Gå til innhold

Krigsskolen Ingeniør vs. Forsvarets Ingeniørhøgskole


Mann190

Anbefalte innlegg

Hei! Er veldig interessert i ingeniørstudiene man kan ta gjennom Forsvaret, men er usikker på hvilken av skolene man burde velge.

Hadde vært fint å høre litt on de forskjellige skolene, og gjerne få høre litt erfaringer fra elever/tidligere elever.

Har lest det meste man kan finne på Forsvarets sider, så det er sagt før jeg blir dømt sønder og sammen og sendt til nettsidene dems.

 

Mener også å ha hørt at når man tar KS gjennomgående så får man lønn de 3 studieårene etter befalskole, men på FIH så går man på dagpenger alle tre studieår og starter med lønn under pliktårene?

 

Lurer også på videreutdanning (påbyggning til master, master i hva?) og hva man kan gjøre i det sivile jobbmarkedet med utdanning fra KS eller FIH?

 

Mange lange og vanskelige spørsmål, men håper sårt på hjelp!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener også å ha hørt at når man tar KS gjennomgående så får man lønn de 3 studieårene etter befalskole, men på FIH så går man på dagpenger alle tre studieår og starter med lønn under pliktårene?

 

Lurer også på videreutdanning (påbyggning til master, master i hva?) og hva man kan gjøre i det sivile jobbmarkedet med utdanning fra KS eller FIH?

 

Det er riktig at du får lønn de tre studieårene på krigsskolen tilsvarende ca 300.000 i året antar jeg, og på FIH kun dagpenger. Jeg er litt usikker på hvordan det er med pliktår på FIH, men krigsskolene gir 1:1 pliktår vs studieår. Uansett så er begge deler en god deal, men krigsskolene er nok mest attraktive, også med hensyn til utdanningstilbud. Det er jo mange linjer å velge i, og mange av disse er attraktive også utenfor Forsvaret. Jeg kan ikke så mye om andre våpengrener enn Sjøforsvaret, men Sjøkrigsskolen har iallefall utdanninger som er nyttig sivilt, slik som maskiningeniør (med maritim maskinistsertifisering), Elektro, Elektronikk og data, og logistikk. Det er mer enn nok av 2-årige masterutdanninger du kan bygge på med. Dette er selvfølgelig utenfor Forsvaret, da Forsvaret har et relativt dårlig tilbud på masternivå. Tror dette hovedsakelig er stabsskole, altså militære fag som er lite nyttig utenfor Forsvaret.

 

Bare husk at krigsskole i forhold til vanlig, sivil ingeniørutdanning er mye mer krevende, og stiller større krav til prestasjoner og samarbeid. I tillegg til ingeniørutdanningen har du også militære fag og øvelser, til dels krevende sådan. Det stilles strenge krav til oppmøte og resultater, men til gjengjeld slipper du studielån, og har også lønn under studiene. Det er et kjempetilbud, men du MÅ være motivert!

Lenke til kommentar

Om du går befalsskole først og velger FIH etter det vil du være vanlig lønnet som enhver annen ansatt i utdanningsperioden. F.eks. 300.000 istedenfor 90.000 i året med feltdøgn og annet i tillegg.
Forsvarets ingeniører er ekstremt ettertraktede i bedrifter som f.eks telenor etter plikten fordi det kreves mye mer av en ingeniør som utdannes militært enn en ingeniør på høyskole.

Som påbygg på posten til miodland over her så tas som regel master og videreutdanning i utlandet. Forsvaret har masse bra samarbeid med skoler i England og USA

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er elev ved FIH nå, og kan svare på en god del spørsmål angående utdanningen.

 

Mener også å ha hørt at når man tar KS gjennomgående så får man lønn de 3 studieårene etter befalskole, men på FIH så går man på dagpenger alle tre studieår og starter med lønn under pliktårene?

FIH er under en forandring nå, og vi skal gå over til en GOU basert utdanning, istedet for en GBU utdanning som vi har den dag idag. De nye kulle vil etter all sannsynlighet komme inn på skolen for å gå fire år fra neste sommer av. Det er ikke satt i stein ennå, men store sannsynligheter for å få det bekreftet allerede før jul.

Dvs. at nå er vi korporaler i tre år, med dagpenger, før vi går ut i tjeneste og har ett år som sersjant, og to år som fenrik, før vi er garantert opprykk til Lt.

Det som er mulighetene nå er at vi skal gå tre år som korporaler, med dagpenger, og få opprykk til Fenrik det siste året, hvor vi tar en GOU.

 

Lurer også på videreutdanning (påbyggning til master, master i hva?) og hva man kan gjøre i det sivile jobbmarkedet med utdanning fra KS eller FIH?

Etter FIH er det gode muligheter for både jobber i det sivile, og du er garantert en jobb i Forsvaret etter plikt tjenesten, og ta en masterutdanning i Telematikk ved NTNU.

Lenke til kommentar

 

Hei. Jeg er elev ved FIH nå, og kan svare på en god del spørsmål angående utdanningen.

 

FIH er under en forandring nå, og vi skal gå over til en GOU basert utdanning, istedet for en GBU utdanning som vi har den dag idag. De nye kulle vil etter all sannsynlighet komme inn på skolen for å gå fire år fra neste sommer av. Det er ikke satt i stein ennå, men store sannsynligheter for å få det bekreftet allerede før jul.

Dvs. at nå er vi korporaler i tre år, med dagpenger, før vi går ut i tjeneste og har ett år som sersjant, og to år som fenrik, før vi er garantert opprykk til Lt.

