Gå til innhold

Oppgradere MacBook med SSD


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en MacBook kjøpt i 2009 for rundt kr 20 000,- som jeg i fjor sluttet å bruke. Nå er det slik at jeg gjerne skulle hatt meg en PC koblet til TV-en på hytta, så hvorfor ikke denne.

 

Da tenkte jeg like så greit at jeg godt kunne oppdatert den med litt mer RAM og ny SSD harddisk. Hvordan jeg gjør dette er jeg sikker på - det jeg ikke er sikker på er derimot hvordan jeg skal få innholdet over fra den gamle harddisken til SSD disken? Og er det mulig, så ser jeg helst at en clean install blir gjort.

 

((Jeg har gått gjennom esken som MacBook lå i ved kjøp, men ingen CD med OS lå der.))

Hjelp og assistanse blir mottatt med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner sikkert en fin howto på http://www.ifixit.com/Device/Mac for din Mac også. Jeg oppgraderte min 2011 mod MacBook Pro ved å følge dette og det gikk helt flott. Kjører nå SSD + den originale disken og har 16 GB minne i stedet for de 4 som den kom levert med.

Om du har en ekstern harddisk så kan du jo bare bruke Time Machine til å ta en backup av alt sammen, så starter du installasjonen av det nye systemet på den nye disken etterpå og velger backup fra Time Machine under installasjonen så kommer alt på plass igjen. Og som MacMagnus skrev, last ned OSX Mavericks gratis og lag deg en minnepinne du kan boote fra og installere:

http://www.cultofmac.com/180925/how-to-make-a-bootable-disk-or-usb-drive-of-os-x-mountain-lion/

(denne er laget med Mountain Lion som eksempel, men det er samme fremgangsmåten uansett)

Lenke til kommentar

Er det ikke en oppdatering som lastes ned i App Store? Jeg ønsker som sagt å installere Mac OS helt på nytt på en blank harddisk, holder det da å legge den filen på en minnepenn? :huh:

 

Nja, du må legge den der på en spesiell måte, det holder ikke å dra filen/appen over. Her er fremgangsmåten forklart:

 

http://lifehacker.com/how-to-create-an-os-x-mavericks-usb-installation-drive-1450280026

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg elsker dette forumet. Tusen takk for super hjelp, folkens!

 

((For å være sikker: det går an å velge den som installering når jeg har en tom harddisk i PC-en? Og det blir ingen lisenstrøbbel?))

 

Jeg har en MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008) - altså MacBook5,1. Noen som har en grei SSD og anbefale? Evt RAM å anbefale? Har 4GB nå, tenker hvorfor ikke oppgradere til 8GB med det samme.

Lenke til kommentar

((For å være sikker: det går an å velge den som installering når jeg har en tom harddisk i PC-en? Og det blir ingen lisenstrøbbel?))

 

Det blir aldri lisenstrøbbel så lenge du har en Mac. ;)

 

Du plugger i minnepennen, og holder inne alt-knappen mens du starter opp maskinen, så får du valget om å boote fra minnepennen. Når du kommer inn i installasjonsprogrammet må du gå på Verktøy (tror det var det menyen het), og velge Diskverktøy. Her kan du formatere harddisken slik du vil. Så går du ut av Diskverktøy igjen, og starter så installasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...