Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på lønn?


Anaio

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en jobb som studentambassadør for skolen jeg går på. Har tre spørsmål i den forbindelse:

 

1. Vi får ikke feriepenger - trodde dette var et obligatorisk trekk?

2. Vi får ikke lønn ved sykdom. For å ta et eksempel: I forrige uke skulle jeg stå to dager på stand, begge dager var fulltidsdager (08-1700) og med reisevei, så begge dagene var holdt av. Jeg skulle reise sammen med en annen ambassadør, og jeg fikk beskjed morgenen på dag to at han var blitt syk og ikke kunne kjøre likevel. På grunn av reiseveien var det umulig for meg å komme meg dit da, og han gav beskjed om at han også ødela min sjanse til å komme meg dit ved å melde seg inn syk (som han forsåvidt ikke var, men uansett). Det ble derfor ikke noe av dag to for noen av oss. Jeg forstår at det er rimelig kravstort å kreve lønn for arbeid jeg ikke har gjort - men jeg hadde ingen mulighet til å komme meg dit på så kort varsel, og dagen var holdt av og man forventer en viss stabilitet i inntekt. Arbeidsgiver har full forståelse for at jeg ikke kunne komme meg dit, men mener at man ikke har krav på lønn ved sykdom i denne jobben, og det gjelder både meg og han som ble syk. Hvordan stiller det seg?

3. Etter kontrakten skal vi ha lønn hver fjortende dag, men det skjer jævlig sporadisk. Av og til går det ei uke, andre ganger går det seks, i ett tilfelle tok det tre måneder. Hun har alltid alskens unnskyldninger for hvorfor det ikke kommer noe, men hva slags sanksjoner kan jeg sette inn her?

Endret av Anaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Dersom det dere får er arbeidsvederlag er ferieloven ufravikelig, og du skal ha feriepenger. Det følger av ferieloven § 10 jf. § 3.

2: Med mindre arbeidsgiver har påtatt seg å skaffe deg transport, slik at ditt oppmøtested er der transporten skulle gå fra, så har du nok ikke krav på lønn. Du har ikke møtt opp, og så lenge det ikke skyldes arbeidsgivers forhold kan du nok ikke kreve lønn. Når det gjelder sykepenger for kameraten din så spørs det om han oppfyller folketrygdlovens krav til varighet i arbeidet, evt. at det har vært et avbrudd.

3: Du kan muligens kreve erstatning for dokumentert økonomisk tap som følge av for sen utbetaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...