Uncle Scrooge Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Hei, Driver og skriver et skript i Matlab i forbindelse med en oppgave nå. Matlabkodingen min er litt rusten, så husker ikke helt om det fins noen lett måte å gjøre det på. Har funnet to 3x3 matriser (K og M), nå skal jeg løse: det(K-x^2*M)=0 Altså er det bare en ukjent, men hvordan kan jeg løse den slik at jeg får ut de tre korrekte x-verdiene?
Frexxia Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Hei, Driver og skriver et skript i Matlab i forbindelse med en oppgave nå. Matlabkodingen min er litt rusten, så husker ikke helt om det fins noen lett måte å gjøre det på. Har funnet to 3x3 matriser (K og M), nå skal jeg løse: det(K-x^2*M)=0 Altså er det bare en ukjent, men hvordan kan jeg løse den slik at jeg får ut de tre korrekte x-verdiene? Er matrisen invertibel? I såfall er det opplagt at er en løsning hvis og bare hvis er en egenverdi for . Disse kan du finne i MATLAB. edit: Alternativt blir det et slikt problem http://en.wikipedia.org/wiki/Generalized_eigenvalue_problem#Generalized_eigenvalue_problem, som det er mulig man kan løse i MATLAB (jeg har ikke prøvd). Da slipper du også eksplisitt inversjon. edit 2: http://www.mathworks.se/help/matlab/ref/eig.html sier at man kan bruke eig(K,M). Løsningene til det opprinnelige problemet blir da alle kvadratrøttene til disse egenverdiene. edit 3: Det blir forøvrig 6 løsninger, ikke 3, gitt at problemet ikke er degenerert. Endret 19. oktober 2013 av Frexxia
Dipol Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Du kan også sette x som en variabel med syms-kommandoen og deretter bruke solve-funksjonen
Frexxia Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Du kan også sette x som en variabel med syms-kommandoen og deretter bruke solve-funksjonen Det vil sannsynligvis fungere her siden problemet er såpass lite, men vanligvis er det lurt å unngå symbolske beregninger.
Uncle Scrooge Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Skrevet 20. oktober 2013 Takk for hjelpen, det funket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå