Gå til innhold

Hjemme server for spill, streaming og ts/ventrilo etc.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kan vel like gjerne innrømme at server og server oppsett er noe jeg kan fryktelig lite om.

 

I første omgang vil serveren bli benyttet til å hoste en minecraft og en teamspeak server. Så kommer jeg nok til å utvide det til video/musikk streaming til tv og pc etterhvert.

 

Veldig positivt om maskinvaren er sterk nok til å kunne kjøre feks en bf4 server hvis jeg skulle trenge det.

 

Jeg har kikket litt på forskjellige NAS oppsett, men jeg er veldig usikker på hvor kraftig maskinvare jeg kommer til å trenge for mitt forbruk. Ser for meg at jeg kan trenger mer enn 1 - 2gb ram.

 

Har sett for meg et budsjett på 6000kr - 8000kr.

 

All hjelp tas imot med takk :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått et gammelt miditower kabinett og et 400w power som jeg kan bruke.

Ettersom det da er mye større plass enn kabinettet Rusher anbefalte, så bruker jeg nok et større hovedkort.

Kommer nok til å velge et kort som støtter 32gb ram, så kan jeg heller legge til mer hvis jeg skulle trenge det.

 

En annen ting jeg lurte litt på..

Hvilket OS er greiest å bruke? Jeg har sett litt på FreeNAS, men jeg har aldri vært borti det.

Eneste OSet jeg har erfraring med fra før er Windows.

 

Hvilket OS vil være best(les enklest) å bruke?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått et gammelt miditower kabinett og et 400w power som jeg kan bruke.

Ettersom det da er mye større plass enn kabinettet Rusher anbefalte, så bruker jeg nok et større hovedkort.

Kommer nok til å velge et kort som støtter 32gb ram, så kan jeg heller legge til mer hvis jeg skulle trenge det.

 

En annen ting jeg lurte litt på..

Hvilket OS er greiest å bruke? Jeg har sett litt på FreeNAS, men jeg har aldri vært borti det.

Eneste OSet jeg har erfraring med fra før er Windows.

 

Hvilket OS vil være best(les enklest) å bruke?

Visst du har fått ett miditower, så kan du som du sier bytte til ett M-ATX\ATX hovedkort. Og spare noen kroner :)

 

Siden du skal bruke den til å hoste spill\TS server osv. Så sitter du igjen med Linux eller Windows. Jeg personlig synes ting blir unødvendig komplisert med å bruke Linux, og anbefaler derfor Windows(Dette er enklest i bruk, og som du også er kjent med).

 

Du kan bruke Windows 8(Da får du også bruke Storagespaces, for å lage deg ett storage pool med alle harddiskene dine), evnt bruke ett rent server os. Da vil Windows Home Server 2011 være det rimeligste atlernativet, til rundt 300kr. Evnt WS2012 som koster mer, men fås gratis visst du er student og har dreamspark konto :)

 

Jeg testet først med Ubuntu, men ga opp siden ting aldri ville kjøre helt knirkefritt, selv etter MANGE timer med lesing og knoting. Kjører Windows Server 2012 R2, og hoster idag TS server, Plex for streaming av media til pc\mobil\nettbrett, Minecraft server,tjener som filserver og tar backup via Crashplan.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...