Gå til innhold

Maskiner, hva heter denne?


salve96

Anbefalte innlegg

Går VG2 automasjon, og var utplassert 2 uker på hennig olsen...

Vi skulle ta bilder under oppholdet og holde ett foredrag.

Jeg har glemt hva denne heter, den var i maskinrommet med motorer, og pumper og den slags.

 

Fint om noen kan hjelpe! Alt jeg trenger er navn på denne dingsen.

post-292904-0-48627900-1382836423_thumb.jpg

Endret av salve96
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at svaret over i regi av Salve selv ikke er så langt unna sannheten.

 

Hvis man ser på "dingsen" så ser man at den er forholdvis "dirty". Det er med andre ord ingen tank for mat.

 

Hvis man ser videre på den så er den bygd av ganske kraftig materiale. Den er altså bygd for forholdvis høytt trykk. Ettersom iskremfabrikker nødvendigvis må inneholde ganske kraftige varmepumper, så er det nok ganske naturlig å gjette på at dette er en del av en varmepumpe.

 

At de brukte amoniakk baserte varmepumper i matindustrien det visste jeg ikke, men det ser faktisk ut til å være tilfellet.

 

Nærmere bestemt så ville jeg gjette på at dette er en amoniakk til vann kondensator. (Altså den varme delen av en varmepumpe.) Den kalde delen av varmepumpen vil befinne seg noenlunde der iskremen er.

 

Dessuten så vil det være en forholdvis kraftig elektromotor og kompressor som kan være bygd sammen i ett hus. Den lille motoren vi ser på bildet er sannsynligvis bare til en sirkulasjonspumpe.

 

Her har vi noe broshyremateriell fro denne typen varmepumper:

http://people.plan.aau.dk/~blarke/fjernvarmepumper/filer/211106/sabroe_pp.pdf

 

Rent reguleringsteknisk så pleier varmepumper bare å ha avpå regulering for kjøle eller fryserom, mens de ofte har en eller annen form for kontinuerlig regulering for trykket i fordamperen. (Og derved nedkjølingstemperaturen.) Har egentlig ikke vært noe særlig borte i amaoniakk baserte varmepumper, men går ut fra at de må virke likt med "andre" varmepumper. Det skal veldig lite lekasje til før det lukter forferdelig. (amoniakk)

 

Skulle ellers tro at CO2 baserte varmeumper skulle være veldig bra for iskremindustrien, lukter ikke og forurenser ikke, men det er jo dyre varmepumper som kjører med veldig høyt trykk.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...