok til å kjøre med store blendere på ISO 50 på D lite 4. Med mindre softbokser holdt ikke dette.

 

Vanligvis bruker jeg ISO 200 og blender 8-13.

Nettopp. Så at det blir for mye lys på ISO 100 og f/2.8 , det er ikke så uvanlig? Så lenge det finnes ND filtre, så er det ikke noe problem.

 

Det er greit å begynne med noen enklere lamper enn BRX500, da?

Lenke til kommentar

Nettopp. Så at det blir for mye lys på ISO 100 og f/2.8 , det er ikke så uvanlig? Så lenge det finnes ND filtre, så er det ikke noe problem.

 

Det er greit å begynne med noen enklere lamper enn BRX500, da?

 

Tja, neimen ikke sikker på hva man skal anbefale.

 

Vil si det kommer an på om man skal ta bilder av grupper eller av hode-/halvkropp. Ved det siste trenger man ikke så mye krutt og D-Lite 4 duger i massevis også med større softbokser.

 

For min egen del kunne jeg nok heller tenkt meg ei kraftigere lampe og heller supplere med hotshoe blitser de gangene jeg har behov for kort DOF.

 

For å svare konkret på ditt spørsmål så vil nok ISO 100 og f/2.8 være i overkant på D-Lite 4, spesielt med de medfølgende softboksene (som er relativt små og kun har en diffusjonsduk). Dette vil jo selvsagt komme mye an på hvor langt unna lampene står. Jeg liker å ha de relativt nærme, spesielt på kvinner og barn.

Lenke til kommentar

Ett viktig punkt som er tatt opp her, ofte kan ikke lampene skrus langt nok ned..

Riktignok ikke Elinchrome, men uten å ha teste de selv, kan man vel også anbefale Paul C. Buff's Einstein.

De kan justeres ned til 2,5W.

 

Bare som ett sidespor.

Det er vel egentlig det som er problemet - at det ikke er mulig å skru ned Elinchome langt nok ned. Det er kun mulig å skru ned BRX500 ned til 31W. D-Lite 4 kan skrues ned til 25W.

 

Men det er jo ikke verre enn at det kan fikses med et ND filter.

Lenke til kommentar

ND-filter fikser biffen, ja.

Elinchrome er veldig greit med tanke på utstyr, samt at det er lett å få tak.

Dog hvis noen er villige til å bestille fra utlandet, så vil jeg fortsatt anbefale Einstein's. De har noen funksjoner som man ikke finner på lamper i samme prislege, eller langt over.

F.eks. muligeten til å få lysglimt helt ned i 1/13,000 Sek. gir masse spennende muligheter med motiv i bevegelse.

 

Edit: Link

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...