Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål angående fjerning av tapet og sparkling.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter råd ifra malerbutikk har jeg begynt å fjerne tapet for å sparkle.

Tanken var renovasjonsduk. Men fikk beskjed at tapeten hadde for store mønster til at renovasjonsduk ville fjerne det helt.

 

Men mens jeg står jeg å fjerner tapeten har jeg kommet inn til betongen (er typisk drabantby blokk), spørsmålet er om det egentlig er nødvendig at jeg fjerner helt ned til betongen? Holder det ikke med at jeg fjerner det øverste laget med tapet? Etter at jeg fjernet denne så har jeg en slett overflate som jeg kan sparkle.

 

Antar at det blir bedre utført om jeg fjerner alt. Men har liten lyst :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er betong/mur bak tapeten går det veldig fort å fjerne tapet med en slik:

http://biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Verktoy/Tapetfjerner-WPR-45-17322/

(går like fort om det er spon eller gips bak også, men jeg er genrelt skeptisk til å presse damp/fuktighet mot det)

 

Hva har du tenkt til å gjøre med veggene etterpå? Skal du male eller tapetsere?

For å svare på spørsmålet - det kan være det holder med å fjerne det ytterste laget med tapet, men om du vil ha best mulig resultat vil jeg anbefale å fjerne alt. Lagene med tapet som blir igjen kan løsne litt når du sparkler/maler/limer så det blir ujevnt, og det kan være steder der gamle skjøter synes gjennom et nytt lag med tapet om du er uheldig.

Lenke til kommentar

Holder det ikke med at jeg fjerner det øverste laget med tapet? Etter at jeg fjernet denne så har jeg en slett overflate som jeg kan sparkle.

 

Ja, mange tapeter er bygget opp med to sjikt for at man skal kunne rive av det ytterste ved oppussing, mens det gjenværende sitter godt (hvis det er riktig limt) og er et godt underlag for ny tapet, maling eller sparkel.

 

Hvis du merker at dette laget løsner eller bobler seg når du sparkler det, så kan det være at din tapet er av en type hvor du bør fjerne alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...