Gå til innhold

Oppgradering fre d3100. d5100 eller 600d?


Anbefalte innlegg

Hei! Har drevet med fotografering i nesten to år. Litt på fotokurs, men mest selvlært. Jeg har for øyeblikket et Nikon d3100, som jeg vil si er et OK nybegynner kamra, men jeg merker jeg begynner å bli litt lei av det. Derfor vil jeg investere i et litt mer avansert kamera. Kanskje ikke tosifferserien, men vurderer Canon 600d eller Nikon d5100.

 

Det er flere grunner til at jeg ikke klarer å bestemme meg; jeg synes det ser ut som 600d tar bedre bilder, og jeg liker hvordan det føles i hånden. Har også hørt at det har god videokvalitet. Jeg filmer en del også.

 

d5100 derimot, har autofokus under filming, noe 600d ikke har hvis jeg vet riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speilrefleks har ikke rask autofokus når du filmer, det er pga. av måten kameraene fokuserer på.

 

De kameraene uten speil men med utskiftbar objektiver er mye bedre på autofokus.

 

Oppgradere fra D3100 til D5100 er ikke allverden hvis du ikke liker grepet samt oppbyggingen av kameraet/knappene, da er nok D7100 et bedre valg.

Canon 600D har ikke et raskt autofokus under filming men litt bedre en Nikon D3100, da er nok 650D/700D bedre men endel dyrere.

Bruker man kameraet endel er trivselen viktig så det og holde kameraet er noe man burde ta hensyn til.

 

Når det gjelder bildekvaliteten er det minimale forskjeller på alle disse som er nevnt her i tråden, noe ab opplevd forskjell er nok hvordan kameraet behandler filene, historisk så gir Canon noe varmere bilder i jpg en Nikon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Speilrefleks har ikke rask autofokus når du filmer, det er pga. av måten kameraene fokuserer på.

 

De kameraene uten speil men med utskiftbar objektiver er mye bedre på autofokus.

 

Oppgradere fra D3100 til D5100 er ikke allverden hvis du ikke liker grepet samt oppbyggingen av kameraet/knappene, da er nok D7100 et bedre valg.

Canon 600D har ikke et raskt autofokus under filming men litt bedre en Nikon D3100, da er nok 650D/700D bedre men endel dyrere.

Bruker man kameraet endel er trivselen viktig så det og holde kameraet er noe man burde ta hensyn til.

 

Når det gjelder bildekvaliteten er det minimale forskjeller på alle disse som er nevnt her i tråden, noe ab opplevd forskjell er nok hvordan kameraet behandler filene, historisk så gir Canon noe varmere bilder i jpg en Nikon.

Jeg skal bruke det mest til å ta bilder med. Vil helst ikke at prisen går over 4500. Prøver å selge mitt Nikon d3100

Lenke til kommentar

Hva, eksakt, er det du er lei av med ditt D3100? Hvis det er bildekvalitet du er ute etter, kommer du lengre med nytt glass og Lightroom enn nytt kamerahus.

Det er det at jeg er lei av Nikon sitt "oppsett" og jeg foretrekker Canon når det gjelder hvordan det føles i hånden og "menyen". I tillegg ønsker jeg et med vribar skjerm til selvportretter, eller for å ta bilder i vanskelige vinkler

Lenke til kommentar

Kunne du tenke deg å kjøpe noe brukt? I så tilfelle vil du kunne finne Canon 60D innenfor den prisen du har satt opp.

Tja.. Har ikke så god erfaring med å kjøpe brukt fra før.

Har ikke lest så mye om 60d, bare hørt at det er bra å filme med?

Noen som vet hvordan canon eos 700d er?

Lenke til kommentar

Det er det at jeg er lei av Nikon sitt "oppsett" og jeg foretrekker Canon når det gjelder hvordan det føles i hånden og "menyen"...

Hvis du allerede nå er lei av Nikon, så selger du hele den pakka og kjøper Canon som du tydeligvis har testet og liker bedre. Du taper antagelig noen penger, men vinner litt på trivsel, og det betyr jo noe i det lengden.

 

Selv liker jeg Nikon bedre enn Canon, men jeg tok mitt valg den gangen jeg kjøpte mitt første kamera en gang på 80-tallet, og slapp derfor å bytte. Allikevel har jeg nå byttet ut Nikon til fordel for Fuji X100, et kamera jeg liker enda bedre enn Nikon. Men må si jeg holder et øye på Nikon Df for å se hva den type kamera utvikler seg til i løpet av et par-tre år. (Ups, glir litt bort fra tema...:-))

 

 

Konklusjon til trådstarter:

Selg alt du har, kjøp noe du liker.

Lenke til kommentar

Det er et bra kamera, skjermen er vribar og har touch.

Fungerer også bra til videofilming med objektiver med STM-teknologi samt touchskjerm som enkelt lar deg forandre hvor fokuset skav være.

 

 

Lefdal har i dag rød dag tilbud på D700 med 18-55 mm IS STM-objektivet inkludert. 4095,- (minus 400,- cashback).

 

http://www.lefdal.com/product/foto-video/systemkamera/EOS700D1855IS/canon-eos-700d-systemkamera-m-18-55-mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...