Gå til innhold

Test: Eizo Foris FG2421


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VA panelet og 240turbo er LANGT ifra å være en gimmick.

Bedre kontrast og sort nivåer enn IPS, bedre innsynsvinkel en TN og fantastisk bildeflyt.

Oi da lærte jeg kanskje noe nytt og svært viktig. Har VA bedre sortnivåer enn IPS ?! For dette begynner og høres ut som ett godt slags komprimiss før perfekte skjermer begynner og lages. 8 bit bare ? trodde det hadd vært bedre med 10 bit etter at jeg leste noe idag.

 

Spoilte et gammel horror spill nylig, og begynte og vurdere og skaffe meg en gammel brukt crt\bilderørs tv og spille på ! Utrolig mye og si det har, lærte jeg i det spillet enda bedre enn før hvor essentielt det er med skikkelig svart i et spill som skal være det.

 

------

Men jeg har nvidia 3d briller, jeg ville kunne bruke nvidia 3d med denne hva ?

Endret av FullColor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VA kan ha betydelig bedre sortnivå enn IPS, men har også tregere responstid enn IPS (som i seg selv er for tregt). Spilling av f.eks. Minecraft på VA-panel er grusomt.

I see, vi ser vel en trend skift her da, med bare 5ms på VA panel som er vanlig også på IPS. Men jeg forstår ikke det siste du sier, Minecraft...? Det spillet er jo ikke som Counter strike akkurat. Skulle tro et treigt spill som det ikke ville lide no merkbart av det hele tatt. Om ikke du bare spøker nå, du spøker ikke sant ? Jeg er ikke helt sikker siden jeg har aldri spilt Minecraft ser du, bare hørt om det.

 

Også, skjermen støtter vel nvidia stereoscopic 3d ikke sant ?

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

I see, vi ser vel en trend skift her da, med bare 5ms på VA panel som er vanlig også på IPS.

VA og IPS kan ved heftig bruk av [url=http://www.tftcentral.co.uk/advancedcontent.htm#overdrive komme ned mot 5-8 ms i gray-to-gray-respons, på bekostning av skygger bak kraftige kontraster og påvirkning av farger. Black-to-black-responstid er derimot 12-25 ms. Til sammenligning er gjerne TN 5ms black-to-black, og kan være ned mot 1ms gray-to-gray. Det er verdt å merke seg at gray-to-gray ikke er standardisert og kan ikke nødvendigvis sammenlignes.

 

Men jeg forstår ikke det siste du sier, Minecraft...? Det spillet er jo ikke som Counter strike akkurat. Skulle tro et treigt spill som det ikke ville lide no merkbart av det hele tatt. Om ikke du bare spøker nå, du spøker ikke sant ? Jeg er ikke helt sikker siden jeg har aldri spilt Minecraft ser du, bare hørt om det.

Et av de mest plagsomme symptomene på etterslep med VA- og IPS-paneler er faktisk små periodiske bevegelser. Jeg trekte frem Minecraft fordi det er et spill hvor kamera "vagger" frem og tilbake og har mye grå kontraster. På et VA- eller IPS-panel blir dette lett et grumsete skjermbilde. Det er absolutt ikke bare store raske bevegelser som er problematiske.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

VA kan ha betydelig bedre sortnivå enn IPS, men har også tregere responstid enn IPS (som i seg selv er for tregt). Spilling av f.eks. Minecraft på VA-panel er grusomt.

Nyere VA paneler HAR bedre sortnivå en IPS. Og VA har RASKERE responstid enn IPS; dette panelet er til og med raksere enn de fleste TN skjermene.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med Stereoscopic 3d ? Så lenge den har 120hz så skulle vel det gå greit som jeg har fått det med meg.

 

Nå må du utdype litt. 120 Hz fjerner ikke problemer med etterslep, tvert imot.

 

 

 

VA kan ha betydelig bedre sortnivå enn IPS, men har også tregere responstid enn IPS (som i seg selv er for tregt). Spilling av f.eks. Minecraft på VA-panel er grusomt.

Nyere VA paneler HAR bedre sortnivå en IPS. Og VA har RASKERE responstid enn IPS; dette panelet er til og med raksere enn de fleste TN skjermene.

 

Her TAR du VELDIG feil. Dette VA-panelet er IKKE raskere enn TN-paneler.

 

Foris FG2421 mot ett eksempel på et TN-panel, BenQ XL2720Z.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva med Stereoscopic 3d ? Så lenge den har 120hz så skulle vel det gå greit som jeg har fått det med meg.

 

Nå må du utdype litt. 120 Hz fjerner ikke problemer med etterslep, tvert imot.

 

...

------

Men jeg har nvidia 3d briller, jeg ville kunne bruke nvidia 3d med denne hva ?

Jeg var ikke sikker på om opdaterings frekvensen alene er nok. Endret av FullColor
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

 

 

Nyere VA paneler HAR bedre sortnivå en IPS. Og VA har RASKERE responstid enn IPS; dette panelet er til og med raksere enn de fleste TN skjermene.

Her TAR du VELDIG feil. Dette VA-panelet er IKKE raskere enn TN-paneler.

 

Du må lese det jeg skrev nøyere, jeg sa enn de fleste TN paneler.

 

Da må du vaske brillene eller sjekke fakta. Vanlige TN-paneler har 5 ms black-to-black, dette panelet har 12 ms, sist jeg sjekket var 5 ms < 12 ms.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...