Gå til innhold

Mange spørsmål om økonomi, bnp, gjeld, inflasjon etc etc


Avokado

Anbefalte innlegg

Det er ganske mange ting om økonomi som jeg ikke skjønner...

Jeg har inntrykk av at statsgjeld på 100% av et lands BNP er regnet som en grense for hva som er "bærekraftig", fordi et land kan "vokse seg ut av gjelden".
Det er flere ting jeg ikke skjønner i forhold til det:

1. Hvorfor 100%, hvorfor ikke 50% f.eks? Et lands regjering kan betale renter med inntektene, altså skattene, som alltid vil være langt under 100% av bnp.
Skjønner her at jeg ikke skjønner, men skjønner ikke noe særlig mer enn det...
Hvordan blir regnestykket? Hvis skatteinntektene er f.eks 30% av bnp og 3% brukes til å betale rente på 3%, så vil gjelden forbli statisk på 100% av bnp mens bnp vil øke år etter år, og gjelden da vil bli redusert ikke i nominelle kroner men som andel av bnp?

2. Hvorfor regnes bnp-vekst på 2% som vekst i det hele tatt, når inflasjon er ca. det samme???

3. Hvis bnp "vokser" tilsvarende inflasjon årlig, hvorfor stiger aksjer da ca. 10% årlig?

4. Hvorfor er det slik at bnp kan vokse bare 2% årlig mens lønnsvekst samtidig kan være 4% eller mer i samme periode, med reallønnsvekst oppå inflasjonen?

5. Hvorfor har jeg aldri hørt om noe uttrykk som "realbnp-vekst"? Inflasjon bør jo ha stor innvirkning på bnp i et land, så hvorfor kalles det da "vekst"?

6.Hva er "realistisk" forventning for bnp-vekst, kursoppgang for aksjemarkedet, reallønnsvekst i Norge og andre utviklede land i fremtiden? Har vesten allerede "picked all the low-hanging fruit" i forhold til potensialet for økonomisk vekst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...