Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger Nettverks Forslag


Anbefalte innlegg

Har fått en forspørsel om å sette opp nettverk i et bygg med 12 leiligheter.

følgende info har jeg som utgangspunkt.

 

de skal visstnok dele en 2 Mbit linje (usikkert ennå)

de skal alle være på nett samtidlig

de skal ha muligheten til å ha kontakt med hver enkelt PC i nettet sitt

er ikke bestemt om det skal være kablet eller Trådløst ennå

 

Jeg har noen ideer selv, men vil gjerne ha noen konkrete ideer på hvordan noen av dere ville ha satt opp dette.

 

ikke tenk økonomi.

 

3 viktige stikkord: Stabilitet, sikkerhet og enkelhet.

 

kom gjerne med oppsett, utstyr etc...

vil også gjerne ha en begrunnelse på hvorfor akkurat det oppsettet.

kanskje et av deres oppsett blir valgt :yes:

 

skal i så tilfelle informere dere om eventuell "vinner"..

 

takknemlig for alle forslag.

 

mvh

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis stabilitet er viktig ville jeg lagt planen om wlan på is, tviler på at det ville vært særlig stabilt i en blokk/stort leilgihetskompleks.

 

Trenger ikke bli så avansert infrastruktur med så få enheter, kunne holdt med en bra mainswitch, firewall og ruter. Men av praktiske årsaker er det kanskje greiere å dele det inn med flere små switcher (med tanke på kabellengde etc)

Lenke til kommentar

Er det kun 12 leiligheter i komplekset? Vil det være aktuelt at evnt resterende vil ha inett også?

 

Mitt eneste, og helt soleklart den beste løsningen i mine øyne er å kable til alle leiligheter (cat6), samle alt et sted i et skap. Dra 2 punkter til hver leilighet tilfelle råttfelle. Kjøpe en helt grei switch til max et par tusen, og en søt liten router, evnt sette opp en linux-boks hvis noen som har tenkt å bo der en stund kan det. Teit å sette opp en linux-boks hvis den eneste personen som kan linux flytter ut om 2 måneder.

 

Edit: ups, glemte begrunnelse.

Trådbasert: Alle folk har vanlige nettverkskort og det er lett å feilsøke.

Kable til alle leiligheter: Koster mye mindre å ta alt i en smell, kommer det etternølere vil det bli MYE dyrere.

Dra 2 punkter: Koster kun kabelen og pluggen i dobbeltkontakten, koster mye mer å dra i ettertid. Slipper i tillegg "private nett", og kanskje noen finner ut at de skal lage noe telefoni-styr i fremtiden.

Standard 10/100mbit billig-switch: Vil vel aldri bli snakk om å sperre noen ute, isåfall får du trekke ut kabelen hans, Kjøp billig nå, og bytt heller ut med gigabit når det kommer ned i en vettu pris. Folk har uansett tid til å vente de ekstra sekundene, 100mbit er fort nok i dag når man bor med folkene.

Router/Linux: Her har jeg igrunn sagt mitt. Har du en person som sitter med kontrollen over linux-routern vil han alltid kunne gi seg sjøl fordeler. MEN og et ganske stort men, er at hvis du skal ha en ny teknologi på internettet så er det i værste fall snakk om å bytte et kort i linux-routern hvis du i det hele tatt må gjøre såpass. Har du en hardware-router må du fort bytte hele driten.

 

 

BTW!!!!: 2mbit adsl er VELDIG lite har du 12 personer på inett samtidig. Laster 1 person ned vil det gå sinnsykt tregt for de andre. Vurder sdsl, vdsl hvis tilgjenglig.

Lenke til kommentar
Hvis stabilitet er viktig ville jeg lagt planen om wlan på is, tviler på at det ville vært særlig stabilt i en blokk/stort leilgihetskompleks.

 

Trenger ikke bli så avansert infrastruktur med så få enheter, kunne holdt med en bra mainswitch, firewall og ruter. Men av praktiske årsaker er det kanskje greiere å dele det inn med flere små switcher (med tanke på kabellengde etc)

 

flere switcher, flere steder å feilsøke, flere til å feilsøke. Mange kokker, mye søl.

Lenke til kommentar

Å velge trådløst er definitivt ikke noe jeg hadde gått for, i hovedsak pga. det er tyngre å feilsøke, dyrere å bytte ut komponenter, og mindre stabilt.

 

Legg utp cat5 til hver leilighet, eventuelt 2 om du vil gå for en ekstra sikkerhet for stabiliteten om en kabel skulle ryke. Kjøp en switch som takler den traffikkmengden du kan se for deg at de 12 i LAN vil bruke. En switch til 1500-2000 kr og du er langt på vei.

 

Routeren er som oftest levert av isp, vertfall om det er snakk om en adsl/sdsl linje. Invester i en brannmur i tillegg til dette.

 

Det er ingen behov for en linux router/gateway. Gjør det enkelt, gjør det uten at nettverket krever noen form for kompetanse annet enn hos de som sitter på klientene.

Lenke til kommentar
Det er ingen behov for en linux router/gateway. Gjør det enkelt, gjør det uten at nettverket krever noen form for kompetanse annet enn hos de som sitter på klientene.

 

Dette er Viktig, tar utgangspunkt i at de som har klientene er totalt inkompetent (da vi ikke vet noe annet ennå)

 

når det gjelder hastigheten på Internett tilkoblingen så er den intil videre totalt uintressang da det er utfor min rekkevidde å gjøre noe med den

 

sett gjerne opp et oppsett på hvilket utstyr som bør/burde brukes

Lenke til kommentar
Det er ingen behov for en linux router/gateway. Gjør det enkelt, gjør det uten at nettverket krever noen form for kompetanse annet enn hos de som sitter på klientene.

 

Dette er Viktig, tar utgangspunkt i at de som har klientene er totalt inkompetent (da vi ikke vet noe annet ennå)

 

DHCP står alltid på som standard på klienter, på modemet/ruteren du får fra isp'n er det stor mulighet for at det er innebygd dhcp-server. Hvis ikke er det ikke vansklig og sette opp en veldig enkel server med dette, uansett er det ikke noe problem at brukerene av klientene er inkompetent.

 

Men på nettverksiden så kan det i visse situasjoner vere lurt og skaffe en switch med manegement, spesiellt med tanke på at her 12 personer skal dele en relativt treg linje vil det merkes godt hvis en bruker misbruker linja. Det kan da vere kjekt og kunne gå inn og se litt på hvor trafikken genereres og kansje også begrense porter/hastighet for enkeltbrukere.

 

Ellers så støtter jeg forslaget om å skippe ekstra forsinkede ledd som linux-gateway/roter(disse krever mere vedlikehold også), hadde selv vurdert og skippa firewallen også, men vet at denne er hensiktsmessig i mange nett(så det blir opp til deg og vurdere).

Lenke til kommentar
[Men på nettverksiden så kan det i visse situasjoner vere lurt og skaffe en switch med manegement, spesiellt med tanke på at her 12 personer skal dele en relativt treg linje vil det merkes godt hvis en bruker misbruker linja. Det kan da vere kjekt og kunne gå inn og se litt på hvor trafikken genereres og kansje også begrense porter/hastighet for enkeltbrukere.

 

Ellers så støtter jeg forslaget om å skippe ekstra forsinkede ledd som linux-gateway/roter(disse krever mere vedlikehold også), hadde selv vurdert og skippa firewallen også, men vet at denne er hensiktsmessig i mange nett(så det blir opp til deg og vurdere).

 

Er fullstendig enig i det at det burde være mulighet for å sette makshastighet på hver enkelt bruker, slik at man slipper at en eller noen tar all hastighet.

 

i og med at utstyret mest sannsynlig skal stå inne i den ene leiligheten så er det også viktig at det ikke støyer noe særlig, bør også tenke på muligheten for at det kan "gjemmes" bort der det skal stå. slik at varme/støy ikke blir noe problem for beboere.

 

ser det er stor enighet om å droppe Trådløst grunnet ustabilitet, egentlig samme konklusjon som meg.

 

har også tenkt tanken på en Linux brannmur (eks smoothwall) som krever veldig lite oppmerksomhet og er stabil. men da er man tilbake på vedlikehold igjen...

 

en maskinvare løsning med innebygget brannmur lik bredbåndsroutere er også et alternativ, men der finner jeg ingen som støtter over 8 porter (kun sjekket komplett).

 

absolutt enkleste hadde vel vært noe slikt:

 

kabel/ADSL/SDSL modem

12 porters "bredbåndsrouter" med innebygget brannmur

 

fordelen er jo at det ved heng eller liknende kun er å slå av og på med en enkelt bryter.

 

men ulempen er jo da at man ikke får noen styring med hvem som laster ned og blokkerer linja, ingen mulighet for load balancing.

 

forresten, hvor sikre er de "bredbånds" routerne?

 

er det ikke innbygget "brannmur" i ADSL modemene?

Lenke til kommentar

Siden internettforbindelsen her er en vesentlig del at nettverket, er det ganske greit å vite om du får en router eller ikke fra din isp. Siden de fleste leverer routere til kundene sine i dag, er det utifra mitt synspunkt ikke noe hensikt i å vurdere å kjøre ekstra router.

 

Nøkkelen ligger nok i switch'en du velger, og ja eller nei til brannmur. En switch med managment hvor man kan sette visse begrensninger er absolutt å anbefale. Da er du føre var om slike ting må iverksettes.

 

Når det gjelder båndbredde begrensninger så settes dette utifra en filter sak hvor man kan aktivere på port, mac, ip, til-fra, etc. Alt ettersom hvor avansert switch du velger.

 

Det er ingen problemer å begrense traffikk fra LAN -> Internett, men la det herjes fritt i LAN ellers.

 

Når det gjelder dhcp som ble nevnt ovenfor. Enhver anstendig isp leverer deg en router med en enkel og grei dhcp tjener. I tillegg har som oftest brannmur og switch m. managment også denne tjenesten om det skulle være nødvendig.

 

SmoothWall er greit det, men krever da innkjøp av en pc for dette. SW er vel i hovedsak beregnet for nedstøvete pc'er i god årgang :D ClarkConnect er et annet alternativ, denne har også mulighet for båndbredde limitering osv. Men om det var mitt LAN som skulle opp, glem CC og SW. Kjøp hardware brannmur og en bra switch.

Lenke til kommentar

Du får jo ingen switcher hvor du kan begrense datamengden fra en port til en annen da. Du kan sette hvilke porter som skal ha høyest prioritet. Skal du kunne dele linja mer riktig vil du måtte ha en avansert router eller en brannmur (ikke de jalla sakene til 500 spenn hos komplett). Skal du kjøpe inn no sånt kan du likesågodt bruke pengene på bedre linje og alle vil bli mer fornøyde.

 

Router m/ switch med masse porter finner du ikke, skal du samle sammen 12/24 datapunkter så tar det en del plass hvis du ikke skal bruke et skap, da er det ikke noe problem å montere en switch i racket der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...