Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Båtkonkuranse


Anbefalte innlegg

Hei!


I forbindelse med faget tekonlogi og forskningslære i VG2, skal vi lage en båt som skal frakte 3 kgs last fordelt på seks kartonger(se nærmere om oppgaven i linken under):


http://www.ntnu.no/sf-marin/havromsteknologi/prosjektet-den-unge-skipsdesigneren


Den skal, som dere kan se, utstyres med et elektrisk batteri - og den skal kunne styres av en kontroll.


Den skal lages av hardisopor.


Er det noen som har noen tips når det kommer til å lage båten, ting som bør unngås, ting vi bør gjøre osv.?



Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk vært med på dette for ~5 år siden. Hele klassen ble med til Trondheim og jeg var på gruppa med "vinnerbåten" fra skolen vår som fikk lov til å prøve seg mot de andre skolene.

 

Til å begynne med så håper jeg at læreren deres beregner mer tid til prosjektet enn det læreren vår gjorde. Vi måtte ta fri fra andre fag og fikk såvidt malt over båten og fikset opp i småting rett før vi reiste til Trondheim. Båten vår var ikke den raskeste på skolen, men i motsetning til de andre så unngikk den havari: motoren tok ikke inn vann og vi hadde styring som fungerte. Sist men ikke minst greide vi å slenge sammen litt rapport som ikke var ute på bærtur, den teller nemlig også en del ved konkurransen.

 

Båten vi "designet" var for det meste en av standardbåtene som lå inne i FreeShip. Vi kuttet ut litt isopor under for å feste metallskivene med ballast og hadde 2 rader med 3 kartonger i bredden festet med borrelås oppe på dekk. For at båten skal være mest mulig stabil i svingene så bør vekten være plassert lavest mulig ellers så risikerer man å tippe over når man skal runde bøylen i konkurransen. Samtidig bør båten ha litt klarering over vannoverflaten så den ikke tar inn vann om det kommer litt bølger (flere som har fått motorstopp på denne måten).

 

Generelle tips er å være nøye med all kuttingen og pussingen av isoporet. Få overflaten jevn. Tenk også ikke bare på selve designet når det gjelder vannmotstand, men at dere må få stappet inn en motor, batteri og ror, samt at vitale deler ikke skal ta inn vann. Prøv å få propellen til å peke rett bakover og roret nøyaktig bak propellen. Skriv en god rapport, og om dere kommer til Tronheim med deres båt pass på å ikke svinge for tidlig rundt bøyla og tape masse tid (det er det nemlig flere som har gjort).

 

Har du noen mer konkrete sprøsmål så får du si ifra, så får jeg se om jeg kan være til noe mer hjelp.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Wow, her snakker vi ordentlig oppgave. Dette er jo på nivå med det jeg har lest på høgskole.

Jeg har hatt fag i basic skipskonstruksjon, skipsstabilitet og lastelære, noe som er grunnlaget for denne oppgaven.

 

Litt spesielt at de velger å ha bilde av en LNG-tanker når oppgaven deres er om frakt av kjølekontainere :huh:

 

En ting til som jeg er usikker på om de tar hensyn til er at max dyptgående i Suez er 17 meter, dvs. på 1:100 skala så blir vel det da max dyptgående 17 cm ved full last.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, alle sammen!!

Så ut som et spennende og seriøst prosjekt - misunner deg nesten litt. :) Et tips: vær nøyaktig med hvordan last og ballast plasseres slik at tyngdepunkt i alle tre dimensjoner blir tatt hensyn til. Da vil du få et stabilt skrog.

Hvordan bør lasten plasseres da?

 

 

Generelle tips er å være nøye med all kuttingen og pussingen av isoporet. Få overflaten jevn. Tenk også ikke bare på selve designet når det gjelder vannmotstand, men at dere må få stappet inn en motor, batteri og ror, samt at vitale deler ikke skal ta inn vann. Prøv å få propellen til å peke rett bakover og roret nøyaktig bak propellen. Skriv en god rapport, og om dere kommer til Tronheim med deres båt pass på å ikke svinge for tidlig rundt bøyla og tape masse tid (det er det nemlig flere som har gjort).

 

Har du noen mer konkrete sprøsmål så får du si ifra, så får jeg se om jeg kan være til noe mer hjelp.

 

Lykke til!

Vet du om det har veldig mye å si hvor på båten vi setter propellen og roret?

 

Wow, her snakker vi ordentlig oppgave. Dette er jo på nivå med det jeg har lest på høgskole.

Jeg har hatt fag i basic skipskonstruksjon, skipsstabilitet og lastelære, noe som er grunnlaget for denne oppgaven.

 

 

En ting til som jeg er usikker på om de tar hensyn til er at max dyptgående i Suez er 17 meter, dvs. på 1:100 skala så blir vel det da max dyptgående 17 cm ved full last.

Har du tips om hvordan båten bør være formet for at vi skal ha både bra stabilitet og at den går fort? Bør det være en supplier?

Vi må i utgangspunktet ta hensyn til dybda i Suez-kanalen, men det er snakk om at reiseruten blir endret til Spania- Norge

Lenke til kommentar

Se på litt moderne konsepter til båtdesign, sikker mye å plukke opp der.

Husker ikke så alt for mye om skrogkonstruksjon, det er og var ikke veldig interresant for min del.

Det eneste med moderne skipskonstruksjoner er at de tar ofte hensyn til fuelforbruk og inngår store kompromisser for å få de drivstoffsøkonomiske, noe som ofte går utover fart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...