Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har min søster ADD?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

hei. har en søster som har add(mener hun). jeg for min del er helt uenig. siden hun sliter med konsentrasjonen sin, så er hun sikker på at hun har diagnosen add. nå har det seg sånn at hun har fått lite oppfølging av min mor (pga alkolisme) og det har alltid vært fritt frem for min søster. hun gjor aldri lekser og hun har aldri hengt med på skolen. jeg synes det ikke er rart når begge foreldrene er misbrukere og det gir en liten unge mye å tenke på. hun har også slitt med å ta til seg informasjon. hun har aldri gjort noe produktivt i sitt liv og dagene hennes besto av dataspill etter skolen til hun la seg.

 

når hun begynte på vgs datt hun helt ut og begynte å røyke hasj. to år senere begynte hun å snakke om at hun har add og derfor satt hun hjemme og selvmedisinerte seg.

 

for å være helt ærlig synes jeg ikke det ikke er noe merkelig at hun sliter med å fokusere når hun aldri har hatt noen form for ansvar i sitt liv.

en annen ting jeg har bemerket meg henne er at hun er veldig flink til å montere møbler. jeg har observert dette og hun fordyper seg totalt i det og sitter i flere timer med et prosjekt til det er ferdig montert. som jeg har forstått det så klarer ikke folk med den diagnosen å fokusere på noe.

 

så hva mener dere? har hun add eller er det bare en dårlig unnskyldning fordi hun ikke klarer å fokusere på kjedelige, vanlige ting?



Anonymous poster hash: 8dcd9...e87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så hva mener dere? har hun add eller er det bare en dårlig unnskyldning fordi hun ikke klarer å fokusere på kjedelige, vanlige ting?

 

Umulig for noen her å si noe om. Men, det er det uansett for henne også. Det er bare fagfolk som kan stille diagnoser. Psykolog/psykiater.

 

Hun burde absolutt slutte å unnskylde selvmedisineringen med en diagnose. Men det kan likevel godt hende hun har en diagnose.

Lenke til kommentar

Om hun aldri har blitt stilt til ansvar for noe, fått krav, grenser o.l. er det ikke rart at hun faktisk sliter med å gjøre noe når hun først må det. Om hun heller ikke hadde et skikkelig trygt og rolig miljø hjemme, er jo heller ikke det noe som gjør saken bedre. Hasj kan også føre til dårligere korttidshukommelse, noe som er et vanlig blant folk med ADD.

 

At hun klarer å konsentrere seg om ting hun liker er ikke uvanlig om hun hadde hatt/har ADD. Folk med ADD klarer å konsentrere seg - bare mye dårligere enn personer uten ADD.

 

Men en diagnose er det kun profesjonelle som kan gi, og selv om man har mange eller alle av symptomene betyr det ikke at man har diagnosen. Lignende symptomer finner man f.eks. også ved borderline personlighetsforstyrrelse, posttraumatisk stresslidelse, bipolar lidelse, og blant barn også ved asperger syndrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk med ADD kan bli veldig fokusert på noe spesifikt. Jeg har en nær venn med ADD og hun er veldig ufokusert, men kan bli veldig opphengt i for eksempel vasking, montering, spill... Sånn at det er vanskelig for henne å rive seg løs faktisk.

 

Som de andre sier, en diagnose får man hos legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...