Det som er mulighetene nå er at vi skal gå tre år som korporaler, med dagpenger, og få opprykk til Fenrik det siste året, hvor vi tar en GOU.

 

Etter FIH er det gode muligheter for både jobber i det sivile, og du er garantert en jobb i Forsvaret etter plikt tjenesten, og ta en masterutdanning i Telematikk ved NTNU.

 

Fantastisk å ha noen som faktisk går på FIH her inne da!

 

Jeg har en del spørsmål, kan starte med noen av dem :roll:

 

1)GOU, GBU, hva i alle dager betyr dette?

 

2) Så selvom FIH blir omorganisert litt, så vil man fortsatt gå på dagpenger de 3 første studieårene?

 

3) Og hvorfor vil det bli 4 års utdannelse, i steden for 3 (3,5?) som det er nå?

 

4) Mener å ha hørt noe om at man kan søke seg inn selvom man mangler visse fag (R2, i mitt tilfelle) og hvis man får plass så får man 1 år på seg til å få faget på plass? Vet du noe om hvordan detter er for KS også? :D

 

5) Hvordan er konkurransen om å komme inn der? Krever det et himmelhøyt karaktersnitt fra videregående, og hvor mange blir tilbudt studieplasser?

 

6) Har lest at mange studenter og tidligere studenter ved FIH har vært misfornøyde, men at det ble jobbet for å forbedre dette, hva mener du om din tid ved skolen?

 

7) Og sist, hvordan vil du tro at mulighetene for å ha kjæreste/samboer imens man går på FIH er?'

 

Ble veldig mange spørsmål allikevel... Hadde vært supert å få svar på de du orker å svare på :) Er virkelig interessert i ingeniørutdannelse via forsvaret, og tar til meg all den informasjon som er mulig å få tak i!

Lenke til kommentar

Hei!

Veldig hyggelig at du har så stor interesse for ingeniørutdanning i Forsvaret. Som en av våre studenter sier har du veldig gode muligheter etter endt utdanning hos oss, både i Forsvaret og sivilt, så veldig bra at du ser denne muligheten.

 

Om du ønsker å få håndfaste svar og direkte kontakt med oss foreslår jeg at du sender oss en mail.

Vi er konstant på jakt etter de rette menn og kvinner for denne utdanningen, så ønker gjerne å vite litt mer om deg og din bakgrunn samtidig.

 

[email protected]

 

Fantastisk å ha noen som faktisk går på FIH her inne da!

 

Jeg har en del spørsmål, kan starte med noen av dem :roll:

 

1)GOU, GBU, hva i alle dager betyr dette?

 

GOU = Grunnleggende offisers utdanning

GBU = Grunnleggende befals utdanning

 

2) Så selvom FIH blir omorganisert litt, så vil man fortsatt gå på dagpenger de 3 første studieårene?

 

Ingenting er avgjort enda, så dette får man ta stilling til når den dagen kommer. Uansett er det ingen tvil om at våre studenter kommer veldig godt ut økonomisk sammenlignet med sivil utdanning.

 

3) Og hvorfor vil det bli 4 års utdannelse, i steden for 3 (3,5?) som det er nå?

 

Denne ballen lar vi ligge inntil videre. ingenting er avgjort i denne saken.

 

4) Mener å ha hørt noe om at man kan søke seg inn selvom man mangler visse fag (R2, i mitt tilfelle) og hvis man får plass så får man 1 år på seg til å få faget på plass? Vet du noe om hvordan detter er for KS også? :D

 

Ja, det er bare å søke. Sansynligheten for å ryke ut tidlig i prosessen er stor dersom man mangler R2 eller Fysikk 1. Dersom du ikke kommer inn, bruker du et år på å ta forkurs ingeniør eller tilsvarende for å få R2 karakteren på plass. Sansynligheten for å bli lønnet av Forsvaret i denne perioden er svært liten.

 

5) Hvordan er konkurransen om å komme inn der? Krever det et himmelhøyt karaktersnitt fra videregående, og hvor mange blir tilbudt studieplasser?

 

Vi tar opp studenter basert på totalinntrykket. Det vil si at vi ser på alt fra allmennt evnenivå, karakterer, orden, oppførsel, dine lederegenskaper, fysisk tilstand, osv. Dette betyr at karaktersnittet varierer, men vi anbefaler at du holder deg over en 4èr. Vi tar opp inntil 40 studenter hvert år. I 2013 hadde vi 250 søkere. ca 100 av disse var ikke kvalifisert til opptaksperioden på Kjevik.

 

6) Har lest at mange studenter og tidligere studenter ved FIH har vært misfornøyde, men at det ble jobbet for å forbedre dette, hva mener du om din tid ved skolen?

 

FIH jobber hardt for at alle våre studenter skal få den utdanningen de har krav på og den jobben de ønsker. Jeg tror i det store og det hele at dette er en utdanning de aller fleste er svært godt fornøyd med.

Foreslår at Skjj kan si sin mening om dette. En ærlig tilbakemelding fra en av studentene er vel det beste du kan få her. :)

 

7) Og sist, hvordan vil du tro at mulighetene for å ha kjæreste/samboer imens man går på FIH er?'

 

Det første året bor du i leir, og fra 2. året kan man søke om å flytte ut. Samboer er ikke mulig når du bor i leir, men er fint mulig fra 2. året.

 

Ble veldig mange spørsmål allikevel... Hadde vært supert å få svar på de du orker å svare på :) Er virkelig interessert i ingeniørutdannelse via forsvaret, og tar til meg all den informasjon som er mulig å få tak i!

 

Med vennlig hilsen

Forsvarets ingeniørhøgskole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...