Gå til innhold

Excel, fra tabellstruktur til trappetrinnstruktur


sofokles

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

En pivottabell gjør dette for deg. Sett nivåene i ønsket rekkefølge som radetiketter.

 

HTH. Beste hilsen Harald

 

Nå har jeg forsøkt dette. Støter borti følgende problem:

 

Radetikettene havner i samme kolonne, og vises i grunnen bare som (indented) innenfor en celle ( mao noe formatering i cellen?) .

 

Pivottabellen appliserer samme struktur for alle "levels" - slik at alle nivåer er med for alle rader i originaldata - også de som ikke har entry på dette nivå ( sublevel vises som "tom"), og disse "tom" må vekk.

 

Dum som jeg er får jeg heller ikke pivottabellen til å vise verdien av ID-feltet kun counts.

 

 

Tips?

Lenke til kommentar

Kolonneproblemet løser du med menyen som på engelsk er Pivot table tools > Options > Pivot table > Options > Display, velg Classic Pivot table design. Så blir det kolonner ja.

 

(Tom) filtrerer du vekk ved å sette feltet også som rapportfilter, og velge vekk tom i dennes nedtrekksmeny. Eksempeldataene dine var dessverre ikke allverdens å teste med, så jeg kan ikke bli mer spesifikk. Uansett, nedtrekksmenyer wherever you are, velg vekk de tomme.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Kolonneproblemet løser du med menyen som på engelsk er Pivot table tools > Options > Pivot table > Options > Display, velg Classic Pivot table design. Så blir det kolonner ja.

 

(Tom) filtrerer du vekk ved å sette feltet også som rapportfilter, og velge vekk tom i dennes nedtrekksmeny. Eksempeldataene dine var dessverre ikke allverdens å teste med, så jeg kan ikke bli mer spesifikk. Uansett, nedtrekksmenyer wherever you are, velg vekk de tomme.

 

Beste hilsen Harald

 

Takk for tålmodet.

 

Jeg har gjort som du sier, men da havner de på samme rad igjen.

 

Jeg må nok ærlig innrømme at pivot-tabeller forstår jeg meg ikke på. Jeg kan ikke legge opp originallista, den er 54000 rader lang og konfidensiell.

 

Det jeg prøvde å vise i eksempelfilen er at hver rad opprinelig innholder informasjon på "dypeste" nivå. Merk at hver rad har en ID-kode.

 

Strukturen som kreves er

 

toplevelname

UN Sublevelname

....

UN siste sublevelname OG ID-kode på samme rad i nabocella

Strukturen minner mye om et fil-tre, bortsett fra at hvis vi skulle bruke det som eksempel, så ville noen mapper både være filer (med unik ID-kode) mapper som inneholdt med filer og evt undermapper.

Merk at ikke alle rader har samme antall sublevels, Noen har bare toplevel.

 

Pivottabellen insisterer på å ta med TOM når det i originalformatet tomme celler i kolonnene mellom siste sublevel og ID-kode, selv om jeg har huket det vekk i filteret.

 

Når jeg setter på klassisk visning gir den dessuten slipp på trappestrukturen og rapporterer flatt.

 

Hvordan skrur jeg av rapportering av totaler forresten ?

Lenke til kommentar

For å starte med slutten: Du høyreklikker på noe relevant og fjerner haken ved totaler.

 

Resten er vanskelig. Hva mener du med "Merk at hver rad har en ID-kode" ?

 

Jeg så det kanskje ikke gikk så klart frem av eksempelet at ID-koden ikke er en del av kategoriseringen.

 

Hvis nå bare jeg kunne koding så skulle jeg skrevet noe så som ( etter å ha strippet originalarket for unødvendige overnivåer, en enkel sak)

 

R1C1 format

 

1 Lag nytt tomt ark : Ark2

2 Definer området R1C1:RNCM i Ark 1 som skal transformeres , ekslusive ID-kode-kollonnen som defineres for seg.

 

La x,y,z = 1 (x og y til radnummer, z til kollonnenummer)

La u = 1 (radnummer på ID-kolonnen)

 

For hver rad x i ark1 fra x=1 til x=N

For hver kollonne z i ark1 fra z=1 til z=M

 

i) Until RxCz er ikke-tom do nothing

 

ii) (treff på celle med innhold)

 

Kopier RxCz til RyCz i ark2, og unless z=1 skriv "UN" i RyC(z-1) og sett y=y+1 (og repeter til RxCz er tom)

 

iii) Da : Kopier id rad nr u fra Id-kolonnen til R(y-1)Cz og sett u=u+1 og z=1 og x=x+1 og Goto i)

 

 

loop forever og ctrl-alt-delete og funker sikkert ikke selv om jeg tror det.

Lenke til kommentar

Skjønner. En trestruktur består av noe som kalles noder (eng nodes), en stor vitenskap i seg selv. Det nærmeste Excel kommer dette av standardfunksjonalitet er pivottabeller. Er behovet ditt et annet så tror jeg du bør hyre en profesjonell utvikler til å løse dette. Noen ganger må man bare ringe rørlegger'n selv om det koster litt.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Skjønner. En trestruktur består av noe som kalles noder (eng nodes), en stor vitenskap i seg selv. Det nærmeste Excel kommer dette av standardfunksjonalitet er pivottabeller. Er behovet ditt et annet så tror jeg du bør hyre en profesjonell utvikler til å løse dette. Noen ganger må man bare ringe rørlegger'n selv om det koster litt.

 

Beste hilsen Harald

 

Da skal jeg foreslå det.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...