Gå til innhold

Trenger hjelp til oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kunne trengt litt hjelp med å finne ut hva jeg bør oppgradere for å få bedre ytelse i min maskin.

 

Jeg spiller hovedsaklig MMORPG og skytespill. For tiden går det i Age of Conan, som virker som et CPU-krevende spill.

 

Gikk til innkjøp av en AMD apu (A10-5800K) for en tid tilbake siden som senere ble supplementert med et dedikert skjermkort (AMD 7870). Skjermkortet ser ut til å holde koken, mens CPUen stanger i været mens jeg spiller.

 

Her er et bilde av hvordan det ser ut bare ved å stå i ro i spillet:
post-313363-0-95453800-1386098077_thumb.jpg

 

Tenker derfor at det ville vært lurest å oppgradere CPU, og den må sitte på et m-atx hovedkort. Noe som egentlig tvinger meg over til Intel...

 

Har dere noen tanker rundt dette? Er jo jul snart, så pengeboken tillater vel kanskje en liten oppgradering.

 

Spill jeg har lyst å spille i tiden som kommer:
Battlefield 4

Everquest Next

Elder Scrolls Online

 

Mine egne tanker rundt dette er værtfall at jeg bør anskaffe en CPU med en del kjerner, da spesielt BF4 klarer å utnytte dette veldig godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kjapp erfaring fra min side er at Intel prosessorene er ett hakk over AMD når det gjelder CPU. Har ofså opplevd at det blir mer varme i AMD isen, samt at en 2,5 Ghz prosessor fra Intel kan levere like mye som en tilsvarende en fra Intel på 2,0 Ghz. Men jeg elsker jo AMD også av en eller annen grunn. Når det gjelder grafikken så er ikke den til å klage på når det gjelder AMD, og det skal de hs skryt for, men når alt kommer til alt så er det nok best at du satser på en Intel prosessor her som passer inn i socket på hovedkortet her.

 

Lykke til med å finne deg en rett CPU som passer! :) Hva slags kjøling er det du har? Husk at det er viktig med ordentlig kjøling også for at du skal ha maximal effekt. Ellers så kan du jo også prøve å overklokke GPU du allerede har hvis kjølingen din er god, eller eventuelt investere i kjøling i stedet for en prosessor ;)

Lenke til kommentar

At AMD er varmere enn Intel vet jeg ikke om stemmer. Min CPU ligger på 48 grader load med en Cooler Master Evo Hyper 212 @ 800 RPM.

 

Har lest en del at nåværende generasjon med intel prosessore genererer ekstremt med varme grunnet det lave antall nanometer i produksjonsteknikken, så vet ikke om min nåværende kjøler er god nok? Tenker ikke å overklokke i første omgang, men liker å ha muligheten for det i framtiden.

 

Vil intel fortsatt ha et forsprang på AMD selv etter at spill blir optimalisert for AMD pga konsoll? Hvordan fungerer dette i praksis? Vil spill utnytte alle kjernene i intel like godt som de gjør med AMD?

Endret av Cheesepolice
Lenke til kommentar

Min erfaring er i hvert fall at AMD er noe varmere enn Intel. Nå har ikke jeg så mye erfaring med de nyere generasjonene så dette kan jeg ikke uttale meg om. Jeg vil derimot tro at en AMD prosessor vil være det mest gunstige når det gjelder optimalisert spill.

 

Dessuten, er over klokking ett alternativ? :) Er dette noe du har tenkt på, eller vil du helst bytte prosessoren?

Lenke til kommentar

Ok, man hva slags hovedkort er det du har egentlig+ Kanskje det rett og slett også er best å bytte hovedkortet også, slik at du også kan dette inn en real prosessor der. Spørs jo litt på budsjett også, så det forstår jeg jo, men hvis det kan forbedre spille kvaliteten stort så vil jeg nok si at dette lønner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...