Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med ny router.


Anbefalte innlegg

Hei. Fikk problemer når jeg installerte ny router igår, en jensen air-link 1000g. Når jeg kjørte wizard etter å ha satt opp alt, søkte routeren i nettverkinnstillingene og fant ut av jeg bruker Static IP. Jeg fikk jeg spørsmål om å skrive inn subway mask, IP-adresse levert fra leverandør, osv. Jeg skjønte ikke hva eller hvorfor, så jeg bare trykket 'next'.

 

Nettet funker og er todelt; et 2.4GHz som jeg og en annen bruker (stasjonær pc + bærbar) og et på 5GHz, som det ser ut som bare iPhone får inn (2 brukere).

 

5GHz funker uten store problem, men det er problemer med det på 2.4GHz. Min stasjonære PC fikk ikke koblet seg opp før jeg byttet IP-adresse, da funket det. Men bare periodevis. Nå detter det plutselig ut helt random (siden står bare å laster) men når jeg deaktiverer nettverkskortet på PC-en og aktiverer igjen, så funker det med en gang. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. jensen air-link 1000g = Største søppelet ever!

2. når jeg deaktiverer nettverkskortet på PC-en og aktiverer igjen, så funker det med en gang. Hvorfor? = Se svar 1.

3. jeg bruker Static IP. Jeg fikk jeg spørsmål om å skrive inn subway mask, IP-adresse levert fra leverandør, osv. Jeg skjønte ikke hva eller hvorfor, så jeg bare trykket 'next'. = Har du nett i det hele tatt? Har du Altibox eller lignende med fast IP adresse?

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Var beklageligvis ikke jeg som kjøpte routeren, så må bare ta til takke med det. Jeg har nett ja, funker ganske bra. Men som jeg sier så slutter det plutselig å funke, og hvis jeg deaktiverer og aktiverer nettverkskortet så funker det med en gang igjen.

 

Jeg har NEAS som leverandør, noe lokalt som du sikkert ikke har hørt om. Ganske dårlig standard, men det funker hvertfall til en viss grad. Burde jeg kjøre gjennom wizard igjen?

Lenke til kommentar

Dropp wizarden.. Etter resetten så endrer du SSID på hvert bånd, lurt å legge til 2.4 og 5GHz, respektivt, til SSID'ene så du kan skille nettene fra hverandre, og setter på WPA2 + AES krypteringa igjen.. Så endrer du login passordet på routeren, så ingen andre kan gå inn på den og potensielt kødde til noe...

 

Noe mer trenger du strengt tatt ikke å gjøre.. Bare husk å ta en backup av innstillingene så du slipper å konfigurere den igjen hvis du må resette den flere ganger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FW-versjon? Da må du utdype.

 

Det er versjonen av programvare som kjører på din router. Omtrent som versjonen av iOS på din iPhone, som kan være 4.3.5 dersom du har en iPhone 4 og ikke har oppgradert, og som er 7.0.4 dersom du har nyeste versjon. Info finner du under Dowloads her: http://www.jensenscandinavia.com/portfolio-item/jensen-airlink-1000g

 

Edit: Sjekket specs på 1000G nå, da jeg mente å huske at denne ikke har 5 GHz i det hele tatt. Det har den ikke, så dersom du har forbindelse på 5 GHz har du nok en annen modell.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er versjonen av programvare som kjører på din router. Omtrent som versjonen av iOS på din iPhone, som kan være 4.3.5 dersom du har en iPhone 4 og ikke har oppgradert, og som er 7.0.4 dersom du har nyeste versjon. Info finner du under Dowloads her: http://www.jensenscandinavia.com/portfolio-item/jensen-airlink-1000g

 

Edit: Sjekket specs på 1000G nå, da jeg mente å huske at denne ikke har 5 GHz i det hele tatt. Det har den ikke, så dersom du har forbindelse på 5 GHz har du nok en annen modell.

 

 

Riktig, det er Air Link 3000DG jeg har. Husket feil, siden jeg ikke sitter rett ved routeren. Er den noe bedre, eller burde jeg investere i en ny en? Tips også til hvilket merke jeg burde kjøpe, f.eks: Asus (har hørt at de har gode routere.)

 

Skal prøve å fikse litt nå, siden jeg ikke har hatt tid tidligere.

Endret av zyaN
Lenke til kommentar

Hei zyaN. Har du koblet modem fra NEAS i internettporten til router?

Den skal være merket WAN eller internet.

 

Hvis du har koblet modem i en av de fire LAN-portene på router, så vil du få litt merkelige problemer som du beskriver.

 

For å få internettporten til å fungere mot modemet, så lønner det seg å resette modemet (frigjøre lease i modem). Du resetter det ved å stikke en kulepenn inn i det lille hullet bak på modemet i 10 sekunder.

Du må da ha tilkoblet modem til WAN på routeren.

Lenke til kommentar

Byttet om nå, ettersom ledningen sto i en LAN-port fremfor WAN. Likevell, det funket når det sto som det sto - og husker jeg riktig var det sånn oppsettet var på den forrige routeren også (kan kanskje forklare hvorfor nettet klikket ved mange brukere)

 

Men igår så resatte jeg ruteren og da funket ikke nettet på mobilen eller min stasjonære. Sitter på den bærbare som er rett ved routeren nå, og nettet funker, på mobilen også. Får til og med tilgang til 192.168.0.1, noe jeg ikke har fått siden jeg konfigurerte wizard første gangen.

 

Den stasjonære derimot har ikke nett. Jeg skrev inn ipconfig /release i cmd igår, men fikk ikke skrevet /renew siden jeg ikke var tilkoblet/hadde nett. Kan det være grunnen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...