Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fortsatt skolerett, men vil ta som privatist! (hjelp)


Anbefalte innlegg

Hei!
Dette angår min lillebror som er 19 år gammel. Han vil få generell studiekompetanse.

 

Situsjonen er slik:
Han har tatt VG1 yrkesfag (Teknisk og industriell prod. / TIP), han avbrøt midt i VG2 (ingen eksamener tatt) pga. sykdom.

 

Han har fortsatt rett til å gå tilbake til VG2 og gjøre ferdig videregående, men han er fortsatt syk og er usikker på om han vil klare å møte opp hver dag og av den grunn vil ta fagene som trengs for å få Generell studiekompetanse som privatist.

 

Han har kontaktet rådgiver som sa han trengte språkfag (noe som jeg reagerte på og av den grunn poster her) i tillegg til andre fag .

 

Spørsmålet er da: Hvilke fag trenger han?

 

 

Mvh

Engm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om han skal få generell studiekompetanse, så må han fullføre VG2 på den linjen han gikk - for så å ta allmennfaglig påbygging - eller hoppe ned til VG1 igjen og ta det der i fra. Det er i alle fall slik jeg har erfart at det er.

 

Jeg vet ikke hvilke fag som er avsluttende på VG1 for yrkesfag, men timeantallet i forskjellige fag mellom yrkesfag og studiespesialiserende er helt forskjellige. Om han skal ta alle fagene som privatist, blir det en hel haug:

Norsk muntlig

Norsk hovedmål skriftlig

Norsk sidemål skriftlig

Matematikk 1T/1P

Matematikk 2T/2P

Engelsk

Samfunnsfag

Naturfag

Historie

3. språk nivå I

Kroppsøving

 

I tillegg til dette må han ta tre programfag over to år - altså hvert fall seks eksamener (eksempel under):

Rettslære 1

Rettslære 2

Internasjonal Engelsk

Samfunnsfaglig Engelsk

Samunnsøkonomi 1

Samfunnsøkonomi 2

 

Dette i tillegg til at flere av fagene har to (!) eksamener, både muntlig OG skriftlig.

 

Et annet alternativ er (muligens tror jeg) å ta TIP VG2-fagene som privatist, men jeg kjenner ikke til hvordan det fungerer for yrkesfag. Det er i alle fall på det rene at det ikke er 3. fremmedspråk på allmenn påbygg.

 

Håper dette oppklarte noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...