Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Høy luftfuktighet inne


Anbefalte innlegg

Jeg skal bo i et murhus i 1 år, og sliter med luftfuktigheten.

 

Om jeg lukker vinduene så kommer det dogg på dem i løpet av natten og ting i rommet blir litt fuktige.

 

Jeg må tørke klær i stua, noe jeg har veldig god plass til. Men dersom jeg skal holde vinduene åpne til enhver tid, for å unngå fuktighet inne så blir det veldig kaldt/dyrt å holde det varmt.

 

Jeg kan heller ikke begynne å skifte de gamle vinduene som er her, eller investere i et bedre luftesystem da det blir alt for dyrt i et sted jeg bare skal bo 1 år.

 

Jeg har hørt at det finnes billige løsninger bortsett fra en faktisk luftavfukter, noen som vet noe om det?

 

TLDR: Mye luftfuktighet, trenger en billig løsning

 

EDIT: Altså ikke interesert i noe som koster over 1000 lappen.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en luftavfukter. Koster et par tusenlapper.

Jeg burde nok sagt noe om det i starten da dette er det åpenbare svaret, men jeg er ute etter løsninger som koster en god del mindre da jeg ikke er i en posisjon til å legge ut for mange kroner de første månedene jeg er her.

 

Her er for eksempel en billig sak : http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-14060/

og her er en annen: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Mini-Air-Dehumidifier-500ml-Portable-Home-Bathroom-Garage-Car-Damp-House-/261150778843?pt=UK_Home_Garden_Hearing_Cooling_Air&hash=item3ccdcca5db

 

Er det noen som har erfaring med en slik billig løsning?

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-10-l-luftavfukter/36-5204

 

Koster ikke under tusenlappen, men nærmere tusenlappen enn to tusenlapper.

 

Ellers: Sentrifuger klærne godt før du henger dem til tørk. Hold temperaturen i rommet litt høy (heller 23 enn 18 grader) for varmere luft kan ta opp mer fuktighet uten at det dugger. Når du lufter setter du opp vinduene på stor åpning en kort periode (fem-ti minutter) slik at du fort får byttet ut varm luft med mye fuktighet med kaldere luft som så blir relativt tørr når den varmes opp igjen.

 

Om du leier sokkelleilighet delvis under bakken og det er grunn til å tro at fuktigheten skyldes mangelfull drenering, flytt. Det blir aldri bra inneklima i slike boliger uten større tiltak.

Lenke til kommentar

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-10-l-luftavfukter/36-5204

 

Koster ikke under tusenlappen, men nærmere tusenlappen enn to tusenlapper.

 

Ellers: Sentrifuger klærne godt før du henger dem til tørk. Hold temperaturen i rommet litt høy (heller 23 enn 18 grader) for varmere luft kan ta opp mer fuktighet uten at det dugger. Når du lufter setter du opp vinduene på stor åpning en kort periode (fem-ti minutter) slik at du fort får byttet ut varm luft med mye fuktighet med kaldere luft som så blir relativt tørr når den varmes opp igjen.

 

Om du leier sokkelleilighet delvis under bakken og det er grunn til å tro at fuktigheten skyldes mangelfull drenering, flytt. Det blir aldri bra inneklima i slike boliger uten større tiltak.

 

Takk for svar. Vet du noe om hvor mange liter den må kunne ta? Mange billigversjoner tar ca en liter, noe jeg kanskje tror er for lite. (si at jeg bytter den 3 ganger daglig, ved morning, etter jobb og ved kvelden).

 

Jeg befinner meg i 3 etasje, men det er en park/hage langs hele boligen (kan det ha noe å si?).

Å sentrifugere dem er nok et godt råd, på tide å finne frem manualen til vaskemaskinen.

edit: ser denne koster 850 her i england, så det var ikke så værst.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Clas Ohlssons billigste avfukter skiller ut inntil ti liter i døgnet, men har tank på kun 1,5 liter, og stopper automatisk når/hvis tanken blir full. Beregnet på rom opp til 25 m2. Om du plasserer den nær sluk eller vask kan du koble på slange og kjøre den kontinuerlig. Men både 1,5 og 10 liter fukt skilt ut av lufta er mye (se under), så det er ikke sikkert at kapasiteten er et problem.

 

Noe fuktighet kan du også skille ut med Torrbollen eller tilsvarende. I kjelleren har jeg tre av den store utgaven av denne.

36-373_m.jpg

Den virker ved at en pose med et slags salt trekker fukt ut fra lufta, så det drypper ned i den blå beholderen. Jeg tømte en drøy liter ut av hver av dem lørdag, da var det fire uker siden sist de var tømt, og kjelleren føltes som at den var blitt tørrere enn den har vært på lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...