Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Aspergers - spør meg


SonicDragon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker reflekterte mennesker.

 

Men jeg tror ikke han har noe imot at du spør han om det, så lenge du ikke gjør det på en måte som får han til å føle seg truet/angrepet/presset mot en vegg men at du er åpen og oppriktig nysgjerrig. Tror han ville satt pris på det. Kanskje han er som Sonic Dragon - vil gjerne opplyse folk og få vekk fordommer.

Lenke til kommentar

Fasit er det spennende å være venn med en som har Aspergers syndrom?

 

Jeg kan se for meg at jeg ville blitt mer åpen til sinns og ikke minst mer intelligent.

 

Det må du selv dømme. Jeg innbiller meg at det logiske svaret er nei. Fordi vi er "hemma" eller "rare" :) Om du har mange fordommer eller dårlige forventninger, da kan det være gøyt fordi du kan bli overrasket over å finne ut at de kanskje ikke var slik som du trodde.

Det har ikke noe å si om det er snakk om med eller uten hvilket som helst diagnose.

Noen liker en type mennesker og andre ikke

 

Så fint at du tror det. Du har da kanskje fått et lite svar på hvordan en med Aspergers KAN være, ved å lese dette tema :)

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar

Jeg liker reflekterte mennesker.

 

Men jeg tror ikke han har noe imot at du spør han om det, så lenge du ikke gjør det på en måte som får han til å føle seg truet/angrepet/presset mot en vegg men at du er åpen og oppriktig nysgjerrig. Tror han ville satt pris på det. Kanskje han er som Sonic Dragon - vil gjerne opplyse folk og få vekk fordommer.

 

Jeg kunne såklart spurt han, og meldt tilbake til deg din nyssgjerrigper :p

 

Men ja, jeg kunne jo spurt hva han tenkte om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har aspergers. Jeg vet at det er mange som lurer på ting om denne diagnosen. Noen er redd, noen er fordømmende og noen er bare interessert.

Jeg er enda mer interessert i å høre hva du lurer på enn det du vil vite om meg. Send meg så mange spørsmål du vil på PM. Jeg vil høre hva spørsmål dere har ergo: vite hva folk tenker om oss?!

 

attachicon.gifSofia-Helin-The-Bridge-008.jpg

 

Trodde selv at jeg hadde noe innenfor autisme spekteret, men jeg tror kanskje jeg skal ligge den ideen på hylla (det vil si at jeg faktisk er diagnosert med trekk av autisme).

 

Det jeg lurer på er hvordan diagnosen har slått ut når det gjelder det sosiale? Jeg har alltid trodd at jeg hadde Aspergers fordi jeg er så usosial av meg, men er det en fordom jeg har oppbygget meg over tid, og rett og slett har misforstått diagnosen?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Det jeg lurer på er hvordan diagnosen har slått ut når det gjelder det sosiale? Jeg har alltid trodd at jeg hadde Aspergers fordi jeg er så usosial av meg, men er det en fordom jeg har oppbygget meg over tid, og rett og slett har misforstått diagnosen?

 

Aspergers er ikke bare om sosiale vansker. Det er et kraftig kjennetegn ved diagnosen, og derved blitt en liten fordom ja. En med AS kan bruke feil ord i talen sin, snakke uforståelig, vise lite interesse under samtaler, være sugbar i å gi råd og hjelp osv. Aspergers varierer i styrke fra hver person

 

Jeg liker å bli kjent med mange forskjellige typer mennesker.

 

Nytt spm:

Skulle du ønske at du var foruten denne diagnosen?

