Gå til innhold

kostholdsplan ( gå ned i vekt ) hva synes dere?


Anbefalte innlegg

hei, jeg har tenkt å følge denne kostholdsplanen.. plus trening 4 dager i uka

 

morgen
først 1 glass vann med sitron/lime
frokost : 1 dl havregryn med ekstra lett melk med litt bær, f.eks jordbær eller blåbær ( frosen) og 3-4 eggehvite
lunsj : tunfisk i olje ( hel ut olje ) med 2 skiver brød
middag: fisk eller kylling (bryst) med fullkortpasta og salat
kveld : cottage cheese (2.0 fett) med litt bær/frukt eller nøtter
hvis jeg blir sulten mellom måltidene så tar jeg f.eks en Skyr yoghurt med litt nøtter ( usaltet) eller 1-2 knekke brød med pålegg plus en frukt
og skkal drikk masse vann hele dagen ca 2 liter
jeg vet at det er masse proteiner her ( tør mat )
men jeg har tenkt å følge den i ca 10 uker
alder 26
kjønn kvinne
vekt 80
høyde 1.73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet er hva planen er etter di 10 ukene.

 

nei altså fortsette å være i god form, men da trenger jeg ikke å fortsette med masse proteiner og nesten null fett. det er ikke så bra for kroppen. så målet er å komme i bra form med denne, også lage en mer varierende kosthold ( selv om det er ikke noe usunt med denne ) f.eks litt mer fett i kostholdet ( sunt fett)

målet er ikke å gå ned til 50 eller noe sånt, men 65-68 er veldig fint med trening og sunn mat

Endret av summer-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter det jeg har lest så er ikke den beste veien å ha et for stort underskudd. Å skrive ned kaloriene er greit. Spis også sunt, da blir alt mye lettere. Men gjør det slik at du trives med maten, ellers fungerer det ikke. Stå opp om morgenen med en god frokost og kom deg i aktivitet, dette øker forbrenningen og får kroppen igang.

 

Ikke vær redd for proteiner, du legger ikke på deg av det. Regn 1,2 g per kg så er det nok bra. Du kan også kjøpe deg en skritteller for å få litt mer kontroll på hva du forbrenner (noen av disse fungerer med en applikasjon på telefonen som bruker GPS-en og er derfor mer nøyaktig og pålitelig, og noen telefoner har alt dette).

 

Lurer også på hvorfor du bare bruker eggehviten og ikke det gule? Den inneholder mange sunne ting og er halvparten av proteinen i egget. Jern, vitaminer og kalsium er ting du får i eggegulen. Kolesterolet er av den gode typen også (det er LDL som bør fokuseres på og reduseres, HDL er altså den "gode typen"). Dette er noe kroppen trenger, dvs. så lenge du ikke får i deg for mye så er det ok.

 

Det sies at havregryn absorberer LDL med noen prosent. Det er grunnet polysakkaridet (kostfiberet) havregrynen inneholder.

 

 

Hvordan har det gått forresten, hva er dine erfaringer til nå

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Denne kostholdsplanen inneholder relativt mye kalorier, dog relativt lite proteiner (proteiner er forresten ikke det samme som tørr mat!!!)

 

Som Akse nevner over her (med en litt ufullstendig setning) bør du innta ca. 2g proteiner per kg. kroppsvekt. Proteiner både metter bedre og bidrar til en god vektnedgang.

 

Kan forøvrig tipse deg om å unngå småspising. Nøkkelen i vektnedgang er rytme, forutsigbarhet i matfatet og struktur. Småspising mellom måltidene er upraktisk og selvdestruktivt mtp. dine målsettinger. Vi kjenner alle til den "en til kan ikke skade"-tankegangen, og det er vår verste fiende under vektnedgang.

 

Vil i tillegg gi deg et veldig åpenbart råd: unngå alt som er søtt og usunt i denne 10-ukers-perioden. Brus, godteri, potetgull, is, etc. Om du klarer å holde maten 100% ren, kan jeg GARANTERE deg at du vil se god fremgang fra uke til uke.

 

PS: 2 liter vann/dagen er ikke spesielt mye, særlig ikke på treningsdager. Å drikke vann når du er sulten vil bidra til å dempe sulthetsfølelsen, fordi mye av sulten er egentlig bare tørste. Nærmere 4 liter vann daglig bør være målet ditt. Drikk et glass før hvert måltid og pass på å drikke under måltidet i tillegg!

Lenke til kommentar

Som Akse nevner over her (med en litt ufullstendig setning)

Som alltid :wee:

 

Det som er til overs av proteiner blir jo bare sendt rett ut igjen, ser på det som bortkastet.

Ca 2g er passe for de fleste. Spesielt om man skal ned i vekt og beholde muskelmasse eller bygge.

 

Nei, mesteparten blir lagret som fett.

Spiller ingen rolle hvor kaloriene kommer fra. Overskuddskalorier er det som lagres i kroppen.

Lenke til kommentar

http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare/dsweb/Get/Document-2473/T-3163web.pdf

 

Står ganske greit der hvis du leser på side 2.

 

1gram protein gir omtrent 4kcal så du skal ha ganske mye proteiner for å få i deg såpass at det blir noe fettdanning av proteinene, du kan fint ligge opp i mot både 3 og nesten opp til 4g per kg før det begynner å bli ett problem, overstiger du dette kan det forekomme.

 

Så det er kaloriener i proteiner som blir omdannet til fett, det er dog lite. Aminosyrer er derimot en annen sak.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...