Gå til innhold

Ny brukt bærbar pc med 4:3-skjerm og "ikke-chiclet"-tastatur


29989

Anbefalte innlegg

Jeg har sett meg ut tre mulige brukte, men renoverte, bærbare bruktmaskiner som har 4:3-skjerm og "ikke-chiclet"-tastatur. Jeg har funnet ut at jeg må ha minst en 14'' skjerm, og helst en større oppløsning enn 1024x768, men sistnevnte er ikke et absolutt krav. Kandidatmaskinene er disse:

 

Fujitsu Lifebook E 8110 [15'', 1400x1050] (uklart om OS er x86 eller x64)

 

IBM Thinkpad T60 [15'', IPS, 1400x1050]

 

Lenovo Thinkpad T61 [14,1'', 1024x768]

 

Jeg fant det meget vanskelig å finne informasjon om hvorvidt skjermen på E8110 er IPS eller ikke, men jeg antar for det første at de aller fleste maskiner fra 2006-2007 ikke har dette, og for det annet tyder denne ene kilden jeg fant, på TN. Ifølge denne diskusjonstråden vil IPS-skjermen ved et valg mellom T60 og T61 i utgangspunktet være langt å foretrekke, og også denne testen av E8110 antyder en "dårlig" skjerm. Jeg har dog ikke tenkt å bruke maskinen i mørket, men så godt som utelukkende til studier. I notebookreview-tråden ovenfor står det imidlertid også at nevnte IPS-skjerm har en tendens til ikke å vare lenge - derfor vil jeg, hvis jeg går for den, oppgradere til tre års garanti. Jeg spør for sikkerhets skyld her om det er grunn til å tro at dette dekkes av garantien. Men jeg har altså tenkt å bruke maskinen i mer enn tre år dersom det i 2016 ikke lar seg oppdrive andre maskiner som tilfredsstiller de samme krav til skjermproporsjoner og tastaturutforming.

 

Forhåpentlig vil i det minste de norske "refurbish"-forhandlerne fortsatt selge slike modeller på det tidspunktet. Hvis det er grunn til å tro det, er jeg altså fristet til å gå for T60, også fordi tastaturkvaliteten på denne gjengis som mer udelt positiv enn hva tilfellet er for E8110 (se hardware.no-testen). I en tyskspråklig omtale står det at E8110-tastaturet "kunne vært mer stabilt". Er det noen her som har erfaring med dette tastaturet, eller et annet Fujitsu(-Siemens)-tastatur som ser noenlunde likt ut?

 

Det er, som man kan forstå, inn- og utdatakomponenter som skjerm, tastatur og berøringsflate som er avgjørende for meg, ikke om prosessoren er Core i3/i5/i7, C2D eller Core Duo. Likevel vil jeg ønske å montere en SSD i maskinen, for raskere å kunne starte maskinen (som regel fra dvalemodus) og programmer som Word og Firefox. Så vidt jeg kan forstå, er T60 SATA I, og ytelsesforbedringen på den blir derfor begrenset, men den skal visstnok likevel være godt merkbar. For T61 kan man aktivere SATA II ved å installere et uoffisielt BIOS, som jeg uansett i så fall vil komme til å installere fordi den samtidig gir meg muligheten til å bytte om virkemåten til Fn- og Ctrl-tastene. (Et uoffisielt BIOS som muliggjør dette, finnes også for T60.) Jeg har ikke vært i stand til å bringe på det rene hvilke muligheter for SSD som finnes for E8110, som jeg for øyeblikket har mest lyst til å kjøpe.

 

Noe av grunnen til dette, er plasseringen av PgUp- og PgDn-tastene på denne, som er lett tilgjengelige til hhv. høyre og venstre for "opp"-piltasten. Jeg er usikker på om "tilbake"- og "frem"-navigeringstastene på T60 og T61 plassert på samme sted lar seg tilordne funksjonaliteten til PgUp og PgDn med programmer som KeyTweak eller SharpKeys, fordi disse navigeringstastene ikke finnes på et standard tastatur. Dette kan uansett ikke være en avgjørende faktor, siden jeg uansett antar at dette, som så mye annet, vil være mulig å få til på et eller annet vis.

 

Jeg tror egentlig ikke jeg har bruk for mer enn 2 GB RAM, men det ville naturligvis være hyggelig dersom det ved behov er enkelt å montere dette i E8110. Jeg forstår at det skal være enkelt for T60. Det er generelt relativt lite informasjon å finne om E8110 på nettet. Jeg er usikker på om dette er et godt tegn; så godt som alle omtalene av maskinen er iallfall meget positive. Et avgjørende moment for meg er at maskinen skal kunne vare i opp mot ti år, kanskje enda lenger, hvis det skulle bli umulig å finne en ny (evt. brukt) maskin med tradisjonelt tastatur (og ikke-ru berøringsflate) og skjermproporsjon <=4/3. Skal jeg gå etter renommé, bør jeg da velge T60 eller T61 (og kanskje T61, skal jeg stole på "PhreakShow" (29.03.13, 13:04)). Men det vil virkelig være et pluss med 15 tommer og en 1400x1050 skjerm, så det er nok T60 og E8110 som frister mest tross dårligere prosessor-, minne- og harddiskspesifikasjoner enn på T61.

 

Kan noen gi meg et råd, evt. gi meg et vink om en annen maskin jeg helt har oversett? Ser at "TuuS" (02-23-2012 09:25 AM) i den ovennevnte notebookreview-tråden skriver

 

"The ultimate T61 is considered by many to be a custom built system that has the system board from a 14.1" (non-widescreen) T61 fitted into a 15" T60 chassis with 15" ips display. This will allow you to get the best screen and have upto 2.8ghz penryn cpu [antar det er en av disse: 1 2], 8gb ram and will support display resolution upto uxga. It's also possible to retrofit a qxga screen if you modify it's firmware."

 

Hvis det faktisk er mulig å få dette ved henvendelse til Lenovo (eller andre), er jeg villig til å betale ganske mye for det. Men dette er vel for mye å håpe på - eller?

 

PS: Det kan se ut som at man kan tilordne navigasjonstastene i T60/T61 PgUp- og PgDn-virkemåte, se denne tråden. Jeg er for øyeblikket meget fristet til å gå for T60, ettersom iallfall denne tråden antyder at levetiden til en IPS-skjerm ikke er noe kortere enn for en TN-skjerm. Så da tror jeg at jeg skjærer igjennom og kjøper en T60, hvis ikke noen raskt gir til kjenne sine motforestillinger!

Endret av 29989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare nevne at T60/T61 har pgUp/down, home/end og insert/delete i en 2*3-blokk lik den du finner på et stasjonært tastatur. Det er forsåvidt kjekt å ha de ved piltastene også, men det er litt behagelig å ha en så standard layout på laptopen.

 

Og bare fordi det stadig kommer opp: Lenovo sine chicklet-taster er helt fine. Mekanikken under tastene er den samme, tastetoppene (som uansett er det eneste punktet du faktisk trykker på) er minst like gode, tastefølelsen er solid - det eneste jeg kan utsette på det er at det er en anelse grunnere og at de har røret litt med layouten igjen. Jeg liker det bedre enn det klassiske som var i T410-en.

 

De fleste andre jeg har prøvd har dog vært fæle - Dell sine er seige og vinglete; såvidt jeg husker er HP sine litt bedre men det kjennes ut som om hele tastaturet bøyer seg i stedet. Apple sine er forsåvidt ok, men ikke veldig fantastiske.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at T60/T61 har pgUp/down, home/end og insert/delete i en 2*3-blokk lik den du finner på et stasjonært tastatur. Det er forsåvidt kjekt å ha de ved piltastene også, men det er litt behagelig å ha en så standard layout på laptopen.

 

Og bare fordi det stadig kommer opp: Lenovo sine chicklet-taster er helt fine. Mekanikken under tastene er den samme, tastetoppene (som uansett er det eneste punktet du faktisk trykker på) er minst like gode, tastefølelsen er solid - det eneste jeg kan utsette på det er at det er en anelse grunnere og at de har røret litt med layouten igjen. Jeg liker det bedre enn det klassiske som var i T410-en.

 

De fleste andre jeg har prøvd har dog vært fæle - Dell sine er seige og vinglete; såvidt jeg husker er HP sine litt bedre men det kjennes ut som om hele tastaturet bøyer seg i stedet. Apple sine er forsåvidt ok, men ikke veldig fantastiske.

Ja, jeg har også lest at Lenovos chiclet-tastaturer skal være blant de bedre. Jeg har altså ikke prøvd dem, men uttaler meg på grunnlag av min erfaring med dem jeg har prøvd. Min erfaring er at fingrene blir ganske slitne etter lang tids bruk. Tastaturet på Latitude D820, derimot, er blant de beste jeg har hatt. Kanskje kan noen kaste lys over forskjellen mellom dette (eller tilsvarende, som på D620) og tastaturet på ThinkPad T60/T61 eller Lifebook E8110? Jeg gjentar at sistnevnte ifølge Hardware.nos egen test "bråker litt mye etter [deres] preferanser". Dette betyr mye for meg, så dersom støynivået er på linje med f.eks. Latitude E6410, vil jeg definitivt gå for T60 eller T61.

 

Uansett må maskinen jeg går for, ha en 4:3-skjerm, med mindre den er >=17 tommer og oppløsning på 1900x1200 eller 1900x1050. Men da mister jeg mye av mobiliteten jeg vil ha, og mange av modellene med 17 tommer, pleier å avgi en del lyd eller varme (f.eks. Dells Alienware-serie, som har beholdt tradisjonelt tastatur. Jeg har 15 % studentrabatt hos Dell og skulle gjerne ha kjøpt deres 17''- eller 18''-modell, men er redd at støy- og/eller varmenivået blir for høyt selv til kontorbruk).

Endret av 29989
Lenke til kommentar

Oppdatering: Det kan se ut som at man kan tilordne navigasjonstastene i T60/T61 PgUp- og PgDn-virkemåte, se denne tråden. Jeg er for øyeblikket meget fristet til å gå for T60, ettersom iallfall denne tråden antyder at levetiden til en IPS-skjerm ikke er noe kortere enn for en TN-skjerm. Så da tror jeg at jeg skjærer igjennom og kjøper en T60, hvis ikke noen raskt gir til kjenne sine motforestillinger!

Lenke til kommentar

Det er en av de bedre thinkpadene, og hvis du dytter en SSD i den bør den være høyst brukelig - hvis du finner en i god stand virker ikke det som en dårlig idé.

 

Hvorfor "medmindre den er >= 17 tommer"? Du kan gå for noe litt nyere enn 4:3-maskinene og få en 16:10 med 1440x900 (eller sågar 1680x1050 om du graver; jeg tror det er noen 15.4"-thinkpader og muligens en T61p-variant på 14.1" med den oppløsningen); de har greit med vertikal oppløsning, og er litt mer håndterlige enn 16:9.

Lenke til kommentar

"The ultimate T61 is considered by many to be a custom built system that has the system board from a 14.1" (non-widescreen) T61 fitted into a 15" T60 chassis with 15" ips display. This will allow you to get the best screen and have upto 2.8ghz penryn cpu [antar det er en av disse: 1 2], 8gb ram and will support display resolution upto uxga. It's also possible to retrofit a qxga screen if you modify it's firmware."

 

De prosessorene du linket til er for stasjonære maskiner og vil ikke passe. Det er Santa Rosa platformen, og den støtter ikke høyere FSB enn 800MT/s. De raskeste prosessorene jeg finner som KANSKJE passer er:

- T9500 - 2,6GHz 6MB Cache - Penryn (Passer i hvertfall i t61p widescreen)

- X7900 - 2,8GHz 4MB Cache - Merom XE (Trekker sannsynligvis for mye strøm/blir for varm)

 

Dersom du kjøper PC med DDR2 så må du være obs på at slik RAM normalt er veldig dyrt i forhold til DDR3, i hvertfall for 4GB-brikker. Men akkurat nå får du 4GB brikker til en grei pris, dessverre bare 667MHz. Tror ikke det gjør noe med 667 på Santa Rosa, men på Montevina vil det begrense deg til kun CPUer med 667MT/s FSB.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Jeg har en T60 14,1'', en T420s 14'' og har brukt noen timer på Lenovo sitt nye tastatur (T430s). Etter min mening er det nye tastaturet på ingen måte noe dårligere, Lenovo har nemlig beholdt mye av utforminga av selve tasten. Så selv om det er chiclet-tastatur er det i en helt annen klasse enn de chiclet-tastaturene som er på andre maskiner med flat tastaturtopp. Etter min mening er det en av de tingene som gjør mange nye tastaturer håpløse, man får nemlig ikke den følelsen av å ha truffet tasten rett som man gjør på et Thinkpad tastatur.

 

Jeg var i utgangspunktet skeptisk, T420s har gammeldags tastatur, og regnet med å bli skuffet. Men egentlig hadde ikke Lenovo gjort noe med tastene, de har bare kuttet av den nederste tredjedelen av tasten (mot bryteren) og lagt inn en plate med tastaturhull for å dekke mellomrommene. Gange på tasten, størrelse, avstand mellom og utforming virker utenom den kosmetiske endringen å være mer eller mindre identisk.

 

Personlig var gevinstene med å oppgradere til T420s store, og jeg kommer trolig til å oppgradere til T440s. Muligheten for å bruke høyoppløst ekstern skjerm, enorm battertid (T440s), lav vekt og IPS (T440s) med 1920 x 1080 (T440s) gjør at jeg glatt glemmer at jeg likte 4:3 format bedre enn 16:9. 1600 x 900 fungerer også godt. De 150 pikslene i høyden glemmer man fort.

 

Jeg hadde hatt 4:3 skjermer på 1600 x 1200 og 1400 x 1050 på mine bærbare siden 2001 da jeg kjøpte meg T420s (1600 x 900) for to år siden. Hadde kun 4:3 og 16:10 stasjonært også, men overgangen ble langt fra plagsom.

 

Edit: Fordelen med å kjøpe en refurbished Thinkpad er at man får mye kvalitet for relativt lite penger. Og å sette inn en SSD gjør man på 5 minutter.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Jeg har nå fått pakken med T60 i hus, men angående SSD lurer jeg på følgende: Ligger ikke filene som trengs for å installere det medfølgende operativsystemet (Windows 7 Home Premium, 32 bits, norsk), i utgangspunktet på den medfølgendende HDD-disken (og ikke på BIOS), slik at disse ikke er tilgjengelige om jeg bytter ut HDD-en med en SSD? Og særlig siden dette er en renovert maskin, er det vel risikofylt ikke å starte opp maskinen som intendert av Refurb? Bør jeg ikke installere operativsystemet først, og deretter "klone" maskinen i sin ferdiginstallerte tilstand over på SSD-en?

 

Oppdatert: Nå ser jeg at det fulgte med en Windows 7 Home Premium-DVD, i tillegg til et dokument fra Microsoft som viser til et operativsystem - antagelig Windows 7 - som er forhåndsinstallert på maskinen og angir en produktnøkkel. Jeg vet ikke om det kan bli noe trøbbel med drivere e.l. om jeg skulle velge å bytte til SSD med en gang og starte opp maskinen med Windows 7-DVD-en i den optiske stasjonen, som for øvrig av ukjente årsaker forelå "i åpen tilstand". (Jf. denne tråden.) Noen tips?

Endret av 29989
Lenke til kommentar

Jeg ville byttet inn SSDen og installert Win7 fra DVD uten noen andre forberedelser. Såvidt jeg vet er det ikke noe magisk med T60en, så det skal fungere fint. Om du mangler noen drivere kan du se om du finner dem herfra - det kan være du må bruke en vista-driver for enkelte ting (som for det meste går bra i 7).

 

Og om det mot formodning virkelig feiler, kan du bare bytte tilbake til den disken som fulgte med. Det skal fungere å klone den over på SSDen om det blir nødvendig, men la oss ikke grave i hvordan det best gjøres med mindre det blir nødvendig. Merk at Lenovo/IBM ikke bryr seg om harddiskbytter, så du behøver ikke bekymre deg for garantien.

 

Hvis den har et standard-image er det nok en gjenopprettingspartisjon på disken som det går an å installere fra, men det er ikke noe du ha - og hvis det er et standardimage vil det også være en ferdigoppsatt windows på den.

 

Hva mener du med "åpen tilstand"?

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Jeg ville byttet inn SSDen og installert Win7 fra DVD uten noen andre forberedelser. Såvidt jeg vet er det ikke noe magisk med T60en, så det skal fungere fint. Om du mangler noen drivere kan du se om du finner dem herfra - det kan være du må bruke en vista-driver for enkelte ting (som for det meste går bra i 7).

 

Og om det mot formodning virkelig feiler, kan du bare bytte tilbake til den disken som fulgte med. Det skal fungere å klone den over på SSDen om det blir nødvendig, men la oss ikke grave i hvordan det best gjøres med mindre det blir nødvendig. Merk at Lenovo/IBM ikke bryr seg om harddiskbytter, så du behøver ikke bekymre deg for garantien.

 

Hvis den har et standard-image er det nok en gjenopprettingspartisjon på disken som det går an å installere fra, men det er ikke noe du ha - og hvis det er et standardimage vil det også være en ferdigoppsatt windows på den.

 

Hva mener du med "åpen tilstand"?

Med "åpen tilstand" mener jeg at den optiske stasjonen rent fysisk var åpen. Jeg måtte altså lukke den først da jeg skulle teste om jeg fikk plass til maskinen i ranselen.

 

Angående gjenopprettingspartisjon vil jeg vel i en gitt situasjon uansett kunne bytte om SSD og HDD igjen, selv om jeg går ut fra at jeg med den medfølgende DVD-en også vil kunne formatere alt innholdet på SSD-en samtidig med en "avinstallasjon" av operativsystemet, for så å gjennomgå den samme prosessen som jeg nå står foran. Årsaken til at jeg ennå ikke har gått i gang med denne, er for øvrig at Refurb.no ved en feil sendte meg en strømforsyner med støpsel av dansk type - dog virker de å være veldig serviceorienterte, og gav meg svar på e-post i dag om at jeg vil få tilsendt ny strømforsyner i neste uke.

 

Jeg stilte dem også følgende spørsmål: "Endelig lurer jeg på om garantien, som jeg har fått utvidet til tre år, fortsatt vil gjelde om jeg skulle benytte følgende uoffisielle BIOS for å bytte om Fn- og Ctrl-tastene: http://forum.notebookreview.com/lenovo/474396-fn-ctrl-swap-all-lenovo-laptops-solved.html." Svaret på dette var dessverre negativt: "Den sidste ting er angående garantien er straks værre. Da vi ikke kan stå inde for det nævnte BIOS-hack vil du muligvis miste garantien. Hvis eksempelvis computeren pludselig ikke kan starte overhovedet ( typisk pga. Bundkortet, vil jeg ikke kunne garantere dig, at det dækkes af garantien.) Hvis det derimod er et defekt dvd-drev, Harddisk eller lignende fejl er dette naturligvis dækket stadig." Jeg skulle selvfølgelig ha spurt om garantien automatisk ikke ville gjelde om jeg benyttet dette uoffisielle BIOS-et, eller om feilen som jeg evt. vil benytte garantien for, må ha en sannsynlig forbindelse til BIOS-byttet. Uansett synes jeg det er litt ukomfortabelt å bruke et uoffisielt BIOS, så jeg får først se om jeg klarer å vende meg til plasseringen av Ctrl-tasten.

Lenke til kommentar

Riktig. Angående laderen kan du kanskje finne en tilsvarende kabel et eller annet sted i huset - kontakten strømledning<->lader er vel en temmelig vanlig type. :)

 

 

Fn/Ctrl - tasten er absolutt en tilvenningssak. Jeg synes det er greit å ha Fn ytterst, siden det beholder den vanlige rekkefølgen på ctrl/win/alt, men kan se at det er forstyrrende å ikke ha Ctrl ytterst.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...