Gå til innhold

Statoil - flagger ut stillinger


G

Anbefalte innlegg

Det er mulig bedriften som setter bort jobben vl tjene noen kroner på det, men da skyver de bare utgiftene som oppstår tilbake til samfunnet som må betale trygdeytelser m.m. til de som mister jobbene sine i Norge.

 

Det er samfunnsøkonomisk uansvarlig fordi staten får høyere utgifter med trygd og utgifter til psykiatrisk behandling for de arbeidstakerne i Norge som da mister jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp! Sverige er et godt eksempel da de har beholdt og satset på intern intellektuell kapasitet og resultatet i sammenligning med Norge ser man. Sverige har mye industri helt i toppskiktet som er som er anerkjent verden over. Norge har laks og Jarlsberg.

 

Hvilke stillinger er det snakk om?

Man skal jo ikke lenger enn til et annet "kjent og kjært" firma som også er statseid for å finne eksempler på hva slags kompetanse som dumpes. Telenor ga jo i praksis hele den norske IT avdelingen sin sparken nylig til fordel for billig arbeidskraft fra India via Accenture.

 

Var vel snakk om administrasjon, økonomer, IT-drift og andre "lette" arbeidsoppgaver om jeg forsto det rett?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Var vel snakk om administrasjon, økonomer, IT-drift og andre "lette" arbeidsoppgaver om jeg forsto det rett?

 

AtW

Vil tippe at økonomene og ikke minst IT folkene sitter inne med en god del kompetanse og relativt god utdanning. Tendensen er også at IT tas under ett eneste begrep uavhengig om det er drift eller utvikling.

Lenke til kommentar

 

Var vel snakk om administrasjon, økonomer, IT-drift og andre "lette" arbeidsoppgaver om jeg forsto det rett?

 

AtW

Hvor smart er det å flytte disse funksjonene til India? Selskapet jeg jobber for hadde intern IT-support i Øst-Europa da jeg begynte. Det var ekstremt frustrerende, ettersom ikke alt lar seg forklare like enkelt på engelsk. Standardresponsen var som oftest: "Restart". Det blir sikkert enda verre når supportfunksjonene kommuniserer på indisk-engelsk. Har jevnlig kontakt med et konsernselskap i India. På e-post fungerer det greit, men på telefon er det en prøvelse.

 

Synes Statoil burde beholde disse stillingene i Norge. Det er jo tross alt et statseid selskap (67 %). Overlat slik offshoring til private aktører.

Lenke til kommentar

Problemet er at disse konsernene har sett seg blinde på timeskostnader. Det de ikke klarer å innse er at det blir ikke billigere å ansette 2 karer til 500kr timen pr.stk enn én kar som koster 1000kr timen. Når både kvaliteten på arbeidet synker og tiden det tar øker, så går det dårlig på lang sikt. Men hva som helst for kortsiktig gevinst...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være en fordel om flest mulig stillinger besettes av nordmenn - i hvert fall ut fra et kompetanseperspektiv.

 

Silicone valley f.eks - stedet ble såpass viktig fordi de lagde et miljø der. Hvis nordmenn vil leve godt av energibransjen i fremtiden tror jeg det er lurt å samle den her i landet, og bygge opp et industrifellesskap*.

 

* "Pisano and Shih maintain that their proposals are intended to encourage the regeneration of the "industrial commons"∼the "R&D and manufacturing infrastructure, know-how, process-development skills, and engineering capabilities"∼resulting from the clustering of universities, suppliers, and manufacturers in industries such as biotechnology, electronic components, and semiconductors in which rapidly-developing innovations in processes and process technologies are taking place." (http://hbswk.hbs.edu/item/7106.html)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...