Gå til innhold

[Løst] Utdanning etter iKT


kasper33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt av høyere utdanning innen IT krever litt matte, da dette er viktig for forståelsen av det som skjer under panseret. Om du vil prøve å begrense mengden matte, så er det mulig å gå studier som ikke er ingeniør. Jeg vil da dra frem HiG's "Programvareutvikling", "Drift av nettverk og datasystemer", "Informasjonssikkerhet" og "Spillprogrammering" som gode eksempler på IT-utdanning der matten ikke er for krevende.

Men, IT er teoretisk matte, så matte på nivå med R2 må du regne med. Opptakskrav til HiG er R1 eller tilsvarende på disse utdanningene, så tas det et mattefag første semester som dekker en del diskret matematikk og lignende på nivå med R2 (tror jeg?).

Lenke til kommentar

Alt av høyere utdanning innen IT krever litt matte, da dette er viktig for forståelsen av det som skjer under panseret. Om du vil prøve å begrense mengden matte, så er det mulig å gå studier som ikke er ingeniør. Jeg vil da dra frem HiG's "Programvareutvikling", "Drift av nettverk og datasystemer", "Informasjonssikkerhet" og "Spillprogrammering" som gode eksempler på IT-utdanning der matten ikke er for krevende.

Men, IT er teoretisk matte, så matte på nivå med R2 må du regne med. Opptakskrav til HiG er R1 eller tilsvarende på disse utdanningene, så tas det et mattefag første semester som dekker en del diskret matematikk og lignende på nivå med R2 (tror jeg?).

Takk for svar Zerkox, tenker vell at jeg må sette meg ned å øve matte de neste årene fremover. Får vell ta noen mattekurs på fritiden i samme slengen å. Men er det noen bedrifter som har lærlingplasser som er godt betalt i ettertid. Vist du da får jobb der? som har høye snitt krav?

Lenke til kommentar

Forkurs kan jo være en mulighet om du vil bli høgskoleingeniør og/eller sivilingeniør, men jeg tror det vil bli et alvorlig tøft år for deg om du sliter såpass med matematikken. Uansett tror jeg informatikk også vil bli beinhardt om du bare satser på en ståkarakter i R1 for å komme inn. Jeg vil anbefale R2, selv om det ikke er et formelt krav.

Lenke til kommentar

Forkurs kan jo være en mulighet om du vil bli høgskoleingeniør og/eller sivilingeniør, men jeg tror det vil bli et alvorlig tøft år for deg om du sliter såpass med matematikken. Uansett tror jeg informatikk også vil bli beinhardt om du bare satser på en ståkarakter i R1 for å komme inn. Jeg vil anbefale R2, selv om det ikke er et formelt krav.

Jeg som har 3 i karakter på den enkleste matten har jo en minimal sjangse for å bestå i R2 matte, har hørt at det er så å si umulig. Forstår ikke hva du mener med at det blir beinhardt med R1, men du anbefaler R2. Så lang jeg vet, er R2 vannskeligere.

Lenke til kommentar

Det kan vurderes ja! Hva er forskjellen på informatikk og dataingeniør da?

 

Hva som foregår i et 'dataingeniør' studie er jeg ikke helt sikker på, men i informatikk pleier det å dreie seg mye om programmering, matten som brukes til praktiske løsninger innenfor programmering (som f.eks vektorer og matriser) og datamaskinarkitektur. Står mer her f.eks: http://www.ntnu.no/studier/bit/oppbygging

 

Matte er sentralt i et informatikkstudie også (selv om det ikke er av det mest hårete slaget ala laplace transform), så du må huske på at du være innstilt på å klare det om du vil gjennomføre.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg som har 3 i karakter på den enkleste matten har jo en minimal sjangse for å bestå i R2 matte, har hørt at det er så å si umulig. Forstår ikke hva du mener med at det blir beinhardt med R1, men du anbefaler R2. Så lang jeg vet, er R2 vannskeligere.

Poenget mitt er at du stiller dårlig forberedt om du kun har R1. Det holder ikke bare å komme inn på studiet - R1 er barnemat i forhold til det du møter under studiene. Ja, og så er praktisk matematikk barnemat i forhold til R1. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg går informatikk første semester, veldig fornøyd så langt! Jeg tar analyse-"matte", som er varianten imellom to andre. R1 er nok for den enkleste matten, men det betyr selvsagt at du må lære endel R2-saker, men du er jo på skolen for å lære :)

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å programmere ville jeg satset på datateknologi, dataingeniør eller informatikk.

 

Datateknikkstudiet har jeg lite kunnskaper om foreløpig, men går dataingeniør og kjenner en som starta på informatikk samtidig så har registrert noen forskjeller.

 

 

 

  • Informatikk har ex. phil, ivertfall informatikk på universitetene(Noen mener at dette er et veldig kjekt fag å få med seg, andre ikke, gjør opp en personlig mening)
  • Ingeniør har en del realfag, Calculus, Lineær Algebra, Diskret Matematikk, Statistikk, Numerisk Analyse, Fysikk og Kjemi.
  • Ingeniør har masse prosjekter, minst ett i semesteret, dette semesteret sitter jeg koser meg med 5 prosjekter.
  • Informatikk har ikke bacheloroppgave(Om dette er en fordel eller ulempe vil variere litt fra person til person, bacheloroppgave på ett programmeringstudie er fort ganske morsomt forutsatt at man liker programmering.) Hva fremtidige arbeidsgivere tenker om å ha skrevet en bachelor eller ikke aner jeg ikke, men vil tippe de synes det er en fordel.

 

 

 

Vil tro at datateknologi er no-go hvis man sliter med matte siden du ikke blir tatt opp uten at du har minst 4 i R2.

Synes ikke at matten på ingeniør er umulig, jeg sugde også i matte på vgs, men har blitt dramatisk mye bedre siden da. Skal da også sies at jeg har dedikert mye fritid på realfagene for å gjøre opp for manglende ferdigheter fra vgs.

 

Har inntrykk av at mellom dataingeniør og informatikk så er dataingeniør mest verdt det kompetansemessig, han jeg kjenner fra informatikk sa en gang at han var sjalu på en del av fagene våre :) Og en del arbeidsgivere skal være opptatt av at man har ingeniørgraden eller tilsvarende(Ville dog ikke latt dette hindre meg fra å søkt informatikk, hører ikke veldig mange historier om folk med informatikkgraden som sliter med å finne jobb, spesielt ikke for dem som tar 2 år master etterpå).

 

Lenke til kommentar

Alt av høyere utdanning innen IT krever litt matte, da dette er viktig for forståelsen av det som skjer under panseret. Om du vil prøve å begrense mengden matte, så er det mulig å gå studier som ikke er ingeniør. Jeg vil da dra frem HiG's "Programvareutvikling", "Drift av nettverk og datasystemer", "Informasjonssikkerhet" og "Spillprogrammering" som gode eksempler på IT-utdanning der matten ikke er for krevende.

Men, IT er teoretisk matte, så matte på nivå med R2 må du regne med. Opptakskrav til HiG er R1 eller tilsvarende på disse utdanningene, så tas det et mattefag første semester som dekker en del diskret matematikk og lignende på nivå med R2 (tror jeg?).

Innenfor spillprog trenger du mye matte, og ikke minst super mye fysikk! Dersom du skal gå it uten matte kan du se på fag slik som interakjsonsdesign, digital markedsøring eller som jeg selv går: e-business, men her kreves en god del økonomi matte. Dette er forresten ved NITH.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar allesammen. Men er det noe mulighet for å først gå lærling i 2 år, så gå påbygg og høyskole. Eller vil det være bortkastet tid? Tenker at om 2 år, vil jeg jo naturligvis være mer moden å mer villig til å jobbe når det kommer til skole. Jobber hardt nå også selvfølgelig, men tenker viljestyrken er større som vil generelt øke innsatsen å snitt. Vist jeg skal ta R1 å R2 matte, så må jeg allerede til neste år begynne på T matte, for å så ta R1 og R2 matte. Det blir vell ALTFOR mye på et år. Så må nok ta et år med bare R matte og fysikk. Nå har jeg ikke så mye "peiling" på hvordan utdannelse programmet fungerer. Noen som har anbefalinger :)?

Lenke til kommentar

Du kan vel starte på forkurs neste år om du vil gå høgskoleingeniør/siv.ing.

 

Jeg tror du mister retten til mer videregående utdannelse om du tar fagbrev, og vil dermed stille helt bak i køen når du søker påbygg. Men tar du fagbrev, har du mulighet til å gå Y-vei enkelte steder.

 

For å få gå informatikk må du skaffe generell studiekompetanse i tillegg til å ta R1, som i praksis vil si påbygg for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Har inntrykk av at mellom dataingeniør og informatikk så er dataingeniør mest verdt det kompetansemessig, han jeg kjenner fra informatikk sa en gang at han var sjalu på en del av fagene våre :) Og en del arbeidsgivere skal være opptatt av at man har ingeniørgraden eller tilsvarende(Ville dog ikke latt dette hindre meg fra å søkt informatikk, hører ikke veldig mange historier om folk med informatikkgraden som sliter med å finne jobb, spesielt ikke for dem som tar 2 år master etterpå).

 

 

Han kan jo velge å ta akkurat de samme fagene som deg. Sånn er det ihvertfall på NTNU :)

 

Jeg kan ta akkurat samme fagene som siv.ing dataingeniør, men det gidder jeg ikke, for en spesialisering er mer nyttig og spennende.

Lenke til kommentar

 

Han kan jo velge å ta akkurat de samme fagene som deg. Sånn er det ihvertfall på NTNU :)

 

Jeg kan ta akkurat samme fagene som siv.ing dataingeniør, men det gidder jeg ikke, for en spesialisering er mer nyttig og spennende.

 

Nei han kan ikke velge å ta de samme fagene som jeg har, siden forskjellige skoler har forskjellige tilbud. Hovedforskjellen fra høyskolen til universitetet sånn er at høyskolen tilbyr praktisk erfaring i gruppedrevet systemutvikling fra prosjekter, og universitetet tilbyr spesialisering i noen felt.

Er uenig i din påstand om at en spesialisering er mer nyttig, begge er viktige i arbeidslivet og burde velges ut fra personlig preferanse.

Lenke til kommentar

Jeg kan si så mye som at prosjektarbeid brukes mye ved NTNU, både på informatikk og siv.ing. I tillegg til klassisk systemutvikling, er NTNU kjent for sine tverrfaglige prosjekter i Eksperter i team.

 

Det ser ut som datateknikk ivertfall har fått noen prosjekter på studieplanen sin siden sist jeg så på den, men det ser fortsatt ikke ut til å være så mange at jeg vil kalle det mye. Er det noen prosjekter innad i fagene jeg ikke er klar over?

 

Jeg er klar over EiT, men siden alle relevante studier kan få med seg den ved å utvide til en mastergrad så virket det ikke som det kvalifiserte til en forskjell verdt å utpeke. Ihvertfall i mitt lille hode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...