 

nei. livet mitt med diagnosen mener jeg er 85 % perfekt. hadde jeg ikke hatt diagnosen mener jeg jeg ville nådd 90 %. siste tierdel forsvinner med tanke på livets hverdagslige problemer og alt det der. Jeg tror det finnes folk med aspergers som havner på en lavere score en 85 % for å si det slik :p

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Aspergers er ikke bare om sosiale vansker. Det er et kraftig kjennetegn ved diagnosen, og derved blitt en liten fordom ja. En med AS kan bruke feil ord i talen sin, snakke uforståelig, vise lite interesse under samtaler, være sugbar i å gi råd og hjelp osv. Aspergers varierer i styrke fra hver person

 

Har en som jeg jobber med som har aspergers. Noe jeg egentlig har merket med han er at han faktisk er vanvittig firkantet. For meg så virker det som at han tror at bare fordi han har hatt erfaringer som ikke har vært positive, så tror han at alle har det.

 

Har også opplevd han som veldig pågående.

 

Men hvordan merker du selv av diagnosen mest?

Lenke til kommentar

Har du måttet fått spesialundervisning på skolen pga av diagnosen din? Er det noen fag du synes er mer utfordrende enn andre? Blir du fort glad i mennesker? Hvordan er dine holdninger til kjæledyr?

 

Vil du si at du er en positiv eller negativ person? Har du store drømmer og ambisjoner?

Endret av Nudelpus
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan det er å ta buss, tog (hvis du gjør det), og hvordan du opplever å gå på butikken? Hvis du ikke går på skole, jobber du? Hvordan er det, kan du ha en "vanlig" jobb, eller må spesielle ting være tilrettelagte? (Da mener jeg tilrettelagt på den måten at du f. eks trenger å ha lite folk å forholde deg til osv., ikke at du ikke klarer å utføre vanlige oppgaver.)

Endret av th1nk
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du hverdagen hans er noe mer individuell enn vår? Det er vel for det meste de samme rutinene som hos andre mennesker. Jeg har en søster med asperger syndrom, og den eneste store forskjellen er at hun sliter mer med å være i store folkemengder og å ta bussen til skolen.

 

Er det noe du er spesielt interessert i, i så fall hva? Søsteren min sitt "spesialfelt" er tegning. For noen uker siden møtte jeg en fyr som kunne alle båtavgangene i hele fylket. Ble mektig imponert når han pekte ut av vinduet mot en random båt og fortalte meg nøyaktig hvilket det var og hvor den skulle.

Lenke til kommentar

Beklager, mente ikke å tråkke på noen tær. Jeg har en tendens til å bli overivrig og litt for nysgjerrig når det først er noe som fanger interessen min.

 

 

Søsteren min sitt "spesialfelt" er tegning. For noen uker siden møtte jeg en fyr som kunne alle båtavgangene i hele fylket. Ble mektig imponert når han pekte ut av vinduet mot en random båt og fortalte meg nøyaktig hvilket det var og hvor den skulle.

Mhm, jeg synes sånt er fascinerende. Oppdaterte forresten spørsmålet mitt over!

Endret av Nudelpus
Lenke til kommentar

Beklager, mente ikke å tråkke på noen tær. Jeg har en tendens til å bli overivrig og litt for nysgjerrig når det først er noe som opptar meg.

 

 

Mhm, jeg synes sånt er fascinerende. Oppdaterte forresten spørsmålet mitt over!

 

 

Det er fullt forståelig at du spør slike spørsmål, og det er jo ikke min tråd heller. Ville bare påpeke at dem ikke er annerledes enn oss som ikke har diagnosen. Det er utrolig fascinerende, ja! Jeg har jobbet smått med barn med asperger og kulere barn skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Men hvordan merker du selv av diagnosen mest?

jeg leste først om aspergers etter jeg ble diagnotisert, og skjønte at mange av tegnene var hos meg.

 

Har du måttet fått spesialundervisning på skolen pga av diagnosen din? Er det noen fag du synes er mer utfordrende enn andre? Blir du fort glad i mennesker? Hvordan er dine holdninger til kjæledyr?

 

Vil du si at du er en positiv eller negativ person? Har du store drømmer og ambisjoner?

