Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Klarer ikke å installere SATA kontroller


Anbefalte innlegg

Kontrolleren det er snakk om er promise sata300 tx4.
Har prøvd å laste ned drivere og installere i windows uten hell. Har prøvd å installere den i bios(?) uten hell. Jeg har byttet hovedkort og den fungerte fint før dette, men jeg tror det er noe jeg gjør feil og ikke kompabilitetsproblemer. Det står ikke at den støtter Win7, men som sagt så fungerte det før.

 

Har kommet så langt at jeg har bootet opp til en minnepinne og fått opp kommandolinja som viser
C:\ ...

hvor jeg kan skrive inn kommandoene
pflashtx /f [path] [filename].bin

pflashtx /s [path] [filename].bin

pflashtx /? - help

 

Her får jeg ikke gjort noenting. Tor jeg skriver [path] feil hver gang. Ikke vet jeg hvordan det skal bli riktig heller.

Mens det som MANUALEN sier at jeg skal gjøre er å sette inn floppy med drivere på også bare boote fra den. Når jeg prøver dette (med minnepinne) så får jeg opp meldingen

couldn't load boot img
Press any key to restart

 

Hva er det jeg gjør feil?

Kan legge til at den blir oppdaget i windows, men den sier at den ikke er installert skikkelig og hvert forsøk på å installere drivere feiler.

Endret av Flux1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd den driveren. Da får jeg opp "This device cannot start (code10)"

Jeg tror jeg må installere den ved oppstart først for at windows skal klare å bruke den. Men hvordan jeg gjør det vet jeg ikke.

På device manager nå står den under Storage controllers med riktig navn og alt. Men med et trekantvarsel om at windows ikke får brukt enheten.

 

Hovedkortet mitt er Gigabyte Z87X-D3H hvis det spiller noen rolle.

Lenke til kommentar

Drivers i en floppy er ikke nødvendig siden du ikke er interessert å installere Windows på en harddisk tilkoplet på den promise kontroller.

 

Men drivers kan være aktuelt å bruke fra inn i Windows, hvis drivers installeres automatisk. Dvs at du må installere dem manuelt.

 

Men siden du allikevel nevnte floppy, tenkte jeg på hva om du virkelig ønsket å installere Windows med å bruke promise som først bootpriority device? Jeg leste litt om din BIOS configuration og det viser deg at du må kanskje se på det "Other PCI Device ROM Priority" i "Bios Features", og forandre på det. Kople fra harddiskene du har på den promise, og ikke kopler dem før su har løst problemet.

 

Jeg er overhodet ikke sikker på det, men prøve allikevel.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det funket ikke.

 

Jeg prøver nå å installere den nyeste BIOSen på kontrolleren. Har fått til alt, men når jeg skriver inn kommandoen for å skrive ny bios på den så får jeg opp meldingen "Please put the utility and BIOS file to a floppy diskette!"

Virker som om den aktivt prøver å sabotere meg her :hrm:

Så prøver jeg å ta backup av biosen som ligger på kontrolleren og da får jeg bare opp "run-time error R6003".

Gjør jeg noe totalt feil eller er det på tide med en eksorsisme?

Alt jeg vet hittil er at ingen vet om noen løsning på å installere denne kontrolleren på windows 7 utenom "last ned Vista versjonen og installer" <- det funket ikke for meg, får bare opp "error 10, device cannot start".

Og kan noen anbefale et annet kontroller kort som støtter windows 7 og har 4 tilkoblinger (sata), trenger ikke raid så hadde jeg vært evig takknemlig!

Lenke til kommentar

Har du prøvd å slette/avinstallere eksisterende driver, fjerne kontroller osv? Ta ut kontroller, starte opp windows, slå av og sette kontroller i et annet spor?

Det burde ikke være nødvendig å installere driver før windows starter opp. Siden du starter fra disk koblet utenom kontroller skulle du kunne installere driver fra windows.

Lenke til kommentar

Jeg ser at dette kortet har tilkoplinger for sata 3. Og muligens kan du kjøre HD uten denne Raid kontrolleren?

Ved å installere en hd til å kjøre fra Sata3 skulle jo være fullt mulig, ved å benytte en Hd driver og en nettverk-driver fra Windows til dette. Du vil da få en oppfordring til å installere win network etter at du har installert hd-driveren til den disken du ønsker å installere.
Driveren jeg snakker om er den som benyttes mot hardisken. Så om du ser etter hos leverandøren, så vil du finne driveren der. Om det er en Seagate eller Samsung, så er det egentlig det samme produktet. Driverne til samsung er listet opp hos Seagate i en tabell.

 

Jeg måtte installere denne driveren for å se disken i bios.
SeatoolsforWindowsSetup-1208(1).EXE heter fila 21292 kb stor.

Men det var min disk. Så det er nok ikke den samme for den du har.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Du kan ikke installere (flash) biosen på den TX4 fra i windows. Du må kjøre fra DOS. Siden du ikke har Floppy, jeg kan lage en iso file som du må brenne på en cd. Du skal boote fra den og kjøre den commando som du trenger for å flashe. ( PFLASHTX /f filename.bin #path er kun nødvendig for the .bin file, hvis den er i et annet plass enn pflashtxt.exe )

Gi meg linken til den nyeste Bios du snakker om, så jeg kan laste den ned.

 

Når det gjelder drivere til kontroller:

-Har du brukt en manuelt driver installasjon?, dvs med å bruke den "UlSata2.inf" file?

 

Og som det ble nevnt fra de andre, har du demontert og montert kontrolleren igjen? hvor mange PCI-slots har du?

 

(Jeg bruker en supertrack EX8350 kontroller, i en dualboot win7 og win8 (amd64) system, uten problemer, og drivere er ikke så nyere en dine)

Lenke til kommentar

Prøver å demontere/avinstallere og montere/installere nå.
Jeg har 1 PCI slot, 1 ledig PCI-express slot som jeg kan bruke. Gjør ingenting å putte den i PCI-E sloten? Den får bare ikke kjørt fortere enn kontrolleren støtter? Ser at det er helt umulig da de har forskjellige kontakter.

 

Jeg har prøvd å installere biosen fra DOS. Er der jeg møtte på veggen og når alt ble gjort "riktig" så funket det ikke.

 

Download linken til bios og pflashtx

http://firstweb.promise.com/support/file/BIOS/1_sata300tx4_bios_1.00.0.34.zip

 

Når jeg prøvde å installere på nytt sier windows at den allerede er oppdatert, men jeg får code 10 device cannot start.

Endret av Flux1
Lenke til kommentar

Hei igjen

Vedlegger <flux1.rar>. Det er en iso file som du brenner en cd med og starte pc fra den. På A:\> skrive kun pflashtx for å få opp meny som du er kjent med. Commando du velger skal være slik:

pflashtx.exe /f 718bios.bin (eller med en annen switch etter / , dvs ikke ta hensyn til path som du har i meny).

Den win7bootgiga.ima er den bootfile som jeg brukte. Den du kan bruke for hva du vil.

 

Når det gjelder drivere til kontroller. Avinstallere drivere for kontroller fra Device Manager, fullstendig, og deretter, bruk hdwwiz fra cmd (åpne cmd som administrator). Du må velge manual installation og Have Disk alternativ.

 

Du kan først prøve med XP drivere med å henvise til folder hvor du har extraktet de drivere.

 

Hvis det ikke funker, gi beskjed, slik at vi kan exportere noe fra din regedit som *.hiv og ikke som *.reg . for så å se hva det foregår inni der.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...