Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Bolens snøfreser med en HM100 motor fra Tecumseh. Den starter greit, men den går veldig ujevnt. Turtallet går opp og ned hele tiden, både på tomgang og på full gass. Og choken må stå på hele tiden for at den skal gå.

Noen som har vært borti samme problem? Noen som vet hva feilen er?

Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har en Bolens snøfreser med en HM100 motor fra Tecumseh. Den starter greit, men den går veldig ujevnt. Turtallet går opp og ned hele tiden, både på tomgang og på full gass. Og choken må stå på hele tiden for at den skal gå.

Noen som har vært borti samme problem? Noen som vet hva feilen er?

Alle tips mottas med takk.

Det som er åpenbart er at snøfreseren får for lite drivstoff. Når choken er innkoblet så sørger den for fetere blanding (mindre luft og mer drivstoff) enn når choken et utkoblet.

 

Ting du bør sjekke:

* Hvor gammel er bensinen på tanken? Bensin er ferskvare, og årsgammel bensin har mistet mye flyktige stoffer som får drivstoffet til å tenne korrekt i motoren.

* Lenge siden du skiftet plugger? Dårlige/skitne plugger/ledninger gir dårligere forbrenning.

* Sjekk slanger/spjeld. Noen fresere/klippere har vakuumregulering av turtallet (du kan da se en mekanisme på/ved forgasseren som er fjærbelastet eller med et stag inn til ei lita vakuumklokke). Dette vil bevege seg litt når motoren går, og ved feil vil den bevege seg hele tiden og skape ujevnt turtall. Sjekk om slanger sitter fast, og om det er en susende/surklende lyd hvis du drar staget til vakuumklokken frem og tilbake.

 

Hvis alle de ovennevnte tingene er ok, så må du nok få renset forgasseren innvendig. Da er det godt mulig at det er avleiringer i dyser eller vann/fukt i forgasseren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Takk for alle tips!

Jeg har sjekket slanger, rengjort forgasser skikkelig og byttet plugg. Samme problem.

Dette er en Tacumseh HM100 motor. Vet ikke helt om den har vakumregulering av turtallet, kan ikke se noe.

Har googlet litt og ser at mange på amerikanske nettsider snakker om noe de kaller "governor". Vet ikke det norske ordet for det. Men det går jo et stag fra forgasseren til denne såkalte "governor"- armen. Noen som har noe greie på hva denne gjør? Er dette vakumreguleringen av turtallet?

Lenke til kommentar

Sjekk at alle overganger fra regulatoren (governor) er som de skal, og at alle fjærer er på plass. På min kinafreser frøs alt dette fast, slik at den gikk på turtall begrenset av ventilflyt, ikke regulator, dvs sånn ca 6500 i stedet for rundt 4000 rpm. Da gikk det fort å frese, og den kastet snøen 20 meter. Så lenge det varte :-)

Lenke til kommentar

Kjenner ikke din motor, men det er mulig du må ta av bensintank, luftfilter eller noen deksler for å se alt. Hadde tilsvarende problem med en av mine plenklippere i sommer, der hadde "noe" løsnet inni motoren slik at regulatorarmen var helt løs. Motivasjonen og tiden til å skru var like lav, så den gikk på fyllinga.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for alle tips!

Jeg har sjekket slanger, rengjort forgasser skikkelig og byttet plugg. Samme problem.

Dette er en Tacumseh HM100 motor. Vet ikke helt om den har vakumregulering av turtallet, kan ikke se noe.

Har googlet litt og ser at mange på amerikanske nettsider snakker om noe de kaller "governor". Vet ikke det norske ordet for det. Men det går jo et stag fra forgasseren til denne såkalte "governor"- armen. Noen som har noe greie på hva denne gjør? Er dette vakumreguleringen av turtallet?

Se denne http://www.youtube.com/watch?v=SSwSIA8qgR8&list=PL4A231E7EE4FBD348&index=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...