Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skattekostnad i resultatregnskap


Ord

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle poste denne, så prøver meg frem her. Jeg skal resultatføre et regnskap og finne årsresultatet for et aksjeselskap og har funnet ordinært resultat før skatt. I aksjeselskap skal skatten føres som en kostnad i resultatet, men jeg trenger hjelp til å finne denne. Noen forslag?

 

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle poste denne, så prøver meg frem her. Jeg skal resultatføre et regnskap og finne årsresultatet for et aksjeselskap og har funnet ordinært resultat før skatt. I aksjeselskap skal skatten føres som en kostnad i resultatet, men jeg trenger hjelp til å finne denne. Noen forslag?

 

Takker på forhånd for svar!

Du har vel noe info rundt skatten i opplysningene? Skatt er jo en kostnad som en del av fortjenesten (evt. formuen) så om du for eksempel trekker en eiendelskonto (eks. bankinnskudd) og legger på en egen kostnadskonto for skatt vil du kunne avslutte kostnadskontoen (skattekostnad) opp mot resultatkontoen...

Lenke til kommentar

Du har vel noe info rundt skatten i opplysningene? Skatt er jo en kostnad som en del av fortjenesten (evt. formuen) så om du for eksempel trekker en eiendelskonto (eks. bankinnskudd) og legger på en egen kostnadskonto for skatt vil du kunne avslutte kostnadskontoen (skattekostnad) opp mot resultatkontoen...

 

Takker for svar :)

 

Jeg har en konto for "Betalbar skattekostnad (nr. 8300)". Den har ikke trukket fra en eiendelskonto, men fra gjeldskontoen "Beregnet betalbar skatt (nr. 2500)". I balansen er det ført opp en post som heter "Betalbar skattegjeld". Tror du at dette er skattekostnaden jeg skal bruke for å trekke det ordinære resultatet (før skatt)?

Endret av Ord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...