Gå til innhold

Er Cerwin Vega V-12F høyttalere noe å satse på?....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Ta en titt på Hifi Klubben sine sider, så finner du sikkert ut av det selv.

 

Angående dB:

 

Slik regner du det ut:

 

Hvis en høyttaler har følsomhet på 90dB(1w/1m) og du gir den 1 watt inn, så får du et lydtrykk på 90dB(1w/1m). Ved dobbelt så mye effekt, spiller høyttaleren 3dB høyere. Deretter er det bare å regne ut.

 

1w=90dB

2w=93dB

4w=96dB

8w=99dB

16w=101dB

32w=104dB

64w=107dB

128w=110dB

256w=113dB

 

Sjønner?

Lenke til kommentar

jeg har ingen erfaring selv med cerwin vega, men de koster jo penger, ville heller lagt penger i b&w høytalere om du er ute etter god lyd. Hvis du er ute etter bass og bråk fungerer sannsynligvis cerwin vega fint. Men som sagt rett før meg i denne posten, du vil nok gå lei lyden i dem ganske fort

Lenke til kommentar

Jeg vil også kaste meg inn i diskusjonene og sterkt råde deg til å vurdere noe annet enn CV. Det totale lydbilde på disse fungerer ikke til folk som er glad i god lyd. Vanvittig bra party-høytalere, flott til Trance, Dance, Techno og hardrock osv, men ønsker du å kunne nyte flere typer musikk bør man ta en titt på B&W eller Dali. Har selv hatt Dali Blå Serie (808 - disse har gått ut, men nye og bedre er kommet) i noen år nå, og er svært fornøyd - utrolig gode allround-høytalere. Gir ikke like stort trykk som CV, men hvor mye mer god lyd du får!

 

Glemte en ting: Ta deg en tur på HiFi-klubben, de er det svært behjelpelige og hyggelige. Du kan uten problem tilbringe mange timer i lytterommene deres og høre på nøyaktig de høytalerene du ønsker, og på den måten kan du selv høre forskjellen mellom forskjellige aktuelle høytalere, og du vil bli overrasket over hvor stor forskjell det faktisk er.

Lenke til kommentar

Takk for alle tipsene..Men er det noen høytalere som har bedre lyd en CV og har like bra bass?....Jeg er igrunnen ut etter noen høytalere med masse bass, men det er også kjekt med god lyd!..

Jeg har ikke så mye penger så de må ikke koster mer enn 4000 per par!..

 

 

Selvaag

Lenke til kommentar
Takk for alle tipsene..Men er det noen høytalere som har bedre lyd en CV og har like bra bass?....Jeg er igrunnen ut etter noen høytalere med masse bass, men det er også kjekt med god lyd!..

Jeg har ikke så mye penger så de må ikke koster mer enn 4000 per par!..

 

 

Selvaag

 

Du får lite for 4000 hvis du kjøper nytt, kjøp brukt.

 

 

Dali 8008 pleier å gå for 4-5000 brukt.

Lenke til kommentar
Takk for alle tipsene..Men er det noen høytalere som har bedre lyd en CV og har like bra bass?....Jeg er igrunnen ut etter noen høytalere med masse bass, men det er også kjekt med god lyd!..

Jeg har ikke så mye penger så de må ikke koster mer enn 4000 per par!..

 

 

Selvaag

 

Skal du bare ha masse bass kan du jo kjøpe bare en sub eller noe slik. Som noen andre har sagt: Masse bass er noe du svært fort blir lei, tenk nøye gjennom det når du kjøper høytaler. Dra på HiFi-klubben og hør selv hvordan forskjellige høytalere låter - ikke noe kjøpspress, du vil ikke angre! Mine Dali-høytalere kjører jeg flatt uten Loudness, og dette gir mer enn nok bass med mindre man virkelig skal "dunke".

 

Jeg vil tro at nesten hvem som helst som har litt peiling på lyd vil si at CV er glimrende party-høytalere og fine å spille høyt med, men at det stopper der.

Lenke til kommentar

Hei så du lurte på v 12f, har selv hatt flere cv høytaler opp gjennom årene. I tillegg har jeg hørt det meste de har produsert. Da jeg var i tenårene var det nemlig maks trykk,dynamikk og volum som gjalt for meg og kompisene. Dessverre for meg så har jeg litt dårligere hørsel nå. :cry: Men nok om det, om du vil ha cv og liker lyden deres og hører mest på elektronisk musikk så er de absolutt å anbefale. Cv har absolutt kommet seg litt mere angående design og lydkval. på den nye v serien. Bortsett fra de gamle 1215se så er dette den serien med best lyd. Men de kan så klart ikke sammenlignes med b&w, dyre dali modeller etc. Men til rundt 4laken så er det ikke mye annet en lyd kval. å få fra konkurentene. Dali sine mindre modeller har bra lyd, men mangler dypbass og trykk. Men om du legger i litt penger så kan du jo få de nye daliene med doble 10 tommere. Disse spiller meget høyt og bra...anbefaler deg som alle andre og dra og høre på det du vil ha før du kjøper. Bare du kan vite hva som er din rette lyd.

Lenke til kommentar

Ta en titt på klipsch. Den minste gulvmodellen deres får du for 4995,- eller noe slikt. Klipsch lager noen råskinn av høyttalere som er mye mer egna til allroundbruk enn CV. Og så har de høy følsomhet, og klarer seg godt med mindre forsterkere. Selv om skikkelig forsterker er å foretrekke. Men det gjelder jo generelt.

Lenke til kommentar

Du får lite for 4000 hvis du kjøper nytt, kjøp brukt.  

 

 

Dali 8008 pleier å gå for 4-5000 brukt.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg et par brukte Dali 8008 (100% strøkne) til 4000kr. De spiller noe sykt! Alt man trenger er en relativt kraftig forsterker og et

stort rom<--noe jeg ikke har :cry: . Mye lyd for pengene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...