Gå til innhold

Spillanmelder? Ville dere lest dette?


Nerdejente

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst til å få noen innspill på en idé jeg ruger på. Den er kanskje ikke orginal men jeg prøver likevel. Litt bakgrunn: Jeg elsker å spille spill. Jeg har en bachelor fra IT der jeg har programmert spill, analysert spill, og designet spill (flervalgsfortelling) og nettjournalistikk. Dette har gitt meg mersmak, og bakgrunnen for utdanningsretningen var nettopp en nyoppdaget forkjærlighet for spill.

 

Jeg har ikke mange referanser å vise til. Jeg har en tendens til å bli litt altoppslukende når jeg spiller, utforske hver bidige lille krok, blomst og under steiner, så vel som å drepe, løpe (både fra skjermen om det blir for skummelt, og fra morderiske monstere) og utføre oppdrag. Det har vel mest gått i zelda, wow, CoD, skyrim, og nå såvidt League of legends, eller spill med tydelig dramaturgi som heavy rain.

 

Det er jo ikke så mye å skryte av, ikke sant? Så hva kan jeg bidra med i en bransje der spillanmeldelser er fullspekket av referanser til lignende spill, store navn og seriøse nyheter.

Det er her jeg trenger hjelp.

 

For å summere opp er jeg ei jente som besitter kunnskap om analyse, har noe referanser til adventure og mmo, en spilleglede og innlevelse uten like som jeg har lyst til å dele, og ikke minst bruke for å rekruttere. Kunne dere tenke dere å lese en fast spalteplass, der hovedfokus er på humor og spilleglede, dagligdagse situasjoner i møte med spillverdenen, noe litt mindre høytidlig og noe som kan dyttes videre på gameres kjærester, få damene interessert, ufarliggjøre "noob"-stadiet og vinkle det med en god porsjon humor og selvironi.

 

Er dette interessant? Fyr løs. Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for raskt svar moby_duck :)

 

Det er en slik jobb jeg kan se for meg, og ønsker meg. Men på grunn av noe manglende repertoar eller manglende ferdigheter i flere spill, så lurer jeg på om det kan brukes til en fordel eller om det bare er en ulempe. Hva er ditt synspunkt? Det å holde seg oppdatert er jo en selvfølge, og repertoaret kommer jo etter hvert. Alle må jo begynne et sted.

 

Men kunne du klikket deg inn på en slik spillanmeldelse, en litt uhøytidelig en, en nyhet som ikke er sensasjonell, men heller personlig og noe som "treffer" sånn med tanke på det å kunne identifisere seg og som byr på ren skjær humor?

Lenke til kommentar

Du sier du har en bachelor. Betyr det at du er ferdigutdannet? Og er du i så fall arbeidsledig for øyeblikket? Hvis det er en slik jobb du har lyst på, så er det vel bare å prøve å søke? :) Ta også gjerne en titt på http://www.teknojobb.no/

 

Ja, det kunne jeg. Men hvis du jobber for et nyhetsmagasin vil jeg tro du må følge en viss standard. Er det eventuelt en solokarriere du tenker på? Starte en egen nettside med spillanmeldelser og diverse spillrelaterte nyhetsartikler?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er ferdigutdannet med bachelor i tillegg til et årsstudium med mediekunnskap (med sikte på lærerutdanning). Og ettersom jeg nå flytter til en ny by så er jeg på utkikk etter ny jobb :)

 

Jeg vet at en rekke spillanmeldelser følger en standard, men jeg håper å kunne finne ut om det er rom for å tenke litt nytt i den sammenhengen, eventuelt skape et behov, være litt løsere i strikken hvis målgruppen er der.

 

Ønsket er å promotere ideen for et allerede etablert nyhetsmagasin på nett som lever av spillanmeldelser. Slik som gamer.no. Det hadde vært midt i blinken.

 

Er bare fint med innspill før jeg eventuelt kaster meg ut i det.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig for oss å si noe mer om reglene og standardene og andre vilkår for spillanmeldere i ulike nyhetsmagasiner. Da må du nok komme i kontakt med arbeidsplassen selv. Det jeg kan si er at du virker interessert i jobben, du skriver bra og høres ut som en bra kandidat for en slik jobb. Lykke til med jobbsøkingen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I likhet med Nedward tror jeg at en blogg kan være det beste startstedet for deg. Da kan du velge din egen vinkling og kultivere din egen stil. Dersom du klarer å skape en blogg som fenger og får et relativt høyt besøkstall, vil du kunne bruke dette som brekkstang inn i den mer etablerte presse.

 

Det jeg kanskje liker aller minst med ideen din er at jeg føler du faller litt inn i stereotypier når du beskriver spalten du ser for deg. Å skrive for mer casual gamers er ikke dumt, men man bør ikke ta for gitt at dette er kvinner. Kvinnelige gamere blir ikke alltid tatt på alvor. Ikke alle jenter spiller kun fordi kjæresten spiller, noen er allerede hardcore gamers og vil kanskje ikke like en spalte som fokuserer på kvinner som "noobs". Derfor kan det kanskje være en ide å velge en litt mer kjønnsnøytral tilnærming slik at ikke kvinnelige lesere vil føle seg fordummet, og slik at ikke allerede eksisterende stereotypier blir forsterket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...