Gå til innhold

[Løst] Skal kjøpe NAS... hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge vurdert å kjøpe meg NAS for å ha et sted å lagre bilder, musikk og film. Nå ser jeg at komplett har helgetilbud på Netgear ReadyNAS 140.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781686

 

Jeg har tenkt å kjøpe NAS-kabinettet og to stk. 3tb NAS HDDer som jeg skal kjøre RAID 1 på.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757763

 

 

 

Jeg hovedsaklig på 3 ting:

 

1. Trenger jeg "NAS-HDDer" eller holder det med vanlige?

 

2. Vil denne NASen fungere trådløst? Må jeg kjøpe en "antenne" til den eller koble den til routeren?

 

3. Kan denne NASen streame 1080p HD til TV'er trådløst via DLNA?

 

Takk for svar :)

Endret av Espen778
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En NAS disk er laget for å gå 24/7, altså har den flere antall driftstimer før den dør.

 

Ok, men er det nødvendig med en backup-disk? Er kjangsen stor for at en av HDDene dør og at innholdet ikke kan gjenopprettes? En HDD koster tross alt 1100,- :hmm:

 

Og jeg kommer ikke til å ha tilgang på filene på annen måte etter at jeg har lagt de over på NASen. Poenget er å rydde plass i DVD hyllene.

Endret av Espen778
Lenke til kommentar

 

Ok, men er det nødvendig med en backup-disk? Er kjangsen stor for at en av HDDene dør og at innholdet ikke kan gjenopprettes? En HDD koster tross alt 1100,- :hmm:

 

Og jeg kommer ikke til å ha tilgang på filene på annen måte etter at jeg har lagt de over på NASen. Poenget er å rydde plass i DVD hyllene.

 

 

Altså, en disk kan ryke egentlig når som helst sånn egentlig. Etter det jeg vet er det vanlig at diskene i en NAS går hele tiden sålenge NASen er på. Derfor mener jeg at WD RED disker som er beregnet for NAS er mer egnet, og vil gi deg flere driftstimer uten at de ryker.

 

Husk raid. Skal du ha 2 disker må du ha Raid-1. Da kan en disk gå fyken uten at du mister noe data.

Lenke til kommentar

 

 

Altså, en disk kan ryke egentlig når som helst sånn egentlig. Etter det jeg vet er det vanlig at diskene i en NAS går hele tiden sålenge NASen er på. Derfor mener jeg at WD RED disker som er beregnet for NAS er mer egnet, og vil gi deg flere driftstimer uten at de ryker.

 

Husk raid. Skal du ha 2 disker må du ha Raid-1. Da kan en disk gå fyken uten at du mister noe data.

 

Setter jeg diskene til å kjøre RAID 1 i softwaren som følger med NASen? Det er vell ikke alt for vanskelig å gjøre?

 

Og kan jeg koble NASen til nettet via en HomePlug, eller kan signalet da bli for dårlig? :hmm:

Lenke til kommentar

Hva som er best av trådløs og homeplug varierer med signal, støy og infrastruktur på hjemmenett.

Du kan kanskje forvente 5-100Mbit med homeplug i de fleste tilfeller. Med trådløsnett vil standard avgjøre. Den nye 11ac-standarden kan overføre inntil noen hundre megabit pr klient, mens 11n greier rundt 50-150mbit totalt, avhengig av om det er en, to eller tre datastrømmer (n150, n300, n450).

 

 

Når det gjelder NAS, så ville jeg satset på noe bedre hardware (quadcore CPU) og f.eks Plex medieserver som kan transkode video til alt du koble til. Da kan man se video på nettbrett, TV, mobil etc. Man kan også streame til f.eks nettbrett mens man er bort hjemmefra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...