Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har lenge vurderet å få meg Kanin, men har aldri hatt en før.

Men jeg har lest meg litt fram til det og det står de fleste steder at man minst må ha 2 kaniner, for sosialiseringen sin del, stemmer dette? Noen erfaringer?

 

Jeg har bare mulighet til å evnt. ha 1, kommer dette til å bli ett problem?

 

Det blir en innekanin, ettersom jeg bor i ett bolig kompleks uten store muligheter for uteaktivitet for kaninen, hvordan blir det med lukt i leiligheten osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en kanin en gang, plutselig ble det ni.

Har hatt en del dyr opp gjennom barndommen, kanin var ikke en av favorittene. De bæsjer over alt, biter og stikker av, men det finnes selvfølgelig unntak. Skal jeg nevne en gnager som er både sosial, renslig og snill må det være rotte. Bortsett fra bikkje og katt er rotta det beste dyret jeg har hatt. Er som en liten bikkje, kommer når man roper på den og digger oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i Ezmeraldas svar. De fleste kaniner, i alle fall i min erfaring, finner seg ett eller flere helt bestemte steder de gjør fra seg. Jeg har også kun hatt én kanin som bet, og det gjorde hun kun for å fortelle meg at hun måtte tisse eller gjøre fra seg. Stikke av gjorde de heller ikke.

 

Kaniner har relativt kort hukommelse, men vaner og ting de hører ofte kjenner de igjen. De er egentlig veldig smarte dyr som kan læres opp til mye, likså hunder.

 

Det anbefales å to, spesielt hvis du selv blir mye borte om dagen. Kaniner er veldig sosiale dyr. Men det er ikke noe problem å ha én heller, hvis du er beredt på å gi kaninen mye oppmerksomhet.

Lukt blir det nok, men hvor mye er avhengig av hvor strukturert kaninen er på hvor den gjør fra seg, og hvor ofte du rengjør. Bare husk å sikre leiligheten med tanke på ledninger og sånt, i alle fall frem til du ser at kaninen ikke gnager på dette.

 

Skjekk gjerne wwww.kanin.org og www.kanin.no.

Lenke til kommentar

Vi hadde bare en kanin da jeg var liten. Den oppførte seg som en hund, gikk løs inne hele dagen, gikk til døra når den måtte på do, og skrapte på døra når den ville inn. Vi lærte den å gå på do i en kasse, hadde en plassert utenfor buret, og en på verandaen. Så ble lite avføring på gulvet.

 

Mamma var hjemme hele dagen sammen med kaninen så den fikk mye oppmerksomhet fra henne, så for oss gikk det fint med bare en. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...