Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

sønn som vil flytte til far


Anbefalte innlegg

junior på 14 har nå bestemt seg i samråd med far om å flytte til far. da han ville det for 2 år siden nektet jeg som mor det, av ulike grunner, skole, nettverk osv. Men ser nå at tiden er inne for at han må få flytte. hverdagen til junior består i dag av at han går på skole, kommer hjem, ikke besøker venner, sitter på rommet med tv og tlf. Er kun sosial med oss(mor og stefar) når det er middag og vi må ut å jobbe. og når han er med mor på trening. Han annonserte i går at til høsten flytter han til faren. Det jeg nå lurer på er om det kanskje er like greit han flytter nå til jul, siden han alikevel "sitter å venter" på å få flytte....Har ikke snakket med far om flytting. Jeg er også usikker på om hvilken rolle jeg skal ha videre nå, burde JEG ta kontakt med den nye skolen, eller skal det være opp til far? Er veldig usikker på hvordan jeg skal takle dette og hva jeg skal gjøre for at det skal bli best for junior. Merker at gutten ikke har det greit...og om han får det bedre med å flytte, sender jeg han selvsagt avgårde :) takker for råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra at du respekterer hans ønsker! Jeg vet ikke hvorfor han ønsker dette, men gjetter at det kan ha med mobbing å gjøre? Tyder ihvertfall på at han har det vanskelig sosialt.

 

Mente han neste høst, er det slik å fortså? Men du tenker å la han flytte nå til jul?

 

Når et barn flytter til den andre forelderen så må det vel litt papirarbeid til, hvem som er forsørger, hvem som skal betale barnebidrag osv. Så lenge disse papirene er i orden så kan far kontakte skole (hvis jeg ikke tar feil). Anonymous poster hash: ff06d...30b

Lenke til kommentar

At en 14 år gammel gutt tilbringer mye tid på rommet sitt med tv/internett/telefon er ganske vanlig og må ikke nødvendigvis bety at han ikke har det greit. Det er en merkelig alder...

 

Jeg er barn av skilte foreldre, og da jeg var ca samme alder, ønsket jeg å flytte fra far til mor. Hvis far er ansvarlig og ellers en god verge, ser jeg ingen grunn til å nekte sønnen din mer samvær med sin far (spesielt mtp at dette er tiden man går fra gutt til mann og trenger mannlige forbilder).

 

Dersom han overtar hovedansvaret for barnet, burde det være hans oppgave og ordne det praktiske med skole o.l. Men det er jo deres barn sammen, og dere burde i det minste kunne kommunisere nok til å sammen komme frem til det beste for barnet.

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Jeg vil gi deg kudos for at du er istand til å se guttens behov og ønsker. Istedenfor å tvinge han til å være hos deg, hører du på han, noe som burde gjøre deg til en stolt mor. Jeg har selv vært i situasjonen gutten din er i, og det er ingenting værre enn å ikke få bestemme selv.

 

Snakk først og fremst med faren på tomanns hånd og bli enige dere imellom hvordan dere skal gjøre dette. Forsikre deg også om at han er istand til å ta vare på gutten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med skilte foreldre, men jeg har erfaring med kommunikasjon.

 

Du bør uansett forsøke å finne ut hvorfor han vil flytte. Da blir det mye lettere å gjøre det på best mulig måte for alle, uansett hva løsningen blir. Så må du selvfølgelig snakke med faren før dere gjør noe som helst. Ingen forhastede løsninger, ha respekt for alle parters ønsker - spesielt fjortenåringen, og finn en gylden middelvei dersom det er uenigheter. Da ordner alt seg.

 

Bare sørg for at alle er så fornøyd som mulig ut fra omstendighetene. Ikke glem å også si fra til fjortenåringen hva du synes. Så vet han hvor du står. Vær ærlig, men pass samtidig på at han ikke føler noe press.



Anonymous poster hash: dcf42...f10
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra at du respekterer hans ønsker! Jeg vet ikke hvorfor han ønsker dette, men gjetter at det kan ha med mobbing å gjøre? Tyder ihvertfall på at han har det vanskelig sosialt.

 

Det behøver ikke å ha noe å gjøre med mobbing. Jeg flyttet fra mor til far da jeg var 16 år gammel av noen forskjellige grunner. Ingen av dem involverte mobbing.

 

Det er mulig at jeg ikke forstår spørsmålet riktig, men jeg ser ikke hvordan det gjør noen forskjell for sønnen din om du eller far kontakter skolen. Hva som er mest riktig kan ingen her fortelle. Det er best om dere diskuterer det.

 

Hvis du mener at det er bedre at han flytter nå først som sist, er det vel bare å høre med gutten hva han synes om det og eventuelt høre om det passer for far etterpå.

Lenke til kommentar

Det med skole og papirarbeid er vel noe dere kan gjøre sammen, både mor, far og også barnet? Sett dere ned sammen alle tre, jeg synes det er viktig at sønnen også får være med når han er så gammel. Sånn at samtalen ikke blir foretatt over hodet på han.

 

Du er fortsatt mor selv om han flytter til faren, og skal også selvsagt ha kontakt med den nye skolen. Det er bare å få med far og ta et felles møte, eller at du ringer skolen og spør hvordan de foretrekker at ting skjer.

 

Og ros herfra også, for at du lytter til sønnen din. Jeg vet selv at det kan komme en dag da jeg får samme beskjed av barnet mitt, håper jeg også klarer å respektere det valget uten å "ta det personlig". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...