Gå til innhold

Er micro og mini atx det samme?


Anbefalte innlegg

Sitter og tenker på å forbedre min HTPC ganske snart, har sett meg ut par kabinetter jeg har lyst på osv.

I beskrivelsen til enkelte av disse står det at de passe til mini-atx, mens på enkelte står det micro-atx.

 

Er det noe forskjell på micro og mini atx i fysisk størrelse da eller bruker dem bare forskjellig ord med samme betydning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er en misforståelse ute og går her. Micro-ATX er den minste ATX-formfaktoren. Men Mini-ITX er mindre (170x170mm). Legg merke til I'en istedet for A'en. Det er her ganske store forskjeller på teknologi og ytelse, og du får ihvertfall ikke plass til et Micro-ATX-hovedkort i et Mini-ITX-kabinett. Her er en link å bite seg merke i, blant annet fordi det er masse morsomme casemods der: http://www.mini-itx.com/ Jeg har selv en Mini-ITX-basert server, som jeg er kjempefornøyd med.

 

PS. Det er også verdt å merke seg at det snart kommer en enda mindre formfaktor fra VIA: Nano-ITX, som skal være så knøttlite som 120x120mm. Ta frem et CD-cover og se på den blanke fronten (Altså et CD-cover minus den svarte stripen til venstre). Tenk så at det er et hovedkort du sitter og holder i. Med nesten alt du trenger integrert. Rått? Ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...