Gå til innhold

Bytte ut stasjonær til fordel for HTPC+NAS. Best mulig løsning (fleksibelt budsjett)


Anbefalte innlegg

Hey.

 

Om 6-7 uker flytter jeg inn i ny leilighet og dermed blir ikke løsningen som jeg har i dag med et stasjonært monster noe å trakte etter, ønsker da litt mer diskret og brukervennlige løsninger. Det jeg umiddelbart tenker, uten å ha særlig greie på dette, er en HTPC og en NAS-server.

 

HTPC:
Stille, godt ventilert og brukbar hardware.

Bruksområde: Kanskje litt partygaming (sc2, LoL el.) og XBMC.

Det jeg tenker: Kabinett àla Fractal Design Node 605 (noe "sleek, uten så altfor mange knapper på), A10-6800K og SSD på 180-240gb.

 

NAS:

Grei hardware til å fungerer som server.

Bruksområde: Server.

Det jeg tenker: Fractal Design Array R2, SSD som ren systemdisk, ser for meg 4 (2x2) disker i RAID1 i første omgang på ca. 3TB hver (6TB totalt).

 

Budsjettet er vel ganske fleksibelt da jeg har en grei buffer, men jeg ønsker i hovedsak noe som er stille (på stua), raskt (derav SSD), ikke blir så altfor varmt og å kanskje legge litt ekstra i hardware sånn at det varer litt lengre hvis det er nødvendig.

 

Hvis noen har forslag til annen hardware, evt. bedre løsninger (f.eks. tilkobling til ekstern skrivebord?) er jeg åpen for alle forslag. :)

 

Monsteret mitt er vel 3-4 år gammelt nå og tviler på at noen av løsninger der er verdt å sette inn i noen av disse. Twin Turbo Pro er dog noe av det smarteste jeg har vært borti (selv om jeg husker det var et herk å montere), så kanskje noe lignende kan brukes for å få ned temperatur og støy på evt. grafikkort om A10-6800k ikke er en grei løsning. PSU kan heller ikke brukes da det er en Antec 850W, så jeg tror det greieste er å beholde denne PC-en som den er. Er noen år siden jeg hadde nok greie på hva som var å trakte etter innen PC-verdenen, så all mulig hjelp settes pris på. Her har jeg bare sett meg ut noen løsninger som jeg syns høres/ser bra ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Usikker på hvor mye mitt oppsett kan hjelpe deg, men jeg holder akkurat på med å sette opp en HTPC som skal brukes sammen med NAS serveren min, med fokus på å få det hele passivt kjølt uten en eneste vifte. Det jeg har bestilt så langt er følgende:

 

HTPC

Kabinett: Streacom FC5

Hovedkort: Intel DH87RL (med støtte for CIR header)

CPU: Haswell i3-4130T (35W TDP)

HDD: Samsung 120GB EVO

RAM: Corsair Vengeance 8GB Low-profile

 

Valgte en haswell CPU siden de er ekstremt strømgjerrig og dermed genererer lite varme. Den innebyggede GPU'en (4400) er mer enn god nok til å dra alt av video, og dermed er jeg dekka. Dette er nok dog ikke noe for gaming, men jeg skal kun ha den som XBMC senter med fjernkontroll. Dermed er hele greia passivt kjølt uten en vifte og burde funke strøkent til filmer ihvertfall..

 

Som NAS har jeg allerede en Synology DS413 kjørende med 4 disker. Jeg synes disse ferdigløsningene for NAS er såpass bra nå at jeg aldri hadde vurdert å sette opp min egen..men det er bare meg..

 

Kanskje det kan være til inspirasjon om ikke annet..

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Shuttle som HTPC en stund. Fungerte bra for meg. Kjørte på en gammel C2D E8500, 4 GB RAM og et Nvidia 8300-skjermkort. Det fungerte flott til video i 1080p, men jeg ville nok hatt litt sprekere maskinvare om jeg skulle dratt noen spill på den.

Som ZeVs^ har også jeg NAS fra Synology. Hadde en DS411j tidligere, men har nå gått over på en 1412. (411j ble for svak til å gjøre stort mer enn å leke filserver, og jeg trengte mer plass)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...