Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Får ikke startet maskinen


Anbefalte innlegg

For omtrent 2,5 år siden bygde jeg den PCen jeg har nå, og det siste året har jeg hatt problemer med at den overoppheter og skrur seg av automatisk uten forvarsel. Dette kan ha vært på grunn av at kabinettet jeg har blir for tett, og det kommer ikke nok luft inn. Har vurdert å få meg et nytt kabinett, men det har ikke blitt noe av.

 

De fleste gangene dette har skjedd kunne jeg bare skru på dataen med en gang igjen, og den ville fungere som normalt. Etter at jeg vasket dataen ganske grundig og fjernet støv for noen måneder siden har også dette ikke skjedd så ofte. Før dette lyste ikke lyset på av/på-knappen, eller det lyste ganske svakt. Nå lyser det med full styrke hele tiden.

 

Grunnen for at jeg spør om hjelp her er at i dag så skjedde dette igjen (skjedde forøvrig også i går), men i dag fikk jeg ikke startet dataen igjen, og jeg har ikke fått startet den etter å ha ventet et par timer heller.

 

Hva kan grunnen til dette være? Kan det være noe hardware som har kortsluttet?

Endret av Treserget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at hovedkortet har brent seg på dette problemet ditt over tid. Kanskje også til om med CPU. Ta en sjekk over hovedkort, CPU også anskaffer du deg først og fremst en lagt bedre CPU Vifte enn den du har nå.

Har en vannkjøler til CPU som er nesten helt ny. Dersom hovedkort eller CPU er skadet, trenger jeg bare å bytte ut den delen, eller kan det være andre deler som har blitt skadet i samme slengen? Hvordan ser jeg tegn på skade? Sjekket litt i stad, og så ikke noe særlig skader, men har heller ikke sjekket på CPU.

Lenke til kommentar

På CPU så se etter brente, eller svidde gullkontakter eller gullkontakter som er missfargede. Høy temperatur i en maskin over lenger tid kan faktisk gjøre mye skade dessverre. På hovedkort så kan du se etter det samme. Svidde deler eller lignende som er unormalt. Du kan også godt sjekke om noe annet også har blitt skadet i samme slengen, men jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar

På CPU så se etter brente, eller svidde gullkontakter eller gullkontakter som er missfargede. Høy temperatur i en maskin over lenger tid kan faktisk gjøre mye skade dessverre. På hovedkort så kan du se etter det samme. Svidde deler eller lignende som er unormalt. Du kan også godt sjekke om noe annet også har blitt skadet i samme slengen, men jeg tror ikke det.

Har sjekket på CPU og på hovedkortet, og ser ikke ut som det er svidd eller brent noe steder. Kan nevnte at det lyser grønt i power-lampa når jeg skrur på strømmen, og det lyser også i en lampe til på hovedkortet og to lamper på skjermkortet når jeg skrur på på-knappen.

 

Edit: Både hovedkortet og strømforsyningen er innenfor garantien på Komplett.no. Burde jeg ta kontakt med dem angående dette?

Endret av Treserget
Lenke til kommentar

Skiftet til vannkjøling for noen måneder siden, etter at en av viftene på CPU-kjøleren ble ødelagt. Problemet med at pcen skrur seg av automatisk har var både med gammel og ny kjøler. Som sagt tror jeg hovedproblemet er at kabinettet er for tett, noe som ble bekreftet av en fyr i en databutikk for en stund siden. Kanskje jeg burde levere den inn der så de kan finne ut hva som er feil?

Lenke til kommentar

Hadde lignende problemer for noen år tilbake. Det var da snakk om power/reset knappen på kabinettet som var ødelagt. Maskinen skrudde seg av og på samt restartet når den følte for det.

 

Sjekk temperaturer selv før du leverer den inn. Ikke vits å levere inn en maskin for å få en mann til å sjekke temp og ta penger for det når du kan like lett gjøre dette selv.

 

Prøv Aida64/Fanspeed/CoreTemp osv

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

Hadde lignende problemer for noen år tilbake. Det var da snakk om power/reset knappen på kabinettet som var ødelagt. Maskinen skrudde seg av og på samt restartet når den følte for det.

 

Sjekk temperaturer selv før du leverer den inn. Ikke vits å levere inn en maskin for å få en mann til å sjekke temp og ta penger for det når du kan like lett gjøre dette selv.

 

Prøv Aida64/Fanspeed/CoreTemp osv

Som sagt får jeg ikke skrudd på pcen i det hele tatt nå, så kan ikke sjekke temperaturer. I Bios sto det at CPU-temperatur var på rundt 40 grader +-, og har også sjekket temperaturer med Hardware Monitor før, har et bilde her fra en post jeg hadde her angående samme problem i fjor vinter:

 

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_02_2013/post-244982-0-92493000-1360945665.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...