Gå til innhold

Innspill på ny spillmaskin til under 12k


Anbefalte innlegg

Hei

 

Som tittelen hinter til har jeg planer om å kjøpe meg en spillmaskin med fokus på å kunne holde en god stund med minst mulig kostnad rundt oppgradering.

 

Jeg har prøvd å følge med på en del av innleggene på forumet her, samt gjøre en del research selv på hvordan alt henger sammen i en stasjonær maskin.

 

Jeg har aldri bygget en maskin fra scratch selv, men jeg regner med at jeg finner ut av selve bygge-prosessen underveis, evt. med bistand av youtube og diverse manualer :p

Hoved ønsket mitt er å kunne ha en (helst så stillegående som mulig) spillmaskin hvor jeg kjøper kvalitetsprodukter som er ment for å tåle påkjenning (les "har stabile overklokkingsmuligheter", selv om jeg aldri har prøvd å overklokke før). Og også hvor jeg har muligheten til å oppgradere (med minst mulig kostnad på kanskje 4-5 år) for å alikevel henge med nyere spill i gode instillinger.

 

Ting jeg ser for meg som er viktig da er god og luftig layout på komponentene for en mest stillegående og kjølig løsning, slik at det lett blir muligheter for å overklokke CPU og GPU noe, stabilt og trygt.

PSU kan jeg like gjerne da kjøpe noe mer enn jeg har brukt for akkurat nå, slik at jeg slipper å bytte ut denne med det første.

I og med at jeg aldri har bygget en maskin fra scratch er jeg heller ikke 100% trygg på at "alt passer sammen" bare ved å se på "specs".

Jeg legger ved et førsteutkast av oppsettet, og setter STOR pris på innspill og kommentarer! :)

Jeg er heller ikke i noen hastverk med å gjøre dette kjøpet, og vurderer å se etter mulige tilbud når det nærmer seg jul. Samtidig har jeg sett at AMD er i ferd med å slippe ut en ny gruppe GPUer, noe jeg håper presser prisene enda litt lavere :)

Jeg ser for meg en makspris på 11500 kr.
Lagringsplass er ikke viktig for meg i første omgang da dette faller under kategorien "mulig å oppgradere senere, uten å måtte bytte ut en komponent". Så 256GB holder mer enn nok, mulig også mindre enn det, men ønsker helst så høyt opp mot 256GB som jeg kan få det, uten at det går utover andre komponenter.

Jeg har sett at det på de fleste CPU-kjølerene står at de passer til 1155 sockets, uten å nevne 1150. Betyr det at de ikke passer til mitt oppsett? Eller betyr det at 1155 og 1150 er i praksis samme størrelse, kjølemessig?

 

En annen ting jeg lurer på er RAM-brikken jeg har valgt, jeg klarer meg fint med 8 GB for øyeblikket, men jeg valgte denne fordi de var anbefalt på "www.hw.no", og virket mye raskere enn de andre jeg så. Men er dette egentlig noen forskjell jeg vil kunne oppleve i praksis?
1600 MHz vs 2133 MHz?

 

Takker og bukker for alle svar og innspill!

post-139111-0-35597000-1379799927_thumb.png

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan også legge til at skjerm og annet gaming-utstyr er ting jeg skal påkoste i senere tid, men ønsker gjerne en rask forklaring på behovet for grafikkkort hvis jeg ønsker oppløsning på 2560 x 1600 på en stor og fin skjerm. Og hvor viktig 144GHz er for spillopplevelsen og skjerm/grafikkort-valg.

Planen er å kjøpe en skjerm som virkelig kan få frem nydelighetene en gaming-rig kan skape :)
Ser for meg en prisklasse rundt 3-5k kr.

 

Høres fornuftig ut?

Lenke til kommentar

Ikke kjøp overklokket RAM til blodpris. Med Haswell kan du overklokke de selv. Kjøp corsair vengeance RAM. Og gå heller for Nvidia grafikk. AMD har ingenting som kan måle seg med Nvidias beste. 760 eller 770 holder lenge. Jeg vil anbefale å kjøpe gigabytes versjon med windforce kjøleren (den samme kjøleren jeg har). Den bråker ikke og kjøler godt. Jeg ar også hørt at ASUS kjøleren er ganske bra. Socket 1156, 1155 og 1150 har samme mekanisme for montering av kjøler.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke minnemoduler som er spesifisert for mer enn 1600 Mhz egentlig. Hardware har ikke testet så mange moduler, og de tester dem heller ikke for skalering og overklokking. Sjekk heller Ocaholic.ch for minnetester. De sjekker komponentene, kvaliteten og hvordan de skalerer ved frekvenser og spenninger.

