Gå til innhold

Flipping - hvor går grensen før man må begynne å skatte fra det?


olsen_1

Anbefalte innlegg

Hei, har funnet etpar produkter som jeg tror jeg kunne flippet en stund, så jeg lurer på hvor grensen går for at man må begynne å skatte fra det.

 

Produktene er nye, og kommer fra utlandet i posten

 

Eventuelt når begynner mistanken å komme i banken når man får mange innskudd på kontoen

Endret av Dysfunctional
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet fra første krone i inntekt hvis du anser det som en næringsvirksomhet.

Skatteetaten oppgir ingen konkrete tall eller betingelser. Hvis virksomheten din oppflyller disse kravene (som skatteetaten som sagt ikke har konkrete tall på) er det å anse som næringsvirksomhet og skattepliktig:

 

-drives for egen regning og risiko
-har et visst omfang
-er egnet til å gå med overskudd over tid
-tar sikte på en viss varighet

 

http://www.skatteetaten.no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

 

Der er også en ordning for oppstart av bedrift som gir deg noen unntak, men slik jeg ser det så vil du ikke sikkert ikke gå med underskudd ved oppstart. Med andre ord kan det være lurt å ha det som en hobby helt til at du ser at du faktisk får salg på produktene og der etter skatte fra mer eller mindre første krone. Nå vet jeg jo ikke hvilke produkter det er snakk om og hvor mye penger heller. Men som sagt, kravene over må forstås med skjønn.

Og slik jeg skjønner det så er videresalg egnet til overskudd over tid og egen risiko. Hva omfanget og varigheten må være for at det er "viss" aner jeg ikke, og det er det kun Skatteetaten som kan svare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...