Ja. Fordi på skolen blir du tvunget til å interessere deg for alt

Jeg foretrekker voksne faktisk bedre en ungdommer på min alder. Fordi jeg liker ikke sarkasme, frekkhet og ulojalitet. Som er ofte sett blant unge. Om de er hyggelige mot meg, blir jeg kanskje for fort glad i dem.

Når det kommer til kjæledyr så er de bare det: kjæledyr. Jeg foretrekker Golden Retriever :p

 

Om jeg er en positiv eller negativ person er ikke opp til meg å dømme. Hadde jeg vært ond, ville jeg mest sannsynlig ikke vært klar over det. Men jeg kan si at majoriteten av min moral er dedikert til godhet og kjærlighet. Resten er opp til publikum å dømme om jeg er god eller ond.

 

Drømmer og ambisjoner? Ja, men jeg er også realistisk i pessimistisk detalj og ydmyk. Min drøm er å jobbe med spill. Jeg vil gå for det, men det betyr ikke at jeg lykkes. Jeg er realistisk.

 

Opplever du noen utfordringer i forhold til hverdagen din?

Ikke mer en det du gjør

 

Jeg lurer på hvordan det er å ta buss, tog (hvis du gjør det), og hvordan du opplever å gå på butikken? Hvis du ikke går på skole, jobber du? Hvordan er det, kan du ha en "vanlig" jobb, eller må spesielle ting være tilrettelagte? (Da mener jeg tilrettelagt på den måten at du f. eks trenger å ha lite folk å forholde deg til osv., ikke at du ikke klarer å utføre vanlige oppgaver.)

Jeg har ikke problemer med å forholde meg til mange folk, men jeg krever 'en person som tar hovedrollen som min lojale støtter. Det vil si en jeg kan stole på og dele mine problemer med. Kall det en venn.

Her er det interessante dere trenger å vite om meg jobbrelatert:

Norge har begynt å opprette såkalte Aspergers-bedrifter. Hvor de kun ansetter folk med AS.

I neste år begynner jeg mest sannsynlig å jobbe i en slik bedrift, hvor vi skal spesialisere oss på å programmere apps til iOS. Folk med Aspergers kan jobbe med seriøse og stor ting uten at det skal være i en asperger-bedrift, det kommer bare an på hvor hemmet en er av syndromet.

Transport og slike ting, er ikke noe problem.

 

 

Er det noe du er spesielt interessert i, i så fall hva?

 

les profil info delen min

Lenke til kommentar

 

Her er det interessante dere trenger å vite om meg jobbrelatert:

Norge har begynt å opprette såkalte Aspergers-bedrifter. Hvor de kun ansetter folk med AS.

I neste år begynner jeg mest sannsynlig å jobbe i en slik bedrift, hvor vi skal spesialisere oss på å programmere apps til iOS. Folk med Aspergers kan jobbe med seriøse og stor ting uten at det skal være i en asperger-bedrift, det kommer bare an på hvor hemmet en er av syndromet.

 

 

 

Er ikke det en av de tingene som er bra med Asperger-bedriftene. At folk med Asperger kan gjøre det de er flinke til under slike forhold at de faktisk får utnyttet potensialet sitt. Jeg så på God Morgen Norge (tror jeg det var) for en stund siden om en slik bedrift, og der hadde de ikke så mye fokus på det sosiale, så de trivdes der de kunne gjøre jobben sin som de likte uten å måtte delta på all smalltalk i lunsjpausa (f.eks.)

Jeg synes det er kjempebra med slike bedrifter. Men det er vel mest datarelaterte ting de bedriftene driver med? De jeg har hørt om har drevet med data, programmering, noe fotogreier på PC osv.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er mange som er urealistiske når dem sier dem vil jobbe med spill, men kanskje du har det som skal til for å kunne få en slik jobb ja?

 

Ihvertfall håper jeg du får innfridd ønsket om å bli en spill designer, det er for få som jobber med det i Norge, med tanke på at det er så få spill som blir produsert her til lands.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...