Gå til innhold

[Løst] Sony Xperia Z1 eller Nokia Lumia 1020...?


Alcon

Anbefalte innlegg

Etter at jeg i sin tid kjøpte N82 ble jeg litt solgt for Kameratelefoner, det ble en N8 etter denne. Jeg har vært ganske gira på en 1020 på grunn av "omg awesome kamera"

 

Men etterhvert ble jeg ganske lei Symbian på N8 og kjøpte meg en billig kina android med gode specs. Og som ventet liker jeg Android mye bedre, selv om jeg syns symbian fungerer veldig godt som telefon men lite som underholdningsdings.

 

Og nå holder Windows Phone meg litt tilbake fra 1020, mens "omg kamera" holder meg borte fra Z1. Men jo mer jeg leser jo mer virker det som om Z1 er opp for jobben, og at Z1 har et veldig godt kamera. Selv om jeg alltid har ment at man må ha Xenon blitz hvis det skal være et mobil Kamera.

 

I tillegg har Z1 awesome specs og er vanntett, woohey! Og for 5 lapper+ er det ikke så lett å bestemme seg. Meeen så er det jo funksjoner som at man kan zoome litt ut etter å ha tatt bildet eller zoome inn og endre utsnitt etter å ha tatt det på 1020 som heller meg mot 1020 igjen. Og som jeg tenker man føler uunværlig hvis man blir vandt til det men ikke tenker over hvis man ikke har.

 

Kameraene har jo kommet seg ganske mye siden N82 som jeg kunne ta bilde av dokumenter og rutetabeller så hadde jeg de med meg så jeg kunne lese de senere, noe som føltes helt genialt ut på det tidspunktet og ingen andre mobiler kunne det. Men slik er det jo ikke idag, og jeg føler også litt at de nye mobilkameraene er ikke spesielt mye bedre enn min N8 med tanke på støy osv... Virker ikke som 1020 tar sjokkerende bra bilder.

 

Jeg trenger hjelp til å bestemme meg :hm:

Endret av Alcon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jævlig usikker altså... Gode linker men får liksom ikke den følelsen av at kameraet er sååå insane, virker som om det er en del støy på bildene. Tror jeg må finne frem noen N8 bilder og sammenligne. Ikke så veldig keen å ende opp i et OS med mye manglende tredjepartsstøtte som ble historien til N8.

Lenke til kommentar

Føler jeg har et ganske godt grunnlag til å uttale meg på akkurat dette, da jeg kjøpte Z1, for å være så misfornøyd med kameraet at jeg sendte den tilbake og fikk tak i en Lumia 1020 istedenfor.

 

Hvis du kan overse det faktum at utvalget og kvaliteten på apps for WP8 ikke er i nærheten av android, så vil jeg anbefale Lumia 1020, jeg er kjempefornøyd, og kameraet er helt i en klasse for seg selv, Z1 er ikke engang i nærheten med dagens firmware. (mulig det blir bedre i fremtiden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir veldig personlig på hva man vurderer fra mobilen sin, men for min del så var kameraet nok til at jeg relativt nylig kjøpte en 808, og kameraet ER omg awesome!

Det er noe støy på automatikken når du zoomer helt inn på 1:1, men om du kjører på manuellt så kommer du veldig veldig langt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan jeg hive meg på denne? Jeg står også litt mellom disse to telefonene. Jeg er selvsagt ute etter et godt kamera, men for meg er det vel så viktig at det tar gode bilder raskt. Jeg har en sønn på 2,5 år (som naturlig nok ikke står så mye stille), og jeg vil først og fremst få gode bilder av ham i spontane øyeblikk.

På min Samsung S4 opplevde jeg kameraet som veldig tregt, og bildene ble ikke bra. Jeg er nå tilbake på en SIII (som jeg synes tar bedre bilder) i påvente av noe lavere pris på Z1/1020.

Kan noen av dere som har disse si noe om hvor raskt kameraet responderer, og hvor gode bildene blir når motivet er i bevegelse?

 

EDIT: Har et spørsmål til. Krever noen av disse telefonene at man installerer software på PCen for å kunne overføre bilder, eller kan de mountes som ekstern drive? Påtvungen software som BlackBerry desktop, Itunes og Nokia PC suite er absolutte dealbreakers for min del..

 

(Mener ikke å kapre tråden, OP har fått svar på sitt så håper jeg blir tilgitt. Når den står som løst kan jeg kanskje ikke forvente all verdens respons heller) :p

Endret av This is David
Lenke til kommentar

For å ta bilder RASKT med 920, 1020 bruker jeg Blink http://www.windowsphone.com/s?appid=3e185ac7-2d21-4a74-9cad-3d4729509446

Tar 20 bilder i veldig rask rekkefølge og jeg kan velge beste bilde etterpå, nesten eneste måte i å ta bilder av små "propeller" med et mobilkamera, en annen sak med dslr på auto... men hvor ofte er den klar til bruk og i nærheten når man trenger den...

Wp8 fungerer flott med drag and drop som stasjon i W8, har også Windows Phone app for enkel synkronisering. Bare å plugge inn USB så går resten av seg selv :D

Kameraet er forresten fantastisk. Må bare ha en god pcskjerm med høy oppløsning for å se på bildene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, stemmer det. Hadde ikke gjort noe med 64gb, men har ikke noe problem med det. Har PC med noen TB lagring, sikkerhetskopierer til den og sletter på mobilen. Legger tilbake de bildene jeg vil ha på mobilen, synes ikke det er noe poeng å lagre alt på mobilen. Med antall bilder/video jeg tar i løpet av et år, måtte jeg hatt ca 500 GB minne på mobilen og det er ganske urealistisk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...