 

Kjøp 2 moduler (prosessoren har to minnekanaler).

 

 

LGA 1055-kjølere vil passe på LGA 1050, ja. :)

 

Kjøp en luftkjøler, f.eks. Noctua NH-D14. Stillegående, mye for pengene. Og veldig god kjøling!

 

Kjøp heller Corsair AX760i (nyere, litt bedre). Fractal Design Newton er også bra (også Platinum), den er litt mer stillegående.

 

Samsung 840 Pro er veldig, veldig god! Men den koster mye. SSD-er som SanDisk Ultra Plus, Intel 330 (og 335), 520og Kingston HyperX 3K er også gode valg.

 

AMD kommer ut med nye skjermkort snart, hvis du ikke skal kjøpe med en gang, vurder en av disse. nVIDIA tror jeg kommer litt etter.

Lenke til kommentar

@Heika98: Når du sier "Kjøp corsair vengeance RAM", hvilke brikker tenker du på da?
Fra hva jeg kan se har de mange varianter av disse?

Så hvis jeg forstår dere rett så er NVidia sine kort av bedre kvalitet enn AMD?
Fra hva jeg kan se av tester, ligger de ulike variantene av HD 7970 og GTX 770 tett i tett på det meste av ytelse, varmeutvikling, og DB-nivåer.

 

Vil jeg ha behov for CPU-kjøling før jeg begynner å prøve meg på overklokking? (Med tanke på å holde prisen nede nå ved første innkjøp)

Her er listen slik jeg ser den nå:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1282594&su=BDFE7A33-804D-4EF1-A969-7C6B9ADD5B33

 

Var det disse RAM-brikkene du tenkte på Heika?

Og er de lave nok til å kunne brukes i kombinasjon med Noctua-viften som Stian nevnte?

I tillegg kommer windows 8 som ant. blir rundt 800 kr ekstra. Dermed ligger jeg ca 1300 kr over grensen jeg har satt.

"Which leads me to my next question":
Hvis jeg skulle redusere prisen ned til 11500 kr, hva ville dere begrenset?

Jeg ser for meg at jeg kan fire noe ned på SSD-kravet, men det frigjør ikke så mye som det gjør godt føler jeg.

Dersom jeg kunne vente med Noctua kjøleren ville jeg kommet langt på vei.

Og om en noe billigere PSU ser greit ut, så er jeg antageligvis i mål, hva tror dere? :)

Lenke til kommentar

Det lønner seg sjelden å redusere på noe for å kjøpe det senere, blir dyrere totalt sett.

Du kan også fjerne armlenke og legge til DVD spiller til den prisen istedet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=783406

SSD kan du godt bytte til Samsung 840 EVO: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791618

Litt synd at Noctua sin side er nede: www.noctua.at

Der kan du sjekke kompatibilitet på hovedkort og RAM opp mot kjøler. Vengeance LP skal i utgangspunktet passe ja, har det selv med samme kjøler.

Lenke til kommentar

Det lønner seg sjelden å redusere på noe for å kjøpe det senere, blir dyrere totalt sett.

Du kan også fjerne armlenke og legge til DVD spiller til den prisen istedet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=783406

SSD kan du godt bytte til Samsung 840 EVO: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791618

Litt synd at Noctua sin side er nede: www.noctua.at

Der kan du sjekke kompatibilitet på hovedkort og RAM opp mot kjøler. Vengeance LP skal i utgangspunktet passe ja, har det selv med samme kjøler.

Jeg skjønner at det sjeldent lønner seg å kjøpe ting i flere omganger, men grunnen til at jeg har en grense på 11500 nå er fordi jeg rett og slett ikke har stort mer å bruke på en maskin for øyeblikket.

 

Derfor jeg lurte på om det går ann å vente med CPU-kjøleren.

Takk for tipset om dvd og ssd :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det sjeldent lønner seg å kjøpe ting i flere omganger, men grunnen til at jeg har en grense på 11500 nå er fordi jeg rett og slett ikke har stort mer å bruke på en maskin for øyeblikket.

