Gå til innhold

Bunnslammet - erstatte en Samsung R530 med en Toshiba Satellite C50D?


knosemjau

Anbefalte innlegg

I stua har vi en enkel Samsung R530 som er kanskje fire år gammel, og som begynner å slite litt. Batteriet er dårlig, noen knapper er utslitte. Ikke noe stor grunn til utskiftning, men maskinen sliter også veldig med grafikkarbeid - lett bilderedigering eller å se film på ekstern skjerm. CPUen når på det meste 97 grader!

 

Nå ser jeg at netonnet har tatt inn den nye Toshiba Satellite C50D-serien. Dette er enkle maskiner, som likevel er fornuftig bygd. En liten Radeon GPU vil klare seg mye bedre med filmtitting og attpåtil litt spilling, en 4 GB minnebrikke er montert og med det er det plass til en til DDR3 1333 SODIMM brikke på 4 eller kanskje attpåtil 8 GB. Alt dette til bare 2500kr. Bra.

 

Men...prosessoren fra AMD er en treging. Bare 1GHz! Sammenlikner jeg AMD E1 2100 med Intel Celeron T3100 modellen i Samsungen, blir jeg ikke riktig klok:

 

http://www.cpu-world.com/Compare/609/AMD_E1-Series_E1-2100_vs_Intel_Mobile_Celeron_Dual-Core_T3100_%28Socket_P%29.html

 

Ytelsen ser ut til å være kolossalt mye svakere:

http://www.cpubenchmark.net/midlow_range_cpus.html

 

Er det noe som er så merkbart, eller leser jeg dataarket feil? Samsungen har egentlig klart seg godt, spesielt med tanke på at vi heller ikke betalte mer enn 2500kr for denne. Noen som har tips til å lese spesifikasjonene, og som kan uttale seg om Toshibaen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør deg selv en tjeneste, og legg på en tusenlapp og få denne med 4 gen i3 prossessor istedenfor(noe som forøvrig er en god pris).-

 

Du kan putte inn så mye ram du vil i den Toshibaen, den vil alltid gi en elendig opplevelse. Den ekstra tusenlappen er det den beste investeringen du kan gjøre med tanke på fremtidlig frustrasjon og levetid på maskinen vil bli betraktelig bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for en tydelig mening og attpåtil et alternativt forslag! Men jeg er jo egentlig ute etter argumenter da...Det er vanskelig å se hva det er som den ekstra tusenlappen gir meg. Prosessoren er nok sterkere, men i hvor stor grad er disse Ghz-talla sammenliknbare? Det er akkurat det jeg lurer på. Til og med denne i3-prosessoren yter jo 200MHz mindre enn den temmelig gamle stuemaskinen vår.

 

Maskinen kan heller ikke oppgraderes til mere RAM enn 8GB, i motsetning til Toshibaens 16GB. Og hvordan slår Intel HD Graphics 4400 fra seg sammenliknet med R530 og C50D? Jeg kjenner flere som er fornøyd med Toshiba, og i hvert fall ei jente som fikk skikkelig trøbbel med sin Acer for noen år tilbake.

Endret av knosemjau
Lenke til kommentar

GHZ tallet har ingenting å si, det forteller ingenting om hva PCen klarerer å prestere:

 

Jeg skal oppsummere dette greit for deg:

 

1. Prosessoren i PCen jeg linket til med Intel scorer 5700 poeng, Toshiba'en du linket til scorer 1500 poeng i samme testprogram. Dvs at Acer'n er opptil 3-4 ganger så kjapp(ikke 100% riktig men). Det er det du får for en ekstra 1000 lapp, en enorm forskjell.

Samungen din scorer 3740 poeng, så kjøp av Toshiba vil gi deg en dårligere PC.

 

2. Så gjør du som alle andre, henger seg opp i ram-mengden som er ganske ubetydelig. 4 GB holder lenge til vanlig bruk, over 8 GB har du ALDRI behov for, så bare glem det med en gang. Og du kan også putte i 4 ekstra i Acer'n så du får 8, å putte inn mer er som å putte formel 1 hjul på en Toyota: Det gir ingen effekt!

 

3. Intel HD Graphics 4400 fungerer fint, men dette punktet er egentlig 100 % ubetydlig for deg med tanke på at det valget her har mer eller mindre ingen effekt på vanlig bruk.

 

4. Toshiba er generelt bedre som merke, men hallo, forventer du "kvalitet" på en prisklasse på 2500-3500 kr har du mildt sagt bommet grovt. Men feil varierer fra hver eneste forskjellig modell og er ikke kun relatert til merke. Du har 5 års reklamasjon som dekker det meste, å være kresen på merke er noe man bare bør gjøre kjøp av PC i høyere prisklasse.

Endret av MrLG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for et knallgodt svar! :) Okei, sløyfer Toshibaen. Du anbefaler en Acer E1-572, men hva med en E1-571?:

 

http://www.expert.no/baerbarpc/acere157132344g50mnkslaptop/p/9965/

 

Ut fra det jeg kan se sparer jeg nesten 1000kr på å gå ned til Intel HD Graphics 3000.

 

Ad penger <> kvalitet: Jeg har en Dell XPS M1530 på kontoret. Den kostet i sin tid like mye som min gamle veteranbil. Men her måtte jeg skifte batteri, harddisk (2x), motherboard, noen ports osv. Det var problemer med den spreke maskinen i veldig lang tid. Alle mine billigmaskiner som står rundt omkring, om det så er HP eller Samsung, har gått og gått og gått. Her tenker jeg det er slik som med gamle Volvo: Velkjent teknologi, som man ikke får problemer med. Men så har jeg sett Packard Bell maskiner med vippende tastatur (absolutt no go!), Acere som bare ryker og diverse annet småtteri som venner og bekjente sliter med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...