Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ECON100 ved UiB H13 [Obligatorisk Innlerving]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsåvidt godt poeng det. Her er oppgavene:



Oppgåve1


  1. Drøft kvifor manglande konkurranse i ein monopolmarknad kan føra til marknadssvikt som kan grunngje offentleg regulering.
  2. Kva kjenneteiknar eit kollektivt gode? Gi døme på ulike kollektive gode og drøft i kva grad dei representerer marknadssvikt som bør regulerast av offentleg sektor.
  3. Drøft ulike offentlege tiltak for å redusera marknadssvikt på grunn av eksterne effektar.
  4. Drøft korleis omgrepa kollektive gode og eksterne effektar heng saman.
  5. Diskuter det liberalistiske motargumentet at også staten kan svikta når offentlege tiltak mot marknadssvikt blir sett i verk.

Oppgåve 2


  1. Gjer greie for ei bedrifts etterspørsel etter arbeidskraft. Drøft spesielt kva rolle det spelar om bedrifta er pristakar eller prissetjar i marknaden for det produktet bedrifta produserer.
  2. Ei bedrift har ein kortsiktig produktfunksjon Q = 10L – ½L2, der Q er produsert kvantum av ei vare og L er arbeidskraft. Teikn to figurar som viser korleis produktfunksjonen og marginalproduktet for arbeidskraft ser ut.
  3. Oppfyller produktfunksjonen lova om avtakande utbytte? Forklar.
  4. Q blir seld i ein marknad der produsenten er pristakar. Marknadsprisen, p=100. Vis at etterspørselen etter arbeidskraft frå bedrifta kan skrivast som w = 1000 - 100L, der w er lønnssatsen.
  5. Kva blir etterspørselen dersom w = 200?
  6. Kor stor er etterspørselselastisiteten for arbeidskraft?
  7. Kva blir profitten dersom dei faste kostnadene, FC = 3000?

Oppgåve 3


  1. Gjer greie for samanhengen mellom individuelt arbeidstilbod og lønn. Forklar kvifor arbeidstilbodskurva kan ”hella bakover” for høge lønnssatsar.
Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Om du ikke kan svaret på noen av spørsmålene i oppgave 1 tror jeg du skal starte med å se gjennom notatene fra ex.fac. forelesningene, samt lese pensumboka. Dette her er så elementær samfunnsøkonomi at til og med samfunnsøkonomi 1 på VGS gir deg svarene.

 

Om du ikke har noen ideer til svar så har du et stort problem.

Lenke til kommentar

Oppgave 1.1
Svaret finner du på side 145, 146 og 147 i boken "Economics for Business" Av Mulhearn & Vane.
Oppgave 1.2

Svaret finner du på side 164 i samme bok.
Oppgave 1.3
Se bakerst i boken i oppslagsverket på "Market Failure and Government failure"

 

Skumleste gjennom, og tror det meste skal være dekket der.

 

For å kunne svare på 1.4 og 1.5 må du lese pensum, skjønne det som står der, gjerne diskutere med andre studenter og tenke selvstendig.

Endret av Nightfox-
Lenke til kommentar

Oppgave 1.1

Svaret finner du på side 145, 146 og 147 i boken "Economics for Business" Av Mulhearn & Vane.

Oppgave 1.2

Svaret finner du på side 164 i samme bok.

Oppgave 1.3

Se bakerst i boken i oppslagsverket på "Market Failure and Government failure"

 

Skumleste gjennom, og tror det meste skal være dekket der.

Du er for grei. :p

Lenke til kommentar

Par spørsmål til oppgavene:

Oppgave 1.1: Er jeg inne på rett spor om jeg skriver om etterspørsel ift pris, priselastisitet (da eksempel med uelastisk etterspørsel)? Evntuelle andre ting jeg kan dra inn i drøftingen?

 

Oppgave 1.2: Jeg er fullt og helt klar over hva et kollektivt gode er, men sliter litt med del to av oppgaven vhor jeg skal drøfte om ekseplene representerer markedssvikt. Slik jeg har forstått markedssvikt handler det om pris og slikt, mens "Economics for business" av Mulhearn & Vane tar opp hvem som "må tilby" varen - slik som at gatelys må bli gitt av det offentlige da ingen enkeltpersoner har interesse av å tilby gatelys til alle.

 

Oppgave 2.2: Jeg forstår at den har ett topppunkt ved Q = 50 og L = 10, og at hvis jeg deriverer funksjonen får jeg 10 - L, og at derfor delta Q = 0 ved L = 10. Men hvordan tenger jeg de to grafene de spør etter? Holder vel ikke bare å lime inn detta: http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+Q%3D10L-1%2F2L^2+plot+Q+%3D+10+-+L ?

 

Oppgave 2.5: Blir det Q = 48?

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Der forsvant alt jeg hadde skrevet. Kortversjon:

1.1
Der bommer du litt. Priselastitet vil si hvordan prisen påvirker konsumentene til å velge et annet produkt. Dersom bensinprisen går opp fra 14 til 15 kroner kan du ikke bare plugge i kontakten på bilen og velge å kjøre elbil i noen dager. Folk tar heller ikke bussen pga litt variasjon i pris. Det er få substitutter til bensin, og folk trenger det for å komme til jobb, levere unger i barnehagen osv. Du må tenke litt mer i de baner hva som er negativt med monopol, og hvorfor markedet svikter i disse sammenhengene.

 

Redigert: Dersom du kjøper Solidox tannkrem og prisen går opp fra 20 til 40, går du heller over til Colgate. Derfor vil en liten prisforandring ha mye å si på etterspørselen, da dette er et produkt hvor det eksisterer mange substitutter som konkurrerer i det samme markedet.

Der har du to eksempler knyttet til ulik priselastitet, men altså ikke svaret på oppgaven i seg selv.

 

1.2
Der er du inne på noe. Gatebelysning som UiB er så glad i er det ingen som vil tilby selv, og ingen måte å fakturere konsumentene. Du kan gå langs gaten og konsumere gatebelysning hele dagen om du vil, uten at du blir fakturert i ettertid. I så måte kan man ikke ta betalt for gatebelysning. Konsum og pris samsvarer ikke. Ingen vil tilby, staten må derfor gripe inn. Men staten har heller ingen mulighet til å ta betalt, og man kan konsumere så mye man vil. Så du er inne på noe. Det er tosidet: Ingen vil tilby fordi man ikke kan ta betalt, og når staten tilbyr, er det ingen måte for staten å fakturere ulikt konsum. Så må du definere hvor markedssvikten er oppi dette.

 

De andre oppgavene gidd jeg ikke ta nå midt på natten.

Endret av Nightfox-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Der forsvant alt jeg hadde skrevet. Kortversjon:

 

1.1

[..]

 

1.2

Der er du inne på noe. Gatebelysning som UiB er så glad i er det ingen som vil tilby selv, og ingen måte å fakturere konsumentene. Du kan gå langs gaten og konsumere gatebelysning hele dagen om du vil, uten at du blir fakturert i ettertid. I så måte kan man ikke ta betalt for gatebelysning. Konsum og pris samsvarer ikke. Ingen vil tilby, staten må derfor gripe inn. Men staten har heller ingen mulighet til å ta betalt, og man kan konsumere så mye man vil. Så du er inne på noe. Det er tosidet: Ingen vil tilby fordi man ikke kan ta betalt, og når staten tilbyr, er det ingen måte for staten å fakturere ulikt konsum. Så må du definere hvor markedssvikten er oppi dette.

 

De andre oppgavene gidd jeg ikke ta nå midt på natten.

Jeg sliter med å forstå hva du mener med "definere hvor markedssvikten er oppi dette". :s

 

Edit: Ikke vært å svar på det. Jeg forstod.

Endret av Camorra
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...