 

Derfor jeg lurte på om det går ann å vente med CPU-kjøleren.

Takk for tipset om dvd og ssd :)

Hei. Jeg anbefaler deg å vente til AMD realeaser 9000 serien sin :). Hvis du klarer å vente et par dager, så ville jeg ventet ;)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg anbefaler deg å vente til AMD realeaser 9000 serien sin :). Hvis du klarer å vente et par dager, så ville jeg ventet ;)

Jeg har ingen hastverk om å kjøpe, så det klarer jeg fint :) Men takk for tipset!

 

Ser for meg å kjøpe det en eller annen gang før juletider, men selv det er ikke hugget i stein :p

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Jeg har ingen hastverk om å kjøpe, så det klarer jeg fint :) Men takk for tipset!

 

Ser for meg å kjøpe det en eller annen gang før juletider, men selv det er ikke hugget i stein :p

Haha, fint. Du kan lese litt på forumet her, kanskje AMD 9970 skal kan komme ismak? Det sies at AMD skal realease spesifikasjonen imorgen. Men ingenting er sikkert enda, du kan lese litt her http://www.tomshardware.com/answers/id-1783677/amd-radeon-9970.html

Endret av Axzevos
Lenke til kommentar

Bytt psu til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791771

Den er over 500kr billigere og er seasonic. Samme plattform som er brukt i corsair ax760 og

seasonic platinum og x.

Enig. Dette er en ekstremt bra PSU som du sier. Anbefaler den der jeg også ;)

Men det er for lav for SLI. Anbefaler 750-850 hvis du skal ha SLI eller crossfire i framtiden :)

Endret av Axzevos
Lenke til kommentar

Bytt psu til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791771

Den er over 500kr billigere og er seasonic. Samme plattform som er brukt i corsair ax760 og

seasonic platinum og x.

Snodig å sammenilgne en Corsair Platinum PSU med en CM Gold.

Hadde heller tatt denne: http://www.dustinhome.no/product/5010747131/seasonic-platinum-series-660w-psu-modular/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1190

Lenke til kommentar

Omg, den cm gold e basert på samme plattform som den platinum du linka.

Så ja dem kan sammenlignes ganske så mye faktisk.

Og cooler master sin er billigere og er seasonic oem.

 

Jeg prøver faktisk og hjelpe op med og finne kvalitets produkter billigere så han kommer under budsjett.

Lenke til kommentar

Hei

 

Som tittelen hinter til har jeg planer om å kjøpe meg en spillmaskin med fokus på å kunne holde en god stund med minst mulig kostnad rundt oppgradering.

 

Jeg har prøvd å følge med på en del av innleggene på forumet her, samt gjøre en del research selv på hvordan alt henger sammen i en stasjonær maskin.

 

Jeg har aldri bygget en maskin fra scratch selv, men jeg regner med at jeg finner ut av selve bygge-prosessen underveis, evt. med bistand av youtube og diverse manualer :p

 

Hoved ønsket mitt er å kunne ha en (helst så stillegående som mulig) spillmaskin hvor jeg kjøper kvalitetsprodukter som er ment for å tåle påkjenning (les "har stabile overklokkingsmuligheter", selv om jeg aldri har prøvd å overklokke før). Og også hvor jeg har muligheten til å oppgradere (med minst mulig kostnad på kanskje 4-5 år) for å alikevel henge med nyere spill i gode instillinger.

 

Ting jeg ser for meg som er viktig da er god og luftig layout på komponentene for en mest stillegående og kjølig løsning, slik at det lett blir muligheter for å overklokke CPU og GPU noe, stabilt og trygt.

 

PSU kan jeg like gjerne da kjøpe noe mer enn jeg har brukt for akkurat nå, slik at jeg slipper å bytte ut denne med det første.

 

I og med at jeg aldri har bygget en maskin fra scratch er jeg heller ikke 100% trygg på at "alt passer sammen" bare ved å se på "specs".

 

Jeg legger ved et førsteutkast av oppsettet, og setter STOR pris på innspill og kommentarer! :)

 

Jeg er heller ikke i noen hastverk med å gjøre dette kjøpet, og vurderer å se etter mulige tilbud når det nærmer seg jul. Samtidig har jeg sett at AMD er i ferd med å slippe ut en ny gruppe GPUer, noe jeg håper presser prisene enda litt lavere :)

 

Jeg ser for meg en makspris på 11500 kr.

Lagringsplass er ikke viktig for meg i første omgang da dette faller under kategorien "mulig å oppgradere senere, uten å måtte bytte ut en komponent". Så 256GB holder mer enn nok, mulig også mindre enn det, men ønsker helst så høyt opp mot 256GB som jeg kan få det, uten at det går utover andre komponenter.

 

Jeg har sett at det på de fleste CPU-kjølerene står at de passer til 1155 sockets, uten å nevne 1150. Betyr det at de ikke passer til mitt oppsett? Eller betyr det at 1155 og 1150 er i praksis samme størrelse, kjølemessig?

 

En annen ting jeg lurer på er RAM-brikken jeg har valgt, jeg klarer meg fint med 8 GB for øyeblikket, men jeg valgte denne fordi de var anbefalt på "www.hw.no", og virket mye raskere enn de andre jeg så. Men er dette egentlig noen forskjell jeg vil kunne oppleve i praksis?

1600 MHz vs 2133 MHz?

 

Takker og bukker for alle svar og innspill!

 

Oppdatert handleliste:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1282594&su=BDFE7A33-804D-4EF1-A969-7C6B9ADD5B33

lurer litt på hvor dette skal kjøpes fra?siden ser på det bildet du la til hvor er det fra?

Endret av xtyfoonx
Lenke til kommentar

Om du kan kjøpe en annen plass enn Komplett.no så kan du spare en del penger på det. ;)

 

 

@Heika98: Når du sier "Kjøp corsair vengeance RAM", hvilke brikker tenker du på da?

Fra hva jeg kan se har de mange varianter av disse?

 

Så hvis jeg forstår dere rett så er NVidia sine kort av bedre kvalitet enn AMD?

Fra hva jeg kan se av tester, ligger de ulike variantene av HD 7970 og GTX 770 tett i tett på det meste av ytelse, varmeutvikling, og DB-nivåer.

 

Vil jeg ha behov for CPU-kjøling før jeg begynner å prøve meg på overklokking? (Med tanke på å holde prisen nede nå ved første innkjøp)

 

Her er listen slik jeg ser den nå:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1282594&su=BDFE7A33-804D-4EF1-A969-7C6B9ADD5B33

 

Var det disse RAM-brikkene du tenkte på Heika?

Og er de lave nok til å kunne brukes i kombinasjon med Noctua-viften som Stian nevnte?

 

I tillegg kommer windows 8 som ant. blir rundt 800 kr ekstra. Dermed ligger jeg ca 1300 kr over grensen jeg har satt.

 

"Which leads me to my next question":

Hvis jeg skulle redusere prisen ned til 11500 kr, hva ville dere begrenset?

Jeg ser for meg at jeg kan fire noe ned på SSD-kravet, men det frigjør ikke så mye som det gjør godt føler jeg.

Dersom jeg kunne vente med Noctua kjøleren ville jeg kommet langt på vei.

Og om en noe billigere PSU ser greit ut, så er jeg antageligvis i mål, hva tror dere? :)

Vengeance-minne er ikke nødvendigvis det beste, men de er billige og helt fine.

 

nVIDIA gir mer for pengene per idag, men som sagt kommer det nye skjermkort ut snart.

 

Nei, det følger med CPU-kjøler. Du kan kjøpe dette senere, prisene vil ikke forandres så mye på dette området, men det skal gå an å presse inn i budsjettet.

 

Må bare minne om at det er en CPU-kjøler, ikke CPU-vifte. :p Pirke-pirke.

 

 

Du kan lett kappe bort en tusenlapp på denne bestillingen fra en annen butikk! ;) Kan lage en liste i Prisjakt.

 

 

 

Vil det ikke forresten være en fordel å ha 8GB RAM brikker, slik at jeg får et større potensiale til oppgradering i fremtiden?

Uten å måtte bytte ut 4GB brikker med 8GB for å få plass til mer?

Jo, det er en fordel, men da bør du kjøpe 2 moduler. Husk at minneprisene stiger fremover, så å oppgradere senere vil nok ikke være det lureste.

 

 

Bytt psu til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791771

Den er over 500kr billigere og er seasonic. Samme plattform som er brukt i corsair ax760 og

seasonic platinum og x.

Den er kanskje basert på samme design, men den er ikke like god! Det er derfor den heller ikke koster like mye. I tillegg får du lavere